Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Anledning till varför el-hojar ska bojkottas

  1. #1
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Talking Anledning till varför el-hojar ska bojkottas

    Gud förbjude. Vem vill bryta den positiva trenden:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Glasklart bevis.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Om tio år är vi väl alla nudister, om trenden fortsätter...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172

    Red face

    undrar om det går att få samma känsla i en eldriven hoj som det är i en bensinare,jag är skeptisk.tror inte att man kan bojkotta elhojarna hur länge som helst utan det är nog den kalla verkligheten att vi kommer närmare elhojen för varje dag som går,så det gäller att njuta så länge det går.

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Den kommer att vibrera relativt sett mindre och vara tyst. Adjöss till vita fingrar och tinnitus... inga avgaser. Vindbruset i hjälmen blir det som stör. Sedan vet jag inte om det är så där supersäkert när det inte låter. Som det är nu så lägger medrafikanterna märke till en mc.

    Bra vridmoment från början och Du behöver sannolikt ingen växellåda eller koppling.
    Det kommer vara möjligt att återmata energin när man motorbromsar. Hög verkningsgrad. Den blir snål, räknat per kWh/km.

    Nackdelen blir räckvidden, det begränsade utrymmet för att lagra energi och vikten. Bensin har trots allt ett högt energivärde per liter.

    När infrastrukturen successivt byggs ut med tanke på eldrift så blir det lättare att ladda/tanka och priserna kommer att gå ner. Idag får Du tag på bensin över hela världen och kan ta hojen dit Du vill. Det kommer ta ett tag innan Du får samma frihet med din el-bike, sålänge som det finns bensin såatt säga. Finns olika bud på detta.
    Vad gäller energipriset så har staten oss fortfarande som i en liten ask. Frågan är om det kommer att bli billigare jämför med hur det är idag, räknat på dagens penningväde och disponibla inkomst. Jag tor inte det.

    ''Egen liten uranhärd blir guld värd''
    Senast redigerat av DearHunter den 2009-11-11 klockan 13:26. Anledning: tangent bordet hänger inte med....det gör ingen annan heller

  6. #6
    Intressant tanke

    Tror el-hojarna kommer allt starkare, de är trots allt bara i sin linda och knappt tillgängliga för den vanliga konsumenten. Men med el-hojs-racing, större utbud, bättre prestanda osv. ska det bli intressant att följa utvecklingen.

    Ljudet känns som en stor förlust, finns en del koncepthojar där man skissat på artificiellt ljud, men att få det verklighetstroget och följa varvtalet är nog en utmaning.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  7. #7
    Tycker gott dem kunde göra nåt åt bensinhojarnas förbrukning. Finns många hojar som drar 0,6 och kanske lite utöver det. Och det är ju skandal när en liten personbil har samma förbrukning.

  8. #8
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Sedan vet jag inte om det är så där supersäkert när det inte låter. Som det är nu så lägger medrafikanterna märke till en mc.
    Håller med i många av dina tankar, men detta håller jag inte med om alls. Aldrig förstått den lilla slogan som vissa har "högt ljud räddar liv" (eller liknande).
    När hör man ljudet som bilist, jo när man ligger bakom eller precis när man blir omkörd. Då är det ju redan kört om man inte uppmärksammat det innan.

    Kolla själva nästa gång, blev i somras omkörd av 3 hojar med raka rör framförda av förare med bruna västar med märken från en av de mer omskrivna klubbarna som finns (inte de rödvita, utan det andra gänget).
    Såg dem i backspegeln ett tag men HÖRDE dem inte innan de låg precis bredvid mig vid omkörning, och då var stereon i bilen inte på alls för hög volym ändå
    Som gång/cykel trafikant kan man i.o.f.s. höra det lite tidigare men då är det ju oftast svårt att avgöra hur långt bort hojen är, hur fort den kör eller var den är på väg förrän den just passerar dig.

    så ljudet man har (eller saknar med el-hoj) är nog mer det man hör själv.....och det kan ju vara gott det med... men orsak till att inte prova el-hoj är det inte

  9. #9
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    De gånger som jag har reagerat på mc-ljud är när de befinner sig i min döda vinkel när de kör om. Bara det momentet räcker för att rädda liv. Mycket riktigt, som Du påpekar, att man hör ofta först när mc:n är alldelles bredvid en. Och det räcker. Det finns många bilister som inte vrider på huvudet när de byter fil. Överraskningen kan bli total för båda. Men om bilisten hör Mc:n så blir oftast bilisten överraskad ..

    Ett annat exemple är när man glider mellan bilarna när trafiken står stilla här i Sthlm.

    Sedan så har Du alla halvblinda fotgängare och dagdrömmande cyklister som med slumpens hjälp överlever i stockholmstrafiken. Hörseln är viktig i trafiken.

    Och nu menar jag inte att man ska ha en buller maskin....bara lite härligt V-twin ljud

Liknande ämnen

  1. Varför har inte motocross hojar framljus?
    Av hokhok99 i forum Offroad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 00:08
  2. Varför ??
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 21:30
  3. VARFÖR ?????
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 10:05
  4. VARFÖR kör DU Motorcykel?
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 00:03
  5. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 07:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •