Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

  1. #1
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Trots kritik från många håll föreslår regeringen förändringar av trafikförsäkringen som kan innebära en ny trafikförsäkringsskatt på över 30%. Tanken är att den skatten ska täcka alla kostnader som uppkommer vid trafikskador såsom sjukpenning och sjukersättning. Kostnade som idag tas upp av socialförsäkringar.

    Förslaget innebär att det kommer att bli dyrare om ens fordon är förknippat med en större risk, vilket motorcyklar är. Statistik visar nämligen att antalet människor som omkommer i motorcykelolyckor ökar samtidigt som de flesta andra trafikantgrupper visar sjunkande olycksstatistik.

    "-?Har man ett fordon som är förknippat med större risker, till exempel en motorcykel, eller är en mer oerfaren förare, företrädesvis yngre man, då blir det dyrare. Det tycker jag är klokt och rimligt, säger finansminister Anders Borg till TT."

    Tycker du det är klokt och rimligt?

    Vad det exakta resultatet av det här förslaget kommer att bli är svårt att säga än, men det kommer med säkerhet betyda dyrare trafikförsäkringspremier.


    Mer info:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...35986&rss=1399
    http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?1981
    http://www.motorcyklisterna.org/temp...e.aspx?id=2341

    Protestera här:
    http://svmc.se/templates/CampaignStartPage.aspx?id=1476

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Varför förbjuder dom inte unga män att köra motorcykel istället? Är ju det dom vill..
    Kan förstå att motorcyklar är inblandade i många olycka och skapar en del kostnader men någon måtta får det väl va.. dyrt nog som det är!

  3. #3

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Varför förbjuder dom inte unga män att köra motorcykel istället? Är ju det dom vill..
    Kan förstå att motorcyklar är inblandade i många olycka och skapar en del kostnader men någon måtta får det väl va.. dyrt nog som det är!
    Förbjuda kanske är att ta i, även om det känns som dom vill det ibland. Att höja kostnaderna ännu mer för unga män som vill köra hoj är bara taskigt. Kostar dom samhället så enorma summor kanske det är dags att fundera på att höja åldern för tung mc?

    Har mitt mc-kort redan så för mig kvittar det
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    på sätt och vis är det väl rätt att de som orsakar de största kostnaderna också får de högsta skatterna?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    på sätt och vis är det väl rätt att de som orsakar de största kostnaderna också får de högsta skatterna?
    På sätt och vis, ja. Men det måste ju finnas gränser. Snart har väl ingen under 50 råd att köra motorcykel längre. Jag skulle rösta på mer utbildning/kontroller osv för att få ner hastigheterna innan man gör det ännu dyrare.

  6. #6
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Citat Ursprungligen postat av turbo
    på sätt och vis är det väl rätt att de som orsakar de största kostnaderna också får de högsta skatterna?
    På sätt och vis, ja. Men det måste ju finnas gränser. Snart har väl ingen under 50 råd att köra motorcykel längre. Jag skulle rösta på mer utbildning/kontroller osv för att få ner hastigheterna innan man gör det ännu dyrare.
    Jag håller delvis med dig.. mer satsning på utbildning och riskmedvetande vore på sin plats. Men jag tycker ändå det är rätt att de mest olyckdrabbade grupperna ska få högre avgifter, hur vore det om de som är mindre olycksdrabbade skulle få betala högre försäkring för att de som orsakar kostnaderna tycker det är fel att dom själva betalar?


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Citat Ursprungligen postat av turbo
    på sätt och vis är det väl rätt att de som orsakar de största kostnaderna också får de högsta skatterna?
    På sätt och vis, ja. Men det måste ju finnas gränser. Snart har väl ingen under 50 råd att köra motorcykel längre. Jag skulle rösta på mer utbildning/kontroller osv för att få ner hastigheterna innan man gör det ännu dyrare.
    Jag håller delvis med dig.. mer satsning på utbildning och riskmedvetande vore på sin plats. Men jag tycker ändå det är rätt att de mest olyckdrabbade grupperna ska få högre avgifter, hur vore det om de som är mindre olycksdrabbade skulle få betala högre försäkring för att de som orsakar kostnaderna tycker det är fel att dom själva betalar?
    Jag tror vi är överrens i stort sett, att avgifterna blir högre för högriskgrupper är ganska självklart. Blir bara så förbannad på skyhöga premier sen en ny skatt ovanpå det.

    Kan ingen låna ut sin motorcykel till Anders Borg så får han se hur härligt det är och att alla borde ha råd med det.

  8. #8

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Fan lär ju bli dyrare att köra skotran då också.. sen vill dom ju förbjuda högkamsmattor och begränsa effekterna, shit!

    Men man kan ju förstå problemet och tankarna, men det skulle ju drabba även alla söndagsåkare.

    Kanske skulle gå att införa en variant där MC/skoter/andra-förare-av-högriskfordon fick betala betydligt mer av sin sjukhusräkning vid en olycka som uppstått pga av oförsiktighet/för hög fart?
    Möjligtvis beräknat på inkomst.. typ som dagsböter, fast inte böter.
    Blir surt för de som kör åt h-vete men det drabbar ju ingen som kan hålla sig på vägen.

    Fast å andra sidan finns det risk att hela olyckspolitiken drar iväg åt USA-hållet om man väl börjar tänka sådär, så vi tillslut får betala vartenda öre själv och inte har råd att fortsätta leva.

  9. #9
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Det är ett frustrerande problem, någon måste ju liksom betala. Det där med att betala mer av sina egna sjukhusräkningar kan vara en idé.. då får man betala för sina egna misstag så slipper det bli kollektiv bestraffning

  10. #10

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Det är ett frustrerande problem, någon måste ju liksom betala. Det där med att betala mer av sina egna sjukhusräkningar kan vara en idé.. då får man betala för sina egna misstag så slipper det bli kollektiv bestraffning
    Risken blir då också att bara de med mycket pengar har råd att köra hoj. De har råd att krocka, råd att bli skadade och råd med höga försäkringar och skatter.

    Men samtidigt känns det lite rätt att de som orsakar stora kostnader, iaf genom vårdslöshet, får stå mer för det själv.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Tjejer får dyrare mc-försäkringar
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 16:21
  2. Dyrare japshojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:56
  3. Dyrare ta körkort
    Av erkagn i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 00:27
  4. Dyrare fordonsskatt?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 20:12
  5. Araber försöker köra motorcykel
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •