Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: trafik regler? gäller MC

  1. #1
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148

    Exclamation trafik regler? gäller MC

    Hejsan
    Jag har en viktig fråga ?
    När vi kör MC och hamnar i en Bil-kö, får Vi som kör rulla på sidan av bilar i mån av plats? eller får vi inte göra det?
    Kan då en bil putta en MC vid sin sida i brist av uppmärksamheten " av bilisten"?
    kan Vi som kör MC vara medskyldiga till vållandet? och dessutom får böter. Behandlas illa och orättvist av både försäkringsbolag och polis.

    Den som kan trafiklagen och regler svara.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362
    Mats skrev det bra, det är en gråzon. Både att köra mellan filerna och i väggrenen bredvid.

    Polisen kan skriva böter, både att man kört om i samma fil och att man passerat spärrlinje om det är sådan på sidorna av filerna.

    Jag blev stoppad för två år sen, då sa polisen ungefär samma sak, sköt det snygg(kör lugnt och kontrollerat) så gör det inget. Däremot om det skulle bli en olycka och bilen inte gjort något uppenbart fel ligger man nog pyrt till.

  3. #3
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Fredd Visa inlägg
    Mats skrev det bra, det är en gråzon. Både att köra mellan filerna och i väggrenen bredvid.

    Polisen kan skriva böter, både att man kört om i samma fil och att man passerat spärrlinje om det är sådan på sidorna av filerna.

    Jag blev stoppad för två år sen, då sa polisen ungefär samma sak, sköt det snygg(kör lugnt och kontrollerat) så gör det inget. Däremot om det skulle bli en olycka och bilen inte gjort något uppenbart fel ligger man nog pyrt till.
    ------------------------------------------------------------------------------

    Tack för Era svar
    Jag tror inte jag nämnde ordet köra om i samma fil eller passerat spärrlinje.

    Jag har hittat en 96 sidor trafikregler just om tillfället jag nämnde alldeles i början.

    http://www.trafiksakerhet.se/SFS_1998_1276.pdf

    En hel del står det i dessa regler, jag är säker på att några av Er kanske borde känna till.

    Ingen i detta samhälle står ÖVERLAGEN.
    Rätt ska vara rätt även om Vi kör hoj och trivs med det , för dom flesta av oss kör försiktigt och med bättre koncentration på vägarna än bilisterna.
    Nu har jag bara att önska ER en TREVLIG och GOO JUL
    Senast redigerat av eljem den 2009-12-15 klockan 01:36.
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Det viktigaste hittar man i kapitel 2, §1:

    För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

    En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

    En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

    En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
    Tycker det är här det brister för det mesta, detaljregler kring hur man ska uppföra sig i specifika situationer är inte direkt oviktiga men överreklamerade. Om Svenska trafikanter slutade vara paragrafryttare med tunnelseende och började använda sin varseblivning bättre skulle trafiken flyta mycket smidigare tror jag.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-12-16 klockan 16:45.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Det viktigaste hittar man i kapitel 2, §1:


    Tycker det är här det brister för det mesta, detaljregler kring hur man ska uppföra sig i specifika situationer är inte direkt oviktiga men överreklamerade. Om Svenska trafikanter slutade vara paragrafryttare med tunnelseende och började använda sin varseblivning bättre skulle trafiken flyta mycket smidigare tror jag.
    Väl skrivet, instämmer till fullo!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Galler till ägg-blinkers
    Av Reject i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 19:28
  2. trafikregler, vad gäller?
    Av unbornichen i forum Offroad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 20:11
  3. Vad gäller vi den här skylten?
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:41
  4. Andra gången i trafik
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 20:33
  5. Första gången i trafik med hoj
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 06:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •