Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Hur får man fler tjejer att åka hoj?

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Frånsett aspekten att nå ner med benen, så är det väl så att en låg hoj för det mesta har lägre tyngdpunkt än en hög, och därigenom blir smidigare och mer lätthanterlig. Eller har jag fel? Jag tycker det borde vara så i alla fall...
    Jodå! håller med att om man baxar maskinen för hand eller ska resa upp en tippad hoj så är en låg tyngdpunkt en fördel. När den körs är jag mera tveksam och vill själv ha högre tyngpunkt för att lättare få iväg hjulen åt sidan för att svänga. Men allt är ju en vanesak.

    Eftersom jag pga egna skavanker inte kan köra en låg hoj nån längre bit tycker jag att körställning med låg sadel, högt styre och framflyttade fotpinnar bara känns avig. Känner att jag sitter som en räka

    Men som sagt vi är alla olika och tur er väl det

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå! håller med att om man baxar maskinen för hand eller ska resa upp en tippad hoj så är en låg tyngdpunkt en fördel. När den körs är jag mera tveksam och vill själv ha högre tyngpunkt för att lättare få iväg hjulen åt sidan för att svänga. Men allt är ju en vanesak.

    Eftersom jag pga egna skavanker inte kan köra en låg hoj nån längre bit tycker jag att körställning med låg sadel, högt styre och framflyttade fotpinnar bara känns avig. Känner att jag sitter som en räka

    Men som sagt vi är alla olika och tur er väl det
    Jo, tur det

    Min före detta hoj som var en Dragstar 1100 Custom tyckte jag kändes hopklämd i körställningen på nåt vis. Då är min 950 betydligt bekvämare. Men kör mest kortare turer och därför spelar det inte så stor roll.

  3. #43
    Medlem ellies avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    38
    Haha, jo formulerade mig kanske lite dumt där Ove =) Såklart är inte alla tjejer korta och tycker om samma sak =)

    Älskar min sevenfifty - även om jag bara når ner med tåspetsarna när den är som mest sänkt. Problemen uppstår bara om jag skjutsar och personen bakom vinglar i mycket låga farter, samt (grymt enerverande) när jag parkerat nånstans där jag måste "backa ut med hojen" det räcker med en anigaste antydan till uppförs så får jag kliva av å dra hojen bakåt. Därav lägre hoj. Annars har jag inga som helst synpunkter på hoj speciellt för tjejer. Men det är känslan av att inte nå ner och ha kontroll som skrämt mig i så många år - innan jag tillslut övervann det.

    Å ja - övervinner fördomar gör man definitivt när man väl börjar!

    phu! Nu blev det sådär långt igen... Hade!

  4. #44
    Mc-Bosse
    Gäst
    Men det är känslan av att inte nå ner och ha kontroll som skrämt mig i så många år - innan jag tillslut övervann det.
    Det kan fortfarande skräma mig. Normalt når jag ner med båda fotsulorna men då det är kuperat som det är på min tomt och jag inte följer samma spår in och ut och runt huset så blir det obehagligt om jag inte håller farten över "kullarna". Då vill fötterna ner i backen och är något hjul då på en upphöjning så når inte båda fötterna ner...

    Det är ju sååå surt att lägga mc:n. Ett helvete att resa den upp igen. Dock har jag bara lagt mc:n en gång här på tomten och en gång ute i trafiken.

  5. #45
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag håller alltid på tanken att "Skillnaderna mellan individerna är i nästan alla fall betydligt större än skillnaderna mellan könen!".

    Sedan tror jag nog att vi män (generellt, som kollektiv) skulle behöva anlägga en mer välkomnande attityd när det gäller kvinnors inträde i det som av konvention och korkad konservatism räknas som manliga bastioner.

    Åsså: En valfrihet som är bra för kvinnor skulle vara lika bra för oss män (varierande sitthöjd, reglage som inte kräver jättehänder, utseendebitar o.s.v.).

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jag håller alltid på tanken att "Skillnaderna mellan individerna är i nästan alla fall betydligt större än skillnaderna mellan könen!".

    Sedan tror jag nog att vi män (generellt, som kollektiv) skulle behöva anlägga en mer välkomnande attityd när det gäller kvinnors inträde i det som av konvention och korkad konservatism räknas som manliga bastioner.

    Åsså: En valfrihet som är bra för kvinnor skulle vara lika bra för oss män (varierande sitthöjd, reglage som inte kräver jättehänder, utseendebitar o.s.v.).
    Håller med till 100%! Inte ett dugg märkvärdigare att kvinnsen kör MC än att de kör bil eller cyklar. Det är nog bara en massa vanföreställningar som att man ska ha snopp för att göra något så tekniskt och farligt som att köra en cykel med motor. (Vad nu den har med det att göra?)

  7. #47
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    jo,finns en "tjejvariant" även på Boss Hoss,är 7cm lägre och aningen kortare. Kom till pga efterfrågan av lite kortare personer och är populär bland tjejer i USA, inte så många tjejer här i Europa som kör Boss
    Snoppen kom med även på en annan tråd när det gällde min Boss,men har inte fattat vad det har med mc körning att göra (ska man ha större för att balansera stora maskiner )

  8. #48
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Eftersom jag är lite åt mjukis-hållet och definitivt ingen macho exteriört, väljer jag gärna lite råa motorcyklar. Har jag tänkt på...

    Fast jag har inte spårat någon koppling till måtten på en viss kroppsdel.

Liknande ämnen

  1. MC kläder för tjejer
    Av Nicole i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 12:14
  2. Körsugna tjejer i Linköpingsområdet?!
    Av Ramona i forum Träffar & Körningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 13:02
  3. Fler och fler Triumph
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 21:21
  4. MC-kläder för tjejer???
    Av ellie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 06:57
  5. Tjejer & rondeller!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 14:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •