Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Äga flera hojar?

  1. #1

    Äga flera hojar?

    Ni som äger flera hojar, hur har ni tid att köra med alla? Eller står många av era hojar mest?

    Jag hade både en Honda CBX 550 FII och en Yamaha Dragstar 1100. Men hade ju aldrig tid att köra med Hondan, så bytte den mot luft och buller på Dragstaren. Och sen bytte jag ju bytt den i sin tur mot min 950.

    Måste ju va dyrt att serva en massa hojar varje år som bara går några hundra mil.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Njä, inte så fasligt dyrt tycker jag. Vissa är gamla veteranhojar jag ändå inte kör med till daglig dags pga att det kanske är svårt att få tag i reservdelar om det händer nåt. Eller att generatorn slutat ladda och man måste fixa magneten i den (avmagnetisera) och det gör inte vem som helst i dag. Min Honda CB750 Four är trög i gashandtaget, efter ett par mil är man trött i högerhanden så den får stå mer, annars hade jag kört med den lite mer.

    Den dyraste men mest bränslesnålaste hojen att serva är faktiskt min BMW där det kostar drygt 5000 kr för en första service. Den ska in på sin första service (1000 mil) i vår innan jag tar ut den och kör med den. Trajjans första service kostade ca 1800 kr.

  3. #3
    kanske en fråga om garageplats oxå. Hade jag mera plats och hade ett antal veteranhojar utöver min fina 950 så kanske man kunde ha några hojar till. Är ju lite sugen på en Dax och den tar ju ingen plats att tala om :-)

  4. #4
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    3 MC och en moppe. Fick nu riva ett förråd i garaget för att få in dem + bil.

    Service gör jag själv. Större vid de riktiga service intervallen. Årsvis blir det väl mest att byta oljorna och det ser jag inte som någon större kostnad.

    Tog kortet 30 juli och har inte börjat köra så mycket. Får se hur det blir när frun är klar med sitt kort. Jag har nog kört max 50 mil efter jag tog kortet.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-11-12 klockan 12:09.

  5. #5
    Så vad är den ultimata uppsättningen då? Är det typ en fin glidarhoj, en offroadare samt en äldre sportigare hoj som klassas som veteran så man slipper dyr försäkring...

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    För min del.

    *Skoter-MC (V3:an) som pendlar/bruks hoj, 821 kr i försäkring/år.
    *Deauvillen när jag skall lite längre sträckor. ≈1470 kr i försäkring/år. Ett spontanköp. 10 år gammal hoj som bara gått 905 mil. Helt i nyskick.
    *Kawasakin- Gammal brukshoj som jag har som övningshoj. Skall som sagt säljas när frun är klar med sitt kort. Dyrast i försäkring. 1670 kr/år.

    Så fort frun är klar så ryker även andrabilen. Moppen har fått vinterdäck och kommer rulla under vintern. Övriga står i garaget och väntar tills våren.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lillan: Används till korta turer, typ inom radie 5 mil. Får stå under kapell större delen av året och är alltid beredd. Åka till butiken och andra ärenden. Hon är en Suzuki GSX400f.

    Sigrid: Suzuki DR 650rse. Kort och långt. Kan bära ordentlig packning men är för kort i sadeln för att skjutsa. Använder den till alla typer av vägar och strävar efter att hålla henne ständigt lortig.

    Greta: Kawasaki W650. Kromfjollan i familjen. Använder den när det bara handlar om asfalt och när någon vill åka med. Inte användbar sen höst och tidig vår pga kromade avgasrör. ( Varma rör och kallt vatten =krackelering =rost )

    Mina damer har fått namn och det gör att det går inte utan vidare att sälja av - alltså mina för evigt. Kostnader för mig är inte så höga pga jag har gubbförsäkrat och hojarna kostade inte så mycket att köpa. Ett medvetet val för jag vill inte kosta på så att jag inte har råd att ha kul. Kanske inte så förnuftigt för i så fall hade det nog blivit EN tvåhjulig, typ Volvo - fotriktig, slitstark (och tråkig).

    Har eg. inga köruppehåll pga service och vad som nu kan hända en hoj, då tar jag bara en annan:

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Så vad är den ultimata uppsättningen då? Är det typ en fin glidarhoj, en offroadare samt en äldre sportigare hoj som klassas som veteran så man slipper dyr försäkring...
    • En touringhoj
    • En grushoj
    • En banhoj
    • En shopping- och pendlarhoj

    4 är alltså minimum.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hmmm. det går att kombinera i en hoj om man vill.
    Jan

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm. det går att kombinera i en hoj om man vill.
    Stämmer precis!

    En GS är den optimala kompromissen. Vill/ kan man bara ha en hoj finns ingen bättre, som jag känner till i alla fall.

    För mig råder ingen tvekan på den punkten!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Tips på hojar.
    Av dhenniz i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-01, 21:16
  2. Flera hojar ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 21:17
  3. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  4. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  5. Flera nya el-hojar på gång
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •