Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Äga flera hojar?

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm. det går att kombinera i en hoj om man vill.
    Det går att kombinera möjligheten att göra alla sakerna i en hoj, men inte göra dem rättvisa. Stor skillnad.

    Jag har kört bana, grus, långt samt pendlat dagligen på min Teneré. Det går, men jämför man grusåkningen med en enduro eller banåkningen med en sporthoj så är det ju inte samma sak.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    En GS är den optimala kompromissen.
    Helt korrekt, en BMW GS är en ultimat cykel, den kan gå överallt. Mats vet för vi körde igenom en vattensamling, eller ja de körde runt och jag tog genvägen rakt igenom den. Han vet att den också gått igenom en gyttjepöl, med vanliga landsvägsdäck utan att tippa omkull (!). Mönstret var igenkletat med lera, i praktiken hade jag rena rama slicksen på hojen just då, he he he.
    Så javisst, en GS är en ultimat mc som fungerar överallt. Synd bara att storservicen är så dyr, det är enda nackdelen.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Det går att kombinera möjligheten att göra alla sakerna i en hoj, men inte göra dem rättvisa. Stor skillnad.
    Du har så rätt så. En kompromiss är aldrig annat än en kompromiss, även om just denna är fantstisk. Bevisas inte minst av försäljningssiffror för BMWs GS-modeller. Vill gärna suga ut det "göttaste" ur varje hojtyp, nu när jag har möjlighet. Därför är garaget lite trängre än vad hustrun, fullt ut, uppskattar...

    Känner att jag är en GS som människa och hojåkare, lite halvbra/dålig, beroende på hur man vill se det, på det mesta. Skulle varit kul att vara bra på något här i världen. Fast å andra sidan är det rätt kul att vara "bred" också...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Det går att kombinera möjligheten att göra alla sakerna i en hoj, men inte göra dem rättvisa. Stor skillnad.

    Jag har kört bana, grus, långt samt pendlat dagligen på min Teneré. Det går, men jämför man grusåkningen med en enduro eller banåkningen med en sporthoj så är det ju inte samma sak.
    Nu ska vi inte blanda ihop en en 1200GS med en 660 yamaha. Skrattar .
    Jan

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Semestertur.

    Nu gör vi så här = tant å pack för 14 dagar i norge,100mil till äventyret. Samma tant,samma pack när vi hittar en liten grusväg upp på fjället. Vad gör vi nu? Jo trycker på blinkesreglaget rätt sida på styret å forstsätter upp på fjället.
    Jan

  6. #16
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nu ska vi inte blanda ihop en en 1200GS med en 660 yamaha. Skrattar .
    Men en 650GS och en Yamaha 660 funkar väl?

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Fast å andra sidan är det rätt kul att vara "bred" också...
    Jag är bred, säger min man.

  8. #18
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking Självanalys i höstmörkret.

    Om man inte är så bra på enduro eller roadracing men ändå vill köra är det sällan hojen som är begränsningen.
    Gillar köra på äventyr oavsett underlag, grus å asfalt. Hänger med på grustouring ibland,njuter av en bankurs i Anderstorp eller annan storbana. Tycker om att ha frun bakpå å upptäcka saker tillsamans. Tvekar sällan utan vill kolla vart den lilla vägen tar vägen.
    Jan

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nu gör vi så här = tant å pack för 14 dagar i norge,100mil till äventyret. Samma tant,samma pack när vi hittar en liten grusväg upp på fjället. Vad gör vi nu? Jo trycker på blinkesreglaget rätt sida på styret å forstsätter upp på fjället.
    Där är GS:en oslagbar. Själv var jag nere i Skåne/Småland och körde alltfrån små grusvägar till enduro light, torsdag till söndag. Åkte sedan hem, satte på packväskor och drog i väg på alpsemester med hustrun på måndag. Inte många hojar som klarar dylika övningar. Måste tillstå att jag var rätt försiktig i min körning eftersom jag inte ville krascha dagen innan det var dags att åka till alperna. Efter den resan bestämde jag att jag skulle ha två hojar, en för grus och en för semester med hustrun. Kan inte påstå att jag ångrat det beslutet.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Har för närvarande tre hojar:

    Entusiastfordonet 998:an som körs max en månad/ett hundratal mil per år = kostar inte så mycket per år.

    Familjekombin ST3:an körs några hundra mil per år. Kostar i nivå med de flesta andra standardhojar.

    Slit & slänghojen CB 400 N -83 som körs när jag känner för det samt till och från jobbet ibland. Plus lite övningskörning. Kostar knappt något alls i drift.

    Totalt sett kostar det väl inte mer än vad fjunläpparna lägger på sin nya R1/GSXR/ZXRR i värdeminskning finansiering och försäkring.. Men köper man en begagnad brukshoj av typ BMW basmodell eller japanglidare lär det säkert bli billigare. Det är dock inget för mig.

    Fast det blir nog till att sälja ST3:an till våren då det vid eventuellt husköp får omprioriteras lite i ekonomin..
    Senast redigerat av Scorpio den 2009-11-16 klockan 16:45.

Liknande ämnen

  1. Tips på hojar.
    Av dhenniz i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 21:16
  2. Flera hojar ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 21:17
  3. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  4. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  5. Flera nya el-hojar på gång
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •