Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 50

Ämne: Jethjälm jämfört med Integral

  1. #21
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Använder Shoei multitec,öppningsbar integralhjälm. Hittills inga problem med något,skyddar bra ,lätt att ha visiret öppet helt eller bara lite grann,jättebra ventilation även varma dagar och visiret stängt,imskydd på visiret,lätt få glasögon av och på,och den viktigaste orsaken,hade matchande färg med hojen

  2. #22
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Här finns en del info om n43 air som jag funderar på men även en massa andra hjälmar.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Kimmo Visa inlägg
    Här finns en del info om n43 air som jag funderar på men även en massa andra hjälmar.
    Den såg verkligen bra ut. Och med bra sikt.

  4. #24
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Får nog se till att åka och klämma och känna på den på touringbutiken. Om dem har något kvar.

  5. #25
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Vad gäller den öppningsbara hjälmen så är, somsagt, risken mindre att man kvävs eller får värre nackskador om man ligger avsvimmad. Få kan frigöra dina andningsvägar utan att riskera din nacke. Räddningspersonalen är utbildad och kan klippa upp integralkrukan. Men orkar vi hålla andan i 20 min
    Vi klipper inte. Med rätt teknik tar två personer av hjälmen utan större risk att förvärra en nackskada.

    Den skadade läggs på rygg. En en person sitter jämte, händerna framifrån, vardera sidan om halsen stödjer man bakom nacken med fingrarna ett par cm in mellan huvud och hjälmfoder. Den andra sitter bakom och tar tag i hjälmen ungefär där spännen sitter. Trycker in fodret så mycket som möjligt och drar hjälmen rakt bakåt.

  6. #26
    Man ser ju folk i vissa delstater i USA köra utan hjälm. Fattar inte att dom vågar.

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Vi klipper inte. Med rätt teknik tar två personer av hjälmen utan större risk att förvärra en nackskada.

    Den skadade läggs på rygg. En en person sitter jämte, händerna framifrån, vardera sidan om halsen stödjer man bakom nacken med fingrarna ett par cm in mellan huvud och hjälmfoder. Den andra sitter bakom och tar tag i hjälmen ungefär där spännen sitter. Trycker in fodret så mycket som möjligt och drar hjälmen rakt bakåt.
    Precis den tekniken fick vi öva på en kurs Nina och jag ordnade i våras. Skulle inte tveka att göra det i ett skarpt läge, utan känner mig trygg i att veta hur jag ska göra.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Man ser ju folk i vissa delstater i USA köra utan hjälm. Fattar inte att dom vågar.
    Risken för olycka kontra frihetskänslan i ett samhälle med lagar och förordningar som reglerar livet ibland in i minsta detalj. Smäller det kan det bli allvarligt men känslan av friheten där på hojen med fritt blås runt huvudet är tydligen större än den marginella risken för att verkligen smälla. Det är inte många mc-olycker som sker om man räknar totalt körda mil på alla hojar. Hade inte lagen om hjälmtvång funnits i Sverige sedan 1974 hade många kört utan hjälm.

  9. #29
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Precis den tekniken fick vi öva på en kurs Nina och jag ordnade i våras. Skulle inte tveka att göra det i ett skarpt läge, utan känner mig trygg i att veta hur jag ska göra.
    Det viktigaste är att använda sunt förnuft och prioriterar. Andas inte personen eller är i livsfarligt läge så kommer nacke och rygg i andra hand.
    Som någon skrev. Det är svårt att hålla andan i 20 minuter.... Men det går att leva i en rullstol.

  10. #30
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Risken för olycka kontra frihetskänslan i ett samhälle med lagar och förordningar som reglerar livet ibland in i minsta detalj. Smäller det kan det bli allvarligt men känslan av friheten där på hojen med fritt blås runt huvudet är tydligen större än den marginella risken för att verkligen smälla. Det är inte många mc-olycker som sker om man räknar totalt körda mil på alla hojar. Hade inte lagen om hjälmtvång funnits i Sverige sedan 1974 hade många kört utan hjälm.
    Jag körde hoj redan på den tiden det faktiskt var lagligt att köra utan hjälm, så förbudet att åka utan hjälm bör ha inträtt -75. I alla fall såg jag av och till folk som åkte utan hjälm den sommaren jag började köra. Kanske var dom lagtrotsare. Var dock inte många som inte frivilligt använde hjälm, vilket jag kan förstå. Det är inte speciellt behagligt att åka utan hjälm. Det är ett djävulskt oväsen och blåser kraftigt, förutom att det i Sverige blir rätt kallt. Funkar nog bättre i Californien, om ens där.

    Då och då kan jag se representanter för en viss MC-klubb fara fram i Stockholm utan hjälmar. Vet inte om dom lider av klaustrofobi eller vad det kan vara, men tuffa tycker dom i alla fall att dom är...
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Jethjälm, crosshjälm...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •