Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: ABS

  1. #1
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    ABS

    Tyckte det va lämpligt att starta en ny tråd i ämnet.
    Jag har kört med ABS i 13 år nu. Erfarenheterna är mycket goda när man väl börjar lita på systemet. Att våga klämma till handbromsen för fullt å låta ABSen sköta jobbet. Det är så förtroendeingivande att jag inte stänger av den på grusväg numera. Forskat mig fram till att jag stannar på kortare sträcka på grusväg med ABSen inkopplad. Frambromsen är mest bromsande även på grusväg om man kan och vågar använda den max.
    Idialet vore att kunna ha den inkopplad fram å avstängd bak på grus. I dag skulle jag aldrig köpa en hoj utan ABS,skulle då välja en annan modell med ABS. Att konv. teleskopgaffel å ABS inte är en helt enkel kombination kan vara anledningen till att inte alla hojar utrustats med ABS.
    Lite av mina tankar i ämnet.
    Jan

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Instämmer till fullo i vad du säger. Har dock inte lika lång erfarenhet av att köra med ABS. Tycker att det fungerar bra på grusväg också, när man vant sig. För oss som inte är proffsåkare är det, ennligt min mening, att föredra att alltid använda ABS. Även på grus. Då beter sig hojen konsekvent och man kan som förare förutse vad som ska hända. Om man istället håller på och kopplar i och ur ABS:en ideligen kommer man snart att göra ett misstag. Risken att "bromsa på sig"utan ABS är större än risken att man ska åka av vägen med den inkopplad.
    På den tiden jag åkte GS på grusvägarna blev jag bekväm och lade jag mig till med en körstil där jag kunde korrigera lite för hög ingångsfart i en kurva med handbromsen. Funkade inte alls lika bra när jag började köra utan ABS. Plötsligen började jag låsa upp frambromsen i situationer där jag tidigare inte ens reflekterat över att det skulle vara något problem. Tog ett tag att lära om när jag först började köra Yamaha och sedan KTM.

    Nästa grushoj, vilken det nu blir lär bli en modell med ABS!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Hur är det? Kan man bromsa i en kurva med frambromsen om man har ABS? Och de hojar som har så att fotbromsen tar både bak och fram, hur funkar de om man använder bakbromsen i sakta fart på en parkering när man inte har styret rakt.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hur är det? Kan man bromsa i en kurva med frambromsen om man har ABS? Och de hojar som har så att fotbromsen tar både bak och fram, hur funkar de om man använder bakbromsen i sakta fart på en parkering när man inte har styret rakt.
    Jag bromsar i stort sett bara med frambromsen. Bakbromsen använder jag endast i lågfart, vid t.ex manövrering på en parkering eller långsam körning i Stockholmstrafiken.
    Det funkar bäst för mig.

    Du kan naturligtvis aldrig upphäva naturlagarna, allt beror på nerläggningsvinkel, var i kurvan du befinner dig, med mera. Visst går det, i nödfall, att bromsa i en kurva både med och utan ABS. Det optimala är naturligtvis att ha rätt fart in i kurvan redan från början. Det är oerhört sällan jag behöver göra någon korrigering i själv kurvan. Växlar ner innan kurvan och tar kurvan i lagom fart för att sedan, när jag ser vart den tar vägen, gasa igen.

    Har kört så lite med bromsar som tar samtidigt både fram och bak, men har inget minne av att det skulle vara något problem. Kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad gentemot "vanlig" ABS under mina korta provturer.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-11-27 klockan 21:49.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Enkelt uttryckt, vilka misstag som sker bakom styret ska inget hjul låsas å styrförmåga gå förlorad. Min 08 GS har integrerat bromssystem från frambromsen 75% fram 25% bak. Käns vettigt, men har en tendens att räta upp hojen vid hård inbromsning. Fotbromsen bromsar enbart bak.
    Jan

  6. #6
    I höstas så sprang en rådjursget ut frammför mig på mycket nära håll, jag hade fötterna på passagerarpinnaran så fot bromsen var inte att tänka på och jag var rädd att kiddet kom efter så jag drog frammbromsen för fullt,
    Kombibromsen tog perfekt och jag stannade helt odramatiskt. ABSen gick inte in men vetskapen gjorde att jag vågade reagera som jag gjorde. Nästa hoj skall ha både ABS och kombibroms, hel kalas.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Just så menar jag,teckniska framsteg som kan göra oss säkrare i kritiska situationer.
    Jan

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    h-län
    Inlägg
    5

    ABS ?

    Visst är ABS suveränt men det fins väl lite att önska, hur funkar det vid nerlägg i kurvor ?

    När en nyutbildad mcförare, som bara har kört (övningshoj med ABS) och sedan köper en beg hoj UTAN ABS olycksrisken blir stor när han upplever skillnaden att bromssträckan blir avsevärt längre, samt risken att låsa hjulen.

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    när han upplever skillnaden att bromssträckan blir avsevärt längre, samt risken att låsa hjulen.
    Så länge ABS:en inte pumpar så är inte bromssträckan längre på en mc utan ABS.

  10. #10
    Ytterligare trådar på ämnet:

    ABS-bromsar på motorcyklar räddar liv
    ABS eller ej?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •