Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Var har ni kameran?

  1. #11
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    jag funderar på att köpa tankväska ,men repar dom inte lacken?
    Nej det brukar dom inte göra, mjuka bottnar bara att se till så att det är rent när man sätter på den.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag funderar på en BMW original tankväska till min GS men tyvärr så lär den skymma hastighetsmätaren och annat jag kan behöva se där framme. Jag gillar inte topboxen, jag packade ner termos och fikamackor i den och kände hur precis hela tyngdpunkten ändrats. Och så får inte kameran och alla objektiv plats däri heller men kanske i en tankväska. =)

  3. #13
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag funderar på en BMW original tankväska till min GS men tyvärr så lär den skymma hastighetsmätaren och annat jag kan behöva se där framme.
    Bygg en egen. Köpte en kameraväska på ClasOhlsson, axelremmen runt styrkronan och ett spännband under tanken så har man en tankväska för 200 bagis. Är delningsbar och så här ser den ut i lilla formatet:

    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    När jag kör själv är kameran i tankväskan annars har frun hand om den. Nya komeror med stor å bra disply är lätta å hantera under färd för passagerare.
    Nog syns det på lacken att tankväskan har varit monterat sen hojen va ny. Men GSen är ju ett bruksfordon.
    Jan

  5. #15
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    jag funderar på att köpa tankväska ,men repar dom inte lacken?
    Jodå, visst kan det bli repor av en tankväska men med lite skyddsplast på utsatta ställen minskar man risken. Men risk för repor får man väl så fort man sätter sig på hojen

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    nu har jag köpt en tankväska på blocket det ska bli skönt att slippa giviboxen där bak nästa säsong
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    nu har jag köpt en tankväska på blocket det ska bli skönt att slippa giviboxen där bak nästa säsong
    Så bra! Man kan fynda mycket på blocket och tradera ju.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Så bra! Man kan fynda mycket på blocket och tradera ju.
    jo det finns mycket att välja på ute på nätet men helst vill jag se o känna på grejerna som jag vill ha och det går inte ute på nätet,men det får man ta

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tankväskor har enligt min erfarenhet både för och nackdelar.

    Nackdelar:

    Lite extra strul vid tankning. Ibland måste väskan tas bort helt, i andra fall kan den vikas undan.

    Kan ibland skymma instrument och GPS.

    Kan ibland vara till besvär vid stora styrutslag. Olika knappar på styret kan påverkas, med dom följder det kan få. Plötsligen börjar du tuta, motorn slås av eller så trycks startknappen in, låter inte trevligt.

    Ofta kan man inte alls utnyttja flexibiliteten i att låta väskan expandera. Blir nästan alltid helt omöjligt att se instrumenten med väskan i sitt mest expanderade läge.

    Olika modeller av motorcyklar fungerar naturligtvis olika bra ihop med tankväskor. BMWs 650 GS modeller där man har tanken under sadeln bör kunna passa bättre än många andra. Alltid skönt att slippa irritationsmomentet vid tankningarna.

    Fördelar:

    En del väskor, exempelvis Bagster, har ett tanköverdrag som man fäster väskan på. Går utmärkt att alltid låta sitta kvar på hojen. Utgör ett enastående bra skydd för tanken mot t.ex. repor från blixtlås och liknande.

    Kan utgöra ett bra vindskydd på kåplösa hojar. Kan ibland avlasta rejält från fartvinden.

    Enkel att montera och ta bort, alltefter behov.

    Lätt att komma åt det man snabbt och enkelt vill ha tillgängligt.

    Fungerar ofta som karthållare.

    Bra placering av tyngdpunkten. Går att lasta tunga saker på ett bra sätt.

    Gillar inte tankväskor så där jättemycket för egen del. Tänker inför varje långsemester ner i Europa att vi ska klara oss utan, men sen är det bara att krypa till korset. Väskan måste på om allt ska med. Den största irritationen är för min del att instrumenten alltid skymts på alla mina olika hojar, vore det inte så skulle jag nog ha större fördragsamhet med väskan än jag har. För dagligt bruk föredrar jag topboxen. Behöver nästan aldrig använda sidoväskorna. Har heller aldrig upplevt det obehag som Nina gjort med en termos och mackor i topboxen, trots att boxen och packningen vägt som mest tjugo kilo tillsammans. Nu har jag haft riktiga touringlok som troligen inte påverkas lika lätt som en kanske mer än hundra kilo lättare hoj gör. Dessutom kör jag alltid med passagerare på semestern. Alla olika parametrar spelar in. Som vanligt får var och en pröva sig fram till vad som passar just en själv och sin motorcykel bäst.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-11-17 klockan 00:14.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Gillar inte tankväskor så där jättemycket för egen del. Tänker inför varje långsemester ner i Europa att vi ska klara oss utan, men sen är det bara att krypa till korset. Väskan måste på om allt ska med. Den största irritationen är för min del att instrumenten alltid skymts på alla mina olika hojar, vore det inte så skulle jag nog ha större fördragsamhet med väskan än jag har.
    Hade en riktigt smidig väska på europaturen med SV'n, dolde inget och var inte ens ivägen när vi låg å plöjde serpentinvägar. Vid tankning lossade man bara magneterna (plåttank) och vickade fram den mot styret. Enda irritationen var på autobahn, hade varit skönt att kunna krypa ner helt bakom rutan ibland men väskan var ju ivägen. Fast nu kanske inte den hojen är att betrakta som något regelrätt touringlok så man får väl ha lite överseende.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. En tur med kameran.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 19:53
  2. Lek med kameran
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 14:30
  3. Lek med kameran
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 07:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •