Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: GPS i iPhone

  1. #1
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201

    GPS i iPhone

    Är det någon som har testat Navigons GPS modul till iPhone?
    Har blivit sugen på att skaffa mig en iPhone och sedan köra
    GPS i den.

    http://www.navigon.com/portal/sv/pro...iphone_eu.html

    Har läst om den på nätet och det verkar fungera bra. Tomtom har oxå en variant till iPhone men den har inte fått lika possitiv kritik.

    Tänkte det vore smidigt att ha telefon, gps, musik (går ju att köpa Spottify) i en och samma pryl istället för flera olika.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Fungerar den där utan internetuppkopplng så kan det vara värt att köpa. Annars tar Telia hela 169 kr i månaden för att GPS ska fungera på en iPhone för all den typen av trafik går över internet.

  3. #3
    Jag kommer att köpa någon av de 2 som finns idag till iPhone till våren då säsong 2010 startar. Koppar bluetooth lurar till så du hör vad de säger bara

    I somras köpte jag Sjökort med navigering till iPhone och funkade helt smärtfritt.

    De går inte via internetupkopplingen utan via den inbyggda GPSen.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Aah, för när jag stängde av internet i min iPhone så fungerar ingen GPS i den. Jag testade nån gratisvariant jag hittade i iTunes också men den vill inte koppla upp sig heller.

    Jag kanske lyckades avaktivera rubb och stubb i den...

  5. #5
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Aah, för när jag stängde av internet i min iPhone så fungerar ingen GPS i den. Jag testade nån gratisvariant jag hittade i iTunes också men den vill inte koppla upp sig heller.

    Jag kanske lyckades avaktivera rubb och stubb i den...
    Ja, den fungerar då som en "vanlig" GPS dvs du behöver inte vara uppkopplad mot nätet när du använder GPS:en. Undrar om det finns ruttplanering på dessa GPS:er eller om det bara är adressnavigering? Har för mig att jag läste någonstans att det fanns men kan inte hitta på det igen.

  6. #6
    Så länge de klarar av att importera kml eller gpx format så kan man tex använda Google Earth eller annan programvara att skapa rutter.

    Jag har ännu inte satt mig in i vilken jag ska köpa till iPhonen men ett krav är att de ska kunna importera rutter i något välkänt format.

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har någon testat eller vet någon nån som har testat att åka långt med en iPhone istället för en riktig GPS? Hur funkar dom när man åker internationellt, hur klarar man regn- och sandproblemet, hur stötåliga är de egentligen osv. Känner mig lite tveksam till att ha allt i en manick oxå, går den sönder eller förloras är man utan allt.

    Är trots min späda ålder smått teknikfientlig men om det här skulle va nåt bra å ha på äventyr kanske man skulle skaffa sig en idiotfån.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Lite mer info om Navigons iPhone GPS.
    I navigons kartor så ingår det 40 länder och den i TOMTOMs version har 22 länder.
    Här är lite FAQ om Navigon till iPhone
    http://navigon.com/portal/int/kunden...aqTopic=iphone

    och lite mera info

    http://www.navigon.com/site/us/en/mo...vigator/iphone

    Den innehåller ruttplanering men det står inte i vilket format MEN det går inte i nuvarande version
    att lägga in egna POI vilket är lite synd. Men i övrigt så verkar den innehålla det mesta som en
    vanlig navigator har. Det finns olika lösningar på vattentäta lådor att till den. Otterbox är en variant
    R-A-M Mount har en sk Aqua box. Hittade en variant som var gjord för iPhone för att kunna monteras
    på styret till en vanlig cykel och det borde även fungera på hon tycker jag. Alla dem här tre olika
    varianterna har genomgång för strömkabel och även den delen ska vara vattentät.

  9. #9

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tack för infon. Ska kanske svälja stoltheten och ta en ordentlig funderare, uttryckte mig nån gång i banorna "över min döda kropp" eller nåt liknande när makapären kom på tal.. =)
    Citat Ursprungligen postat av Kimmo Visa inlägg
    Den innehåller ruttplanering men det står inte i vilket format MEN det går inte i nuvarande version att lägga in egna POI vilket är lite synd.
    Det stod i länken du gav; "Quick access to user-defined POIs in the area and along the route", så det borde funka enligt Navigon.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Kommunikation med Iphone
    Av Lunne i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:03
  2. Forum iPhone app?
    Av adara i forum Om hojen.nu
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 13:31
  3. iPhone som navigator på MC
    Av lindor i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 16:22
  4. iPhone del 3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 08:26
  5. Apple iPhone
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 06:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •