Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 72

Ämne: Power commander

  1. #41
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Håller med Engström, powercomander är ingen trimenhet, den optimerar luft/bränsleblandning och därigenom kan man utvinna nån extra hästkraft men rent trim gör den inte. Man kan säga att fabriken justerar in grejerna i grunden så hojen funkar att köra tillfredsställande med, powercomander justerar det sista som fabriken inte har tid med. Men rent trim är det inte, då får man byta ett och annat här och där i motorn förutom att bara byta ljuddämpare och luftfilter.

  2. #42
    På min H-D blev det då trim eftersom jag har nu samma effekt på bakhjulet som en orginal har i motorn. Eller vi kan ta exemplet med min kompis Yamaha 1900:a som fick 99 hästar på bakhjulet. En orginal har 90 hästar i motorn. Man får ju ut diagram från bänkkörningen som visar hästarna.

  3. #43
    Börjar bli less på folk som hackar på oss customåkare på detta forum. Är det månne bara för sporthojare och offroadare detta forum? I så fall tackar jag för mig. Tyckte förut det var så trevligt och alla hojtyper var välkomna. Men nu är det inte så längre.

  4. #44
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Trim eller inte! Man ökar iallafall hojens prestanda! Man får ut mer hk på bakhjulet, den går mjukare och jämnare, bränslesnålare, och inte bara ett häftigare ljud som någon sa tidigare. Sedan skiljer det sig nog väldigt mycket ifrån hoj till hoj....men vad man kan läsa och vad man har hört så blir det en klar förbättring på alla hojar!

  5. #45
    Bry dig inte erkagn....du har ju sett svart på vitt till skillnad från andra

    Klart pc är sk trim, eller tillhör trimmet, precis som allt annan effekthöjning. Annars kam man ju kalla för uppborrade cylindrar för större cylindrar, kn filter för öppnare luftfilter osv osv....

    Vissa hojar får man ut mer effkt på än vissa andra. Har sett AVA:s ER6 papper och ER6:an är ju en av dom som man får ut mest effekt på. Nu ska ju sägas att det är ju inte det på effekttoppen, utan mellanregistret. Fast och andra sidan, det är ju egentligen mellanregistret som gör hojen mer "rolig"

  6. #46
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Börjar bli less på folk som hackar på oss customåkare på detta forum. Är det månne bara för sporthojare och offroadare detta forum? I så fall tackar jag för mig. Tyckte förut det var så trevligt och alla hojtyper var välkomna. Men nu är det inte så längre.
    Det var ju tråkigt att du tog det så vilket inte var meningen från min sida. Minns för en tid sen när jag pratade om att trimma min Scrambler? Det var porta topp, byte av kolvar, byta luftfilterinsats till utanpåliggande etc. Det hade gett hojen ca 20 hk till förutom också ca 20 Nm mer i vrid, det är mycket på en hoj. Vad som fick mig att avstå var för att jag ville så jättegärna göra en sleeper av den och ljuddämparna satte stopp för det går inte att ha tysta dämpare och mer trim på samma gång, motorn stryps där. Så, en smatterknarr och utanpåliggande luftfilterinsats på varje fugge hade skvallrat att den moppen rör på sig ganska bra. Jag som ville ha en sleeper... Inte synas, inte höras, bara gå som tusan. En omöjlig uppgift men hade varit fint om det funkat som jag önskat och tänkt.

    Ber om ursäkt om jag retar gallfeber men efter många år inom motorsport vet jag vad som behövs göras för att trimma, i min värld är inte optimering något trim.

  7. #47
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Börjar bli less på folk som hackar på oss customåkare på detta forum. Är det månne bara för sporthojare och offroadare detta forum? I så fall tackar jag för mig. Tyckte förut det var så trevligt och alla hojtyper var välkomna. Men nu är det inte så längre.
    Det är väl ingen som hackar på hojtyp vad jag kan se.Jag gillar då alla hojar,skulle vilja ha en av varje. Det är väl det som är meningen med ett forum som detta att alla får ventilera sina åsikter.Jag kommer bara med påståenden om powercomander som jag fick höra av en mc trimmare.Problemet med dom flesta nya hojar i dag handlar ju om miljön som tex en fjr 1300,dennes luftintag är alldeles för tät,den andas inte rätt lika så triumph tiger 955i.Bara igenom att ge dom mera luft och finsjustera insprut,med pc så går den ju bättre.Dom flesta hojar idag ger inte den effekt som uppges,men med denna lilla omvandling så lockar man fram dom,detta är vad jag tror i alla fall.MEN som någon tidigare sa om volvo 140hk vs 170hk
    då snackar vi ju om chipning,man byter ut programvaran det är ju en annan sak.Men skit samma.Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.Nää kör du lungt HD det är ingen som hackar på dig för det,skulle jätte gärna vilja ha en själv,speciellt cross bone

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det är väl ingen som hackar på hojtyp vad jag kan se.Jag gillar då alla hojar,skulle vilja ha en av varje. Det är väl det som är meningen med ett forum som detta att alla får ventilera sina åsikter.Jag kommer bara med påståenden om powercomander som jag fick höra av en mc trimmare.Problemet med dom flesta nya hojar i dag handlar ju om miljön som tex en fjr 1300,dennes luftintag är alldeles för tät,den andas inte rätt lika så triumph tiger 955i.Bara igenom att ge dom mera luft och finsjustera insprut,med pc så går den ju bättre.Dom flesta hojar idag ger inte den effekt som uppges,men med denna lilla omvandling så lockar man fram dom,detta är vad jag tror i alla fall.MEN som någon tidigare sa om volvo 140hk vs 170hk
    då snackar vi ju om chipning,man byter ut programvaran det är ju en annan sak.Men skit samma.Det här kan man ju diskutera hur länge som helst.Nää kör du lungt HD det är ingen som hackar på dig för det,skulle jätte gärna vilja ha en själv,speciellt cross bone
    Det är programvaran du ändrar med powercomander
    Min Volvo behöver du inte byta något utan bara koppla datorn till den
    Kcr har trimmboxar som du bara ansluter mellen kabelstam o orginal box = ingen åverkan på orginalet

  9. #49

    Powercommander

    Japp så slog jag till och köpte en powercommander. Samtidigt passade jag på att köpa ett K&N filter. Har ikväll monterat allt, dock har jag inte hunnit provköra hojen vilket jag skall försöka göra imorgon :-)
    För er som är intresserade ligger det lite bilder på min hemsida: www.cribbe.com
    Kan uppdatera med mer info här om någon är intresserad.

  10. #50
    Jåke
    Gäst
    Då är det bara att lämna in för justering i bänk kvar, bara montera PC gör ju inget i sig om du inte råkar ha en passande kurva till just din hoj sen tidigare. Efter det kommer du kunna se resultat. Men det visste du redan... Väl?

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Liknande ämnen

  1. Michelin Power Pure
    Av Johan T i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 19:15
  2. m1800r power commander
    Av Zoxes i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 18:20
  3. Power to the people...
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •