Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 33

Ämne: GPS i iPhone

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ?
    Precis, jag har en GPS avsedd för mc som tål vatten och bensinspill, UV-ljus etc och en mobil att ringa med.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ?
    En iPhone är inte bara att ringa i. Det är en multimediaenhet där man även kan ringa i

    Men visst är en gps anpassad för mc en bättre gps till hojen. Jag gillar att testa nya prylar.

  3. #23
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    He he, jag ringer mest med min iPhone. Och spelar spel. Nyss hittade jag ett spel som heter Skies of Glory, tjusiga gamla flygplan från andra världskriget man ska flyga med och skjuta. Det spelet var gratis.
    Och ett annat spel där tomten ska släppa ner julklappar i skorstenar, husen är i olika färger så det gäller att släppa ner rätt paket i rätt skorsten. Det spelet var också gratis. Sims 3 har jag däri också men det spelet kostar.
    Vad mer använder jag min iPhone till? Jo, att räkna med. Kalkylatorn är bra samt SMS:a gör jag. Och facebookar i den.

    Men gps? Nä, inte i den.

  4. #24
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Får man lov att fråga varför inte köpa en GPS avsedd till att mc`n och göra rutter i och en telefon avsedd för att ringa i ?
    För att slippa ha en massa olika mojänger sittandes på styret och hålla reda på. Vore nice att ha allt i en makkapär istället. Det är ändock nog med grejor man har med . Därav iaf min nyfiken het på funktionerna i en iPhone.

  5. #25
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Det jag också menar är att i alla tider har multifunktioner oavsett var det har funnits i så har det blivit "Inte riktigt bra på något"
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Det jag också menar är att i alla tider har multifunktioner oavsett var det har funnits i så har det blivit "Inte riktigt bra på något"
    Instämmer till fullo!

    För min del har jag en Garmin Zûmo 550 navigator som jag använder i både bil och på motorcykel. Funkar jättebra. Har även en Iphone, som jag använder till mycket. Skulle dock aldrig komma på idén att använda den som navigator, annat än om jag promenerade. Vill kunna lägga upp rutter och dela rutter med andra. Vill även kunna ha en tydlig display och kunna använda pekskärmen på ett smidigt sätt under färd. Har svårt att tänka mig att den lilla skärmen på telefonen skulle kunna fungera i samband med hojåkning. Finns det möjlighet att få talade instruktioner i hjälmen? I så fall skulle det till nöds kunna fungera. För min del är det viktigt att kunna se i förväg vart jag ska ta vägen framöver. Känns osannolikt att det skulle fungera med telefonen, för min del.

    Berätta gärna om era erfarenheter när ni testat på hojen. Det kanske är en alldeles utmärkt lösning för en del, beroende på vad man vill ha ut av det hela.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Thumbs up Mobil GPS är smidigt!

    Jag kör med Nokia 5800 mobil med GPS. Bara att ange adress, stoppa den i fickan koppla in bluetoothen till hjälmen. Fungerar helt utan problem, även i bilen där du faktiskt kan köra efter kartbilden.
    Varför skall man kunna se vart man skall köra när man får köranvisningar i örat?
    För min del är det helt ointressant att lägga rutter och att dela med andra! Det räcker med att bli lotsad dit man ska av en röst i örat.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  8. #28
    Jag tittar sällan på kartan när jag kör hoj. Det räcker bra med rösten i örat. Vilket funkar utmärkt med iPhonen.
    Senast redigerat av PatrikAdolfsson den 2009-12-29 klockan 23:10.

  9. #29
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Som jag skrev tidigare är det en sak om man bara vill ta sig från A till B på snabbast möjliga sätt och det är allt man vill ha ut av det hela. Då kan vilken enkel navigator eller telefon med GPS som helst göra jobbet.

    Mina och många andras krav sträcker sig lite utanför det. För oss är det viktigt att kunna göra upp en rutt vi ska följa, antingen det nu är en grusvägskörning med ett virrvarr av olika alternativa vägar eller en landsvägskörning. Vi vill kunna dela med oss av rutten till varandra för att alla i gruppen ska veta vart vi ska åka. Viktigt är även att kunna se var vi åkt när vi varit ute och rekat vägar för en kommande körning. Då kan vi redigera och skapa en rutt för den kommande körningen.

    Självklart tittar varken jag eller någon annan på kartan mer än mycket korta ögonblick. Det fina här är att jag vid körning på grusvägar i god tid kan se hur vägen ser ut och hur långt det är till jag ska svänga, långt innan rösten säger till. Kommer du i god fart på en grusväg och får veta att du ska svänga om femtio meter och det finns ett par alternativa vägar hamnar du snart i problem. Betydligt enklare då om du i god tid vet vad som ska hända. Man kan planera körningen på ett helt annat sätt när ingenting blir en överraskning.
    Samma sak gäller när du kommer till en stor Autobahnkorsning. Du har redan långt innan det är dags att välja rätt avfart klart för dig vart du ska ta vägen. Väldigt lätt att köra fel om informationen kommer bara någon sekund försent när det går i mer än hundra km/h.

    För mig är kombinationen av att kunna både höra och se informationen det optimala. Skulle jag bara ha möjlighet att använda ett sätt att få informationen skulle det tveklöst vara den jag får från skärmen. Vet att många även stänger av ljudet och uteslutande förlitar sig på informationen på skärmen.

    Vi är alla olika och har varierande behov. Det gäller att komma på vad man vill ha ut av sin GPS. Har förstått att det finns en del som har en dyr GPS och egentligen är fullt nöjd med att hitta till en adress på ett enkelt sätt. Kan inte annat än se det som ett stort slöseri.

    Ni verkar vara helt rätt ute som hittat den GPS som fyller era behov på ett utmärkt sätt.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #30
    Jag äger ingen GPS har inte heller någon erfarenhet av en sådan, min fråga är om man skall titta på skärmen när man kör är inte det en trafikfara i sig själv.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Kommunikation med Iphone
    Av Lunne i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:03
  2. Forum iPhone app?
    Av adara i forum Om hojen.nu
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 13:31
  3. iPhone som navigator på MC
    Av lindor i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 16:22
  4. iPhone del 3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 08:26
  5. Apple iPhone
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 06:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •