Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Jethjälm jämfört med Integral

  1. #41
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Något O.T, men har just hemkommit från en längre resa med bl.a. en dansk tjej. Fick där lära mig att öppningsbara intergralhjälmar kallas socialhjälm i Danmark - det är helt enkelt lättare att vara social med den hjälmtypen.

    Själv skulle jag inte vilja köra i öppen hjälm, inte ens när det är över 30 grader. Öppnar visiret lite och släpper in mer luft, men kör aldrig med "social-visiret" uppfällt. Även om man ibland önskar att man gjorde det. +33 grader är VARMT när man kör hoj...

  2. #42
    Finns det dom som kör Jet-hjälm utan att ha glasögon? Det är ju synd att få en fluga eller geting i ögat.

  3. #43
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Finns det dom som kör Jet-hjälm utan att ha glasögon? Det är ju synd att få en fluga eller geting i ögat.
    Det är riktigt obehagligt att få in bara något så litet som en fluga i ögat, redan i låg fart. Har fått det själv och det blev en blödning som inte såg trevlig ut. Såg ut som att någon stuckit in en stoppnål i ögonvitan. Självläkte efter en tid men gav mig en läxa. Kör aldrg utan glasögon! Har hållit det sedan dess och har alltid glasögon under integralhjälmen, just för att kunna fälla upp visiret vid behov. Kör väldigt mycket på det viset.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #44
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Lärde mig använda glasögon som skydd när jag cyklade,har fått en geting och en skalbagge i glasögon. Hade nog inte varit hälsosamt att få dem i ögat trots det relativt låga hastigheten.
    Vad har man för nytta av all annan skyddsutrustning om man inte skyddar ögonen också,finns ju inte så många blinda som kör mc.
    Läste dock om hastighetsrekord för blinda som kör bil!

  5. #45
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Har inget problem med att har glasögon för utan dem skulle jag nog inte hitta ut genom ytterdörren. Kan ibland bli intressant att åka då visiret och glasögonen immar igen samtidigt då blir det intressant.

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Kimmo Visa inlägg
    Har inget problem med att har glasögon för utan dem skulle jag nog inte hitta ut genom ytterdörren. Kan ibland bli intressant att åka då visiret och glasögonen immar igen samtidigt då blir det intressant.
    Råkade ut för det problemet för ett par år sen. Visiret la igen så jag hade bara lite vid sidan att se igenom. Gick väl att sitta med skallen på sned ute på landsvägen, men när jag kom in i stan´så blev det inte bra med så begränsad sikt så jag fällde upp med resultatet att glasögona immade igen direkt! Med visiret uppe och glasögona på nästippen trevade jag mig in mot centrum till MC-parkeringen.

    In hos närmaste optiker och frågade om något bra medel. Jodå, det finns. Jag blev lite misstänksam på den rosa hatten på sprayflaskan. Måste ju se var jag kör - köper och sprayar. Nämenfyfaen vilken stank av billig parfym. Luktade som Bordellen Eternellen i krukan. Mot imman fungerade det nog sådär men trots att jag körde med öppen hjälm med visir så tårades ögona av stanken. Den hjälmen var inte i bruk på flera veckor efter det äventyret.

    Sens moral: Köp inget som har rosa kapsyl!

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    det ska jag lägga på minnet haha

  8. #48
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

  9. #49
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Råkade ut för det problemet för ett par år sen. Visiret la igen så jag hade bara lite vid sidan att se igenom. Gick väl att sitta med skallen på sned ute på landsvägen, men när jag kom in i stan´så blev det inte bra med så begränsad sikt så jag fällde upp med resultatet att glasögona immade igen direkt! Med visiret uppe och glasögona på nästippen trevade jag mig in mot centrum till MC-parkeringen.

    In hos närmaste optiker och frågade om något bra medel. Jodå, det finns. Jag blev lite misstänksam på den rosa hatten på sprayflaskan. Måste ju se var jag kör - köper och sprayar. Nämenfyfaen vilken stank av billig parfym. Luktade som Bordellen Eternellen i krukan. Mot imman fungerade det nog sådär men trots att jag körde med öppen hjälm med visir så tårades ögona av stanken. Den hjälmen var inte i bruk på flera veckor efter det äventyret.

    Sens moral: Köp inget som har rosa kapsyl!
    Ett gammalt men beprövat recept mot imma som jag lärde mig här i höstas är att lägga några droppar diskmedel på insidan av visiret och sedan gnida in det tills det inte syns. Det är det bästa mot imma som jag har hittat. Det fungerar ett tag men sedan så är det bara att lägga på ett nytt lager. Har även gjort det med mina glasögon och det fungerar. Detta fungerar inte fullt ut men det bästa jag har hittat hitils.

  10. #50
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Rosa är farligt.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

Liknande ämnen

  1. Jethjälm, crosshjälm...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •