Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 72

Ämne: Power commander

  1. #61
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
    Jag sitter kvar under min kork-ek jag...

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
    Jag sitter kvar under min kork-ek jag...
    Instämmer i allt! Och det är lugnt och skönt under eken.
    Ove

  3. #63
    Det finns en ganska viktig faktor till, det är kul att bara få ändra något utan att det är speciellt viktigt. Se bara så många som byter blinkersen eller nya backspeglar. Inte speciellt viktigt, men roligt att ändra.
    Jan-Olov

  4. #64
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Nu kastar ja mig handlöst in i debatten med

    Att trimma en motor innebär faktiskt att man OPTIMERAR den så Power Comander ÄR en form av trimning, om man sen sänker bränsleförbrukningen utan att få ens en ½ hk så är det likförbannat trimning.
    Att sen gemene man menar att trimning = öka hk massor hör inte hit.
    Samma som när man trimmar seglen på en båt....
    Ni som inte tror mig kanske kan slå upp ordet trimma i ett lexikon....
    Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.

    Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)


    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte jag men firman som gjorde det har.Sedan så känns det ju i hojen.
    Vad kom firman fram till att det hade gett i siffror?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #65
    Kul att det blivit en sådan dissukssion :-) Det är ju som vissa säger att det är kul att hålla på att fixa med sin hoj. Visst kunde jag köpt en större och kraftigare hoj, men dels hade den kostat mer i inköp och framför allt i försäkring. Att göra som jag valde att köpa powercommander och k&n filter i USA till grymt lågt pris och montera gör att den ekonomiska biten blir ganska minimal. Efter att fått allt monterat igår utan några speciella inställningar gick hojen betydligt bättre. Både mer drag och vridmoment, framför allt på lägre varv. Skulle jag sedan välja att sätta den i bänk kommer effekten av commandern att bli ännu bättre, eller som jag väljer att mappa den själv hemma under vintern eller köper autotune från powercommander. Sedan kan man ju alltid disskutera vilket sätt som är det bästa, fixa med ECU:n eller montera typ powercommander. Jag visste faktiskt inte om att Yamaha Center fixade med ECU:n, det var intressant. Man kanske skall göra det oxå :-)

  6. #66
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inte jag men firman som gjorde det har.Sedan så känns det ju i hojen.
    Fundering, vad kostade det?

  7. #67
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.

    Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)



    Vad kom firman fram till att det hade gett i siffror?
    det är ju som sagt ingen trimmning,utan hojen ska ju ha 110hk i motorn enl tillverkaren,men sedan så har dom tydligen lagt in en liten strypning på dom 3 första växlarna.Så den ger ju inte full effekt i början,men kan lova det vart skillnad jag tvivlade väl först men vart kanon.Du gasar lätt upp den på bakhjulet på 2,ans växel om man är intresserad av det,det var då omöjligt förrut,den är ju rätt framtung,bara som jämförelse före,efter.

  8. #68
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
    Jag sitter kvar under min kork-ek jag...
    Finns ingen starkare i segmentet just nuSkulle vara multistrada då,men det är ingen offroadare tycker jag.Hade hojen funnits i två utföranden en med 110 hk och en med 210 hk så har jag ju tagit 210 naturligtvis mycket effekt är alltid bra att ha,och kul.man behöver ju inte busköra för det.Det värsta som finns är väl ett fordon som det inte händer någonting när man vill köra om någon pappskalle eller bilkö som går 70

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.

    Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)
    Hämtat från SAOL (Svenska Akademins ordlista) >>>

    TRIMMA
    1) bringa (ngt l. ngn) i (mer) funktionellt l. verkningsfullt skick

    Det är ursprungsordet, sen används det till en massa andra förklaringar och EN av dessa är effekthöjning av motor.....


  10. #70
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Hämtat från SAOL (Svenska Akademins ordlista) >>>

    TRIMMA
    1) bringa (ngt l. ngn) i (mer) funktionellt l. verkningsfullt skick

    Det är ursprungsordet, sen används det till en massa andra förklaringar och EN av dessa är effekthöjning av motor.....

    Vilket stödjer det jag sa, verkan = effekt.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Michelin Power Pure
    Av Johan T i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 19:15
  2. m1800r power commander
    Av Zoxes i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 18:20
  3. Power to the people...
    Av tomahs900 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •