Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Miljösvin?

  1. #1

    Miljösvin?

    Vad tycker ni om att plocka bort orginalavgassystemet och sätta dit pipor på nyare hojar med katalysator. Så att katalysatorn försvinner? Jag har en kompis som ej kör mc som tycker man är miljösvin om man gör på det viset.

    Jag är lite kluven. Naturligtvis är det bra med katalysator. Men samtidigt kör man ju sin mc ganska få mil per år. Och dessutom med en liten soppaförbrukning, så det är ju ganska så försumbart.

    På min XVS 950 så sitter katalysatorn framför själva avgasburken, så om jag fattat rätt, så kan man sätta dit en sliponpipa och ändå behålla katalysatorn. Så tror det blir den lösningen för min del.

    Men skulle jag byta till helsystem så ryker ju katalysatorn. Men som sagt det lutar åt slipon.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Javist, någon miljon bortplockade kattar har säkert betydelse.
    Dom som far omkring med avgassystem som bullrar mycket, är dom inte oxå miljösvin? Varför ska folk på 1/2 mil radie behöva höra ett fordon?
    Jan

  3. #3
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag tycker det är fel.

  4. #4
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Jag drabbas inte av katalysatordebatten då vi har tre stycken äldre maskiner utan kat i hushållet. Men bortsett från det så anser jag att rakarörbuller är väldigt obekvämt, tröttande och väcker irritation från omgivningen. Att kunna susa runt i skogarna och få förmånen att kunna iakta vilda djur på ganska nära håll är en förmån. Har p.g.a. tysta motorcyklar kunnat se både björn och varg. Som senaste åren har jag träffat på åtta björnar på mina irrfärder i stora skogarna.

    Fast kan det vara så att rakarörchaufförer inte bekymmrar sig om djurlivet utan bara vill irritera omgivningen Näää, det kan väl inte vara så.

    Då jag bor straxt norr Stockholm med massor av hästgårdar som grannar så vet jag att hästfolk uppskattar tysta fordon där chauffören visar stort hänsyn vid passerandet av hästekipage. Hästar är flyktdjur och kan dra iväg okontrollerat om den blir överraskad av en hastigt passerande bullermaskin. Då är olyckan nära, inte bara för ryttaren utan hästen kan kasta sig ut mot passerande med katastrofala föjder. Något att tänka på för oss oskyddade hojåkare när vi tar oss fram på lilla vägnätet, oavsett underlag.

    Kanske detta inlägg är i fel tråd men summan av mitt resonerande blir att inte ändra på en fungerande maskin som har mindre miljöpåverkan och inte irriterar omgivningen mer än nödvändigt.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Javist, någon miljon bortplockade kattar har säkert betydelse.
    Dom som far omkring med avgassystem som bullrar mycket, är dom inte oxå miljösvin? Varför ska folk på 1/2 mil radie behöva höra ett fordon?
    Instämmer helt!! Dessutom drar en MC minst lika mycket soppa som en liten bil. Skulle liksom aldrig falla mig in att ta bort katalysatorn på bilen så varför skulle jag göra det på MC;n

    Dessutom tvivlar jag på att "effektljuddämparna" ger någon större effektvinst. Sett en del fantastiska resultat där man tar en hoj och bänkkör - monterar och finjusterar tändning, insprutning, ev. t.o.m. ventiltider och når en bra effektökning. Undrar om man inte nått närmast samma resultat med originaldämpare och bara justerat? Jag tror för min del att den stora "vinsten" är (o)ljudet.

  6. #6
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Jag drabbas inte av katalysatordebatten då vi har tre stycken äldre maskiner utan kat i hushållet. Men bortsett från det så anser jag att rakarörbuller är väldigt obekvämt, tröttande och väcker irritation från omgivningen. Att kunna susa runt i skogarna och få förmånen att kunna iakta vilda djur på ganska nära håll är en förmån. Har p.g.a. tysta motorcyklar kunnat se både björn och varg. Som senaste åren har jag träffat på åtta björnar på mina irrfärder i stora skogarna.

    Fast kan det vara så att rakarörchaufförer inte bekymmrar sig om djurlivet utan bara vill irritera omgivningen Näää, det kan väl inte vara så.

    Då jag bor straxt norr Stockholm med massor av hästgårdar som grannar så vet jag att hästfolk uppskattar tysta fordon där chauffören visar stort hänsyn vid passerandet av hästekipage. Hästar är flyktdjur och kan dra iväg okontrollerat om den blir överraskad av en hastigt passerande bullermaskin. Då är olyckan nära, inte bara för ryttaren utan hästen kan kasta sig ut mot passerande med katastrofala föjder. Något att tänka på för oss oskyddade hojåkare när vi tar oss fram på lilla vägnätet, oavsett underlag.

    Kanske detta inlägg är i fel tråd men summan av mitt resonerande blir att inte ändra på en fungerande maskin som har mindre miljöpåverkan och inte irriterar omgivningen mer än nödvändigt.
    Dom gånger jag åkte förbi tama djur när jag åkte runt efter kortet så släppte jag på gasen och drog in kopplingen och rullade förbi. Finns ingen anledning att skrämma djur tycker jag och på köpet fick vi en del mc-intresserade hästar i sverige. De tittade riktigt nyfiket.

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har man hojen mest som garageprydnad kvittar det väl, ska man åka väldigt långt och riskerar att råka ut för blyad bensin så är det tillochmed fördelaktigt att fimpa katten. Använder man hojen tycker jag dock man ska se till att ha katalysatorn på plats. Jag kör hoj 6 månader om året och har hittills legat mellan 1000 och 1500 mil/säsong med ca 0,6l/mil, 100-150 liter bensin per månad genererar rätt mycket utsläpp.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    När det gäller ljudet är jag inte så förtjust i alltför högljudda hojar heller. Men om man fick ett dovt mulligt ljud vore det ju inte fel. Och en glidarhoj vrids ju inte ur på höga varv som sportmaskinerna gör. Har svårt för ylande radfyror som hörs lång väg. Tacka vet jag ett dovt dunkande från en v-twin på låga varv :-)

  9. #9
    Finns det något härligare ljud än när hojarna kommer fram på våren.

    Gillar att det låter lite.
    På min BMW 1550 GS jag hade tidigare skämdes man ju nästan för det fjutiga ljudet, var nog det ända jag kan kritisera på den hojen.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Bajen-Sam Visa inlägg
    Finns det något härligare ljud än när hojarna kommer fram på våren.

    Gillar att det låter lite.
    På min BMW 1550 GS jag hade tidigare skämdes man ju nästan för det fjutiga ljudet, var nog det ända jag kan kritisera på den hojen.

    Jo, nu längtar man efter det... så deprimerande med höst o vintern...

    Men igår såg jag brodern köra sin FJR1300 till mc-affären. Han har bytt mot en BMW 800R som han får hämta till våren. Men han sa de var kallt att köra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •