Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 50

Ämne: Jethjälm jämfört med Integral

  1. #1

    Jethjälm jämfört med Integral

    Jag har båda typerna av hjälmar. På vår och höst använder jag integral men mitt på sommarn när de är varmt jet-hjälm.

    Vad använder ni för slags hjälm? Och ni som kör med jet-hjälm hur resonerar ni när det gäller risken för ansiktsskador.

    Själv så tycker jag att frihetskänslan och den bättre sikten är bra med jet-hjälm. Men skulle jag vurpa och skrapa ansiktet eller ännu värre så skulle jag säkert ångra mig.

    Tror även många som kör glidarhoj har jet-hjälm för det passar in i det stuket. Men vissa har ju till och med icke godkända såna dära små hjälmar. Finns väl modeller som ser ut som nazisthjälm med mera...

  2. #2
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    För mig finns bara integralhjälm som alternativ, detta sen dagen efter jag tog körkort som 16-åring. P.g.a. misstag av en annan nybörjarkompis blev det en liten olycka, slog i backen i 50 knyck. Det hela gick rätt bra, byta styre och räta upp fotpinnen på hojen så var den klar. Jackan hade det gått ett par stygn i på ärmen och hjälmen hade ett skrapmärke ... mitt fram på hakskyddet.
    En som kom bakom oss såg att jag föll med huvudet först ner i backen, rullade runt och sen stod jag upp igen (själv kommer jag ihåg smällen och att jag stod upp).
    Hade jag inte haft integralhjälmen den gången så hade jag troligen haft problem med att äta fast föda ett tag (för att inte tala om att kyssas )... så valet är lätt för mig.

    Nu har jag iofs. skaffat mig en öppningsbar, mest för det praktiska när man har glasögon m.m. ... men nerfälld och i låst läge är den alltid när jag åker.

  3. #3
    Jag glömde ju bort den öppningsbara modellen. Den är ju en finurlig hjälm. Min brorsa och min kompis kör med sådana hjälmar. Men har själv aldrig provat.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    På vår och höst använder jag integral men mitt på sommarn när de är varmt jet-hjälm.
    Alltid integral. Dels av säkerhetsskäl men till stor del också för att det är väldigt obekvämt med öppen hjälm. Då skulle jag behöva täta glasögon och nånting som täcker ansiktet ändå, att krocka med alla dessa flygande kryp och utsätta sig för den fartvinden är ingen jag rankar högt på frihets- eller njutningsskalan.

    Efter ett par relativt lindriga vurpor på senare år där hjälmen gått i backen kan jag dessutom säga att valet varit rätt för mig.

    Öppningsbar har jag inte provat. Rent tekniskt är det en svagare konstruktion än helintegral, men sen om den ändå är TILLRÄCKLIGT hållbar så spelar ju relativ styrka ingen roll. Det som varit irriterande med vissa av dem har varit hakbandets position, annars är de extremt praktiska för t.ex instruktörer eller folk med glasögon. Man blir ganska öm om öronen att ta av hjälmen var 20:e minut under några dagar...
    Senast redigerat av Jåke den 2009-11-11 klockan 08:32.

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag kör med en öppningsbar hjälm som jag trivs väldigt bra med.

    Skälet till att jag kör med öppningsbar är att det är lättare att frigöra andningsvägarna om olyckan skulle vara framme. Det är stor risk för bla allvarlig nackskada när folk drar av hjälmen på den drabbade om den drabbade ligger avsvimmad och kanske med redan skadad nacke. Man kan förvära skadan . Här är det ''bara'' att öppna upp vilket oftast fortfarande går. Räddningspersonalen lär förorda denna typ av hjälm som man inte behöver ta av i alla lägen.

    Att det sedan är bekvämt med öppningspar är ingen ''nackdel ;D'' direkt.
    Visst, i kraschögonblicket är den säkert svagare..

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För mig är det bara integral eller crossintegral, vid offroadkörning som gäller.

    Efter två olyckor på grusväg, varav den ena med en riktig så kallad "faceplant"med efterföljande medvetslöshet vet jag att jag inte vill ha något annat.
    Hade jag haft en öppen hjälm vid den den senare olyckan hade jag fått riktigt, riktigt svåra ansiktsskador. Nu klarade det sig ganska bra med "bara" en pinne genom läppen,uufläkt näsvinge, sårskador på panna och haka samt en kraftigt misshandlad näsa med påföljande näsblod. Dessa skador fick jag alltså, trots en crossintegral.

    Valet av hjälmtyp känns givet för min del, andra resonerar annorlunda...

    Här kan du se hur man kan se ut efter en vurpa med crossintegral.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-11-11 klockan 10:10.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Nu har jag fått nåt att tänka på. I båda trådarna rörande allvädersställ samt hjälmar så har jag ju kommit fram till att jag kör med undermålig skyddsutrustning och jag som är så noga att alltid köra med full mundering. Men det har nog mest varit en falsk trygghet.

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    på skrämselsidan live to ride -ride to die finns det en beskrivande bild om att runt 30-35% av alla som slår i huvudet får användning av sitt hakskydd i integralhjälmen. Kan man köpa skydd som skyddar, oavsett om det rör sig om heltäckande hjälm, skyddskläder eller nackskydd tycker jag man ska göra det.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Instämmer helt med Gurrag!

    Har alltid nacksyddet på när jag kör grusvägskörning, där olycksrisken uppenbarligen är som störst. Mina två olyckor har inträffat just på det underlaget. Har man varit dåligt skyddad kanske man inte får en "andra chans", vilket jag fick. Vill påstå att jag klarat mig såpass "lindrigt" som jag gjorde tack vare bra skydd.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst
    Öppna visiret på intergralhjälmen så blir det nästan som en jethjälm men bara nästan. Blir det för mycket flygfän i luften så stäng visiret. Det kan du inte göra med en jethjälm...

Liknande ämnen

  1. Jethjälm, crosshjälm...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •