Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 38

Ämne: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av pewa
    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Det är ett frustrerande problem, någon måste ju liksom betala. Det där med att betala mer av sina egna sjukhusräkningar kan vara en idé.. då får man betala för sina egna misstag så slipper det bli kollektiv bestraffning
    Risken blir då också att bara de med mycket pengar har råd att köra hoj. De har råd att krocka, råd att bli skadade och råd med höga försäkringar och skatter.

    Men samtidigt känns det lite rätt att de som orsakar stora kostnader, iaf genom vårdslöshet, får stå mer för det själv.
    Det får man väl iaf delvis redan nu, tänkte på försäkringbonusar och annat.
    Såg ett inslag på nyheterna, där sas det att det är en väldigt liten grupp av motorcyklisterna som står för en majoritet av kostnaderna.. Det kan ju också va en anledning till att höja avgifterna för de som orsakar dem..

    De sa inte sporthojar rakt ut men om fart är största orsaken borde sporthojar vara mest "skyldiga".

  2. #12

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Att sporthojar är inblandade i fler olyckor än glidare, relaterat till hur många det finns, känns rätt logiskt.
    Kör man inte fortare än 80km/h eliminerar man ju ett par olycksrisker bara där
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Ibland tor jag politiker och försäkringsbolag medvetet vill ta död på motorcyklarna, framförallt politiker då!

  4. #14
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Ibland tor jag politiker och försäkringsbolag medvetet vill ta död på motorcyklarna, framförallt politiker då!
    Är det verkligen så illa? Det är ett stort problem och jag tror inte politiker och andra vet hur de ska handskas med det.

  5. #15

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    hör väl inte riktigt hit.. men jag blir irriterad på en sak.

    Det känns som att politikerna främst ger sig på nöjen/fordon som kanske de flesta personerna med makt inte sysslar sig åt.. t.ex motorcykel och skoter.. däremot båtar och restriktioner rörande dessa är det inte mycket snack om alls - och hur många politiker och personer högt i hierarkin har inte båtar i stockholms skärgård?

    t.ex att det inte finns någon klar gräns för rattfylla till sjöss, och att det är frivilligt att regga en båt tycker jag känns helt orimligt om man jämför med andra fordon.
    Varför ska jag få köra oregistrerad båt i fyllan, hur fort jag vill på samma plats där jag på vintern inte får köra oreggad skoter i fyllan?

    Jag har båt och gillar båtar, men jag förstår inte hur reglerna kan vara så skeva gällande olika fordon.
    Tror inte att skoter skulle ha en hastighetsgräns på 70km/h om de viktiga snubbarna i stockholm hade det som intresse.
    Nu menar jag inte nödvändigtvis att reglerna är för stränga gällande skoter och MC, tendenserna mot dubbelmoral, favorisering och egna intressen stör mig bara. Jag tycker inte heller att t.ex 0,2 promille skulle vara ett måste till sjöss.. men en gräns och regelbundna kontroller skulle vara bra.. även om gränsen kanske kunde vara 0,6. Många olyckor till sjöss beror ju på alkohol - men då ofta över 1 promille, inte efter 2 öl.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av Knostret
    hör väl inte riktigt hit.. men jag blir irriterad på en sak.

    Det känns som att politikerna främst ger sig på nöjen/fordon som kanske de flesta personerna med makt inte sysslar sig åt.. t.ex motorcykel och skoter.. däremot båtar och restriktioner rörande dessa är det inte mycket snack om alls - och hur många politiker och personer högt i hierarkin har inte båtar i stockholms skärgård?

    t.ex att det inte finns någon klar gräns för rattfylla till sjöss, och att det är frivilligt att regga en båt tycker jag känns helt orimligt om man jämför med andra fordon.
    Varför ska jag få köra oregistrerad båt i fyllan, hur fort jag vill på samma plats där jag på vintern inte får köra oreggad skoter i fyllan?

    Jag har båt och gillar båtar, men jag förstår inte hur reglerna kan vara så skeva gällande olika fordon.
    Tror inte att skoter skulle ha en hastighetsgräns på 70km/h om de viktiga snubbarna i stockholm hade det som intresse.
    Nu menar jag inte nödvändigtvis att reglerna är för stränga gällande skoter och MC, tendenserna mot dubbelmoral, favorisering och egna intressen stör mig bara. Jag tycker inte heller att t.ex 0,2 promille skulle vara ett måste till sjöss.. men en gräns och regelbundna kontroller skulle vara bra.. även om gränsen kanske kunde vara 0,6. Många olyckor till sjöss beror ju på alkohol - men då ofta över 1 promille, inte efter 2 öl.
    Intressant skrivet! När man tänker efter är det väldigt konstigt att vissa fordonsgrupper ska ha mycket hårdare kontroll och begränsning än andra. Just båtar har alltid varit lite av en frizon, inget körkortskrav, hög alkoholgräns, fri fart osv.

    Ska man nu begränsa fordonsgrupper får man väl göra lika rakt igenom! Motorcyklar är tyvärr inblandade i många olyckor, men att höja avgifter som de gör nu kommer bara att skapa ännu en överklasshobby.

  7. #17

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    försäkringsbolagen vill absolut inte att vi ska sluta åka hoj. allt detta är ett regeringsbeslut som vi ( iaf vi på IF ) tycker är drygt. Den infon jag kan ge är att nu efter 1 / 7 - 2007 kommer de som har sina hojjar på if ( både vanlig försäkring och märkesavtal ) att få betala mellanskillnaden på trafik premien. Den utgår 32 % av trafik premien men vi kommer nog att vilj afördela det över eventuellt på delkaskon för att slaget mot kundens plånka inte ska bli så hårt.

    Linkan
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av kriegserklärung
    försäkringsbolagen vill absolut inte att vi ska sluta åka hoj. allt detta är ett regeringsbeslut som vi ( iaf vi på IF ) tycker är drygt. Den infon jag kan ge är att nu efter 1 / 7 - 2007 kommer de som har sina hojjar på if ( både vanlig försäkring och märkesavtal ) att få betala mellanskillnaden på trafik premien. Den utgår 32 % av trafik premien men vi kommer nog att vilj afördela det över eventuellt på delkaskon för att slaget mot kundens plånka inte ska bli så hårt.

    Linkan
    Kul med lite representation från försäkringsbranchen här inne! Förstår att det är politiker som styr och att ni inte har så mycekt till val alla gånger. 32% tycker jag är horribelt, varför ska just mc-åkare drabbas så hårt? Är vi roten till alla trafikolyckor?

    Har du nått exempel på hut stor höjning det kan bli i kronor mätt?

  9. #19

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Det gäller alla fordon som har trafikförsäkringsplikt så mc är inte enbart utsatta. men mc försäkringar som inte har special avtal ÄR i regel väldigt dyra pga alla personskador som kan hända. 32 % var inte första budet. vi fick ner det till det ifrån 35%. Det är svårt att höfta till några kr med kolla i ditt försäkringsbrev så ska det stå vad trafiken, delkaskon och vagnskadan kostar. beräkna 32% av trafiken så har du ett hum om vad det blir.

    men folk som kör Honda, BMW eller triumph så kan ni maila mig och få veta priset på vad det kostar hos oss

    Linkan
    Lirar bas i setherial, fipplar med MC-försäkringar och åker hoj.

  10. #20

    SV: Köra motorcykel blir ännu dyrare!

    Citat Ursprungligen postat av kriegserklärung
    Det gäller alla fordon som har trafikförsäkringsplikt så mc är inte enbart utsatta. men mc försäkringar som inte har special avtal ÄR i regel väldigt dyra pga alla personskador som kan hända. 32 % var inte första budet. vi fick ner det till det ifrån 35%. Det är svårt att höfta till några kr med kolla i ditt försäkringsbrev så ska det stå vad trafiken, delkaskon och vagnskadan kostar. beräkna 32% av trafiken så har du ett hum om vad det blir.

    men folk som kör Honda, BMW eller triumph så kan ni maila mig och få veta priset på vad det kostar hos oss

    Linkan
    Jag antar att ni kan hålla lägre premier just för att alla som kör ex. Honda försäkrar hos er?
    Ganska smart knep ändå, som många tjänar på! Det kan ju ofta va ett försälningsargument att hojen går under märkesförsäkring.

    Hur ligger det till med marginale på motorcyklar annars? Det kanske är företagshemligheter men man måste ju tjäna mer pengar på vissa försäkringar än på andra?

    Min nästa hoj blir en Triumph!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Tjejer får dyrare mc-försäkringar
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 16:21
  2. Dyrare japshojar?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:56
  3. Dyrare ta körkort
    Av erkagn i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 00:27
  4. Dyrare fordonsskatt?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 20:12
  5. Araber försöker köra motorcykel
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •