Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: ABS

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av mc-ist Visa inlägg
    Visst är ABS suveränt men det fins väl lite att önska, hur funkar det vid nerlägg i kurvor ?

    När en nyutbildad mcförare, som bara har kört (övningshoj med ABS) och sedan köper en beg hoj UTAN ABS olycksrisken blir stor när han upplever skillnaden att bromssträckan blir avsevärt längre, samt risken att låsa hjulen.
    Så länge man kör på ett normalt sätt märker man aldrig av ABS:en. En enda gång under de 12.000 mil jag kört med ABS har den gått in, under landsvägskörning. Räddade mig och älgen. Det är det den är till för. Att se till att du inte bromsar omkull i en paniksituation. Det är inte på något sätt så att man sitter och bromsar med full kraft så att den går in varje gång man ska sänka farten. Hur kör du bil med ABS? Det är på samma sätt med mc, man kör helt normalt och får hjälp när det håller på att gå överstyr.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Så länge man kör på ett normalt sätt märker man aldrig av ABS:en. En enda gång under de 12.000 mil jag kört med ABS har den gått in, under landsvägskörning. Räddade mig och älgen. Det är det den är till för. Att se till att du inte bromsar omkull i en paniksituation. Det är inte på något sätt så att man sitter och bromsar med full kraft så att den går in varje gång man ska sänka farten. Hur kör du bil med ABS? Det är på samma sätt med mc, man kör helt normalt och får hjälp när det håller på att gå överstyr.
    Brorsan har haft ABS på några hojar BMW Paris-Dakar och Yamaha FJR 1300. Märkte aldrig av det när jag provkörde dem. Men är säkert en trygghetskänsla.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •