Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Julskinkan? (Julmats-tråden)

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av Kimmo Visa inlägg
    Det är en murad ugn och skinkan är färsk.
    Kan bara säga att jag längtar redan till att få hugga in på skinkan
    godare än så blir det inte med en julskinka än den som tillagas i bakugn.
    Så du får allt avundas på
    Nästa helg blir det till att baka tunnbröd och tjockbulla i den som oxå ska
    vara till hjul. Gissa om det blir gott ???
    tunnbröd vet man vad det är men vad är tjockbulla för ting ? säkert gott kan man tro

  2. #32
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    tunnbröd vet man vad det är men vad är tjockbulla för ting ? säkert gott kan man tro
    Det är en form av bröd som bakas här i Dalarna till jul. Det ska givetvis gräddas i vedugn för bästa resultat. Skickar med en länk till en blogg där dem skriver om tjockbulla bakning.

    http://engsroom.blogspot.com/2007/11...ill-julen.html

  3. #33
    Då tråden ändå spretat iväg fullständigt döpte jag om och breddade den lite

    Vad har ni för favoriter på julbordet? Själv gillar jag klassiker som skinka, gravlax och varför inte ris-a-la-malta!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #34
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Tja som sagt julskinka, lax, sill, prinskorv m.m.m.m.m.m.m.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Glöm inte köttbullarna! Dom små! Får snart sätta igång och rulla av några kilo färs.
    1kg blandfärs till 1/2 kg nöt eller älg brukar bli bra så dom inte blir för torra men ändå smakar lite extra. OBS! Stekas i smör, inte margarin.

    Janssons frestelse hör visst till också.

    Rimmade skinkan kokas inte hos oss utan går direkt in i ugnen dagen före på låg värme, ca 150 grader. Nätet avtaget och svålen strimlad sen löst bunden med garn för att hålla formen. Avsmakas varm 23/12 och kall 24;e. Brukar bara vara halva kvar då av någon anledning. Den knapriga / sega svålen är jättegottast att mumsa på!

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    sillbordet hör till min favorit på julbordet

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Åt av ett fantastikt julbord i går kväll och har väl inte riktigt återhämtat mig än. Där fanns ju alla de vanliga frestelserna inklusive Janssons, skinkan och laxen i olika former. revbensspjäll och så förstås sillabordet.
    Av åtgången på skinkan att döma så åts den med verkligt god aptit. Både rådjur, lamm och älg var också representerade plus alla varianter av olika korvar. PUH.
    Skulle gärna vilja ha tag i en bit rökt vildsvinsskinka, men var hittar man sådant?

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skulle gärna vilja ha tag i en bit rökt vildsvinsskinka, men var hittar man sådant?
    Inte så svårt! Brukar finnas i ICA-butiken jag anlitar. Säg till i god tid så kan det ordnas. Blir väl lite svårt att skicka på posten och tro att den är framme före jul. Bättre att mötas på vägen för överlämning men inte när det som nu är -15grader. Jag fryser näbbet av mig om jag ska ut nu..




    Kom just från affären. Vildsvinsskinkan slutsåld. Tillgången ojämn och det tar en stund att fixa med saltning och rökning och sånt men det kommer igen.
    Senast redigerat av Ove den 2009-12-19 klockan 13:57.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ja nu är julruschen i köket igång I Lördags En omelett med räkstuvning som var inbjuden till en julfest på kvällen. Igår ett par Janssons som också försvann tilll annan destination så jag fick göra ett par nya idag som hamnar i egen frys ett tag.
    Spadet till dopp i grytan påbörjat idag med att en fläsklägg fick bli överkokt tillsammans med lök peppar och örtkryddor. Blir inget spad av skinkan för den går direkt i ugn utan kokning.Ett par formbröd blev det och den första risgrynsgröten är kokt och även uppäten.

    I morgon blir det bakning som huvudaktivitet. Blir nog någon mera Jansson + åka och handla också. Kul när det rör sig lite. Brassa käket är julens höjdpunkt, så grabbar - fös ut tanterna ur köket!

  10. #40
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Därför koks skinkan i småland, vi älskar att doppa i grytan.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Moped-tråden
    Av WmB i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 14:41
  2. Akvarium tråden!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Off topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 13:53
  3. Skitsnacks-tråden
    Av martinjobs125 i forum Off topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 05:15
  4. Fotbolls-EM-tråden
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 19:03
  5. BMW-tråden
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •