Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 22

Ämne: Skog och stigkörningens vedermödor

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
    Jag är bara 15 och ska börja övningsköra i augusti nästa år för lätt mc-kort. Så det får bli lite klenare hojar för mig ett tag. Ska titta runt på liknande motorcyklar nu när jag vet vilken typ. Sen får vi se om det blir en offroad eller sporthoj.
    Lugn och fin Nible. Det är ingen nackdel att vara "tvungen" att börja med lättare hojar. Bra att börja med små maskiner som ändå är otroligt roliga att köra, och sen succesivt öka i storlek och effekt. Du lär dig bättre på att hantera en lätt maskin i början och det har du nytta av när tyngd och effekt kommer in i bilden på ett annat sätt.

    Problemet med att vara 15 är att avhålla sig från att trimma moppen - kan försena körkortet en hel del

  2. #12
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
    Jag är bara 15 och ska börja övningsköra i augusti nästa år för lätt mc-kort. Så det får bli lite klenare hojar för mig ett tag. Ska titta runt på liknande motorcyklar nu när jag vet vilken typ. Sen får vi se om det blir en offroad eller sporthoj.
    Ja du verkar ha ett genuint intresse och det brukar hålla i sig till äldre dar. Men ta det lugnt och lägg Oves kloka ord på minnet, allt kommer att falla på plats tids nog.
    //Johan

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    26
    Jo, det kanske är bra ändå när man tänker efter. Men samtidigt så... nej... Längtar i alla fall!

    Lutar åt offroad just nu. Problemet med offroad är ju att eftersom jag ska ta den som transportmedel till skolan så tror
    ju att folk att det är en moppe. Det är fånigt enligt min storasyster att ta moppen till gymnasiet :/. Tönt som man är så bryr man sig faktiskt. Får försöka bortse det eller markera på något sätt att det är en 125:a.

    Nu måste jag bara hitta någon som delar min passion, hehe. Ingen i min skola gillar motorcyklar särskilt mycket, inte många som funderar på lätt motorcykel :/. Försöker övertala dem :P.

  4. #14
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
    Jo, det kanske är bra ändå när man tänker efter. Men samtidigt så... nej... Längtar i alla fall!

    Lutar åt offroad just nu. Problemet med offroad är ju att eftersom jag ska ta den som transportmedel till skolan så tror
    ju att folk att det är en moppe. Det är fånigt enligt min storasyster att ta moppen till gymnasiet :/. Tönt som man är så bryr man sig faktiskt. Får försöka bortse det eller markera på något sätt att det är en 125:a.

    Nu måste jag bara hitta någon som delar min passion, hehe. Ingen i min skola gillar motorcyklar särskilt mycket, inte många som funderar på lätt motorcykel :/. Försöker övertala dem :P.
    Att folk tror du kör moppe är nog inget större problem, när du rullar iväg så blir det nog uppenbart om än bara för ljudet. De som fortfarande inte fattar är obildade stackare vars åsikter du inte behöver bry dej om.

    Även om ingen av dina kompisar skaffar MC så kommer du att hitta andra med sunda intressen. Det är en sak med hoj som är rätt rolig. Man ser någon kliva av en hoj, och man vet ju direkt att det är en någorlunda vettig människa då den haft förstånd att skaffa hoj, och det är lätt att ta kontakt då man uppenbarligen har ett gemensamt intresse. Det är inte så svårt att skaffa fler lekkamrater. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
    Jo, det kanske är bra ändå när man tänker efter. Men samtidigt så... nej... Längtar i alla fall!

    Lutar åt offroad just nu. Problemet med offroad är ju att eftersom jag ska ta den som transportmedel till skolan så tror
    ju att folk att det är en moppe. Det är fånigt enligt min storasyster att ta moppen till gymnasiet :/. Tönt som man är så bryr man sig faktiskt. Får försöka bortse det eller markera på något sätt att det är en 125:a.

    Nu måste jag bara hitta någon som delar min passion, hehe. Ingen i min skola gillar motorcyklar särskilt mycket, inte många som funderar på lätt motorcykel :/. Försöker övertala dem :P.
    Drömmar är bra. Kostar inget och krånglar aldrig. När man har skaffat det man drömt om har man förlorat en dröm och problemen börjar.... nåja, det är smällar man tar

    Ang. moppe - folk kallar mina 650;or för moppar. För dom som inget vet är allt som inte är skitstort och glittrar av krom och lullull moppar. Vem bryr sig?

    MC-folk är lite udda men vem vill vara kopia när man kan vara original. Det finns en värld utanför skolan också och där finns nog dom kompisarna du vill ha. MC-folket är bra människor trots att det finns avarter som ger konstiga signaler.

    Kör du hoj, tids nog får du krypa in i en burk på hjul för det är svårt med barnvagn och vovve på en MC även om du har sidvagn.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    26
    Låter bra det, men det är ju ett år kvar, så jag får se. Ska kolla lite på "moppar" nu .
    Förlåt om jag drev tråden off topic

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har kört väldigt mycket grus med min gamla Dominator, men ville ha en mera allroundhoj, så jag köpte en Honda Transalp. Nackdelen är väl lite kort fjädringsväg i framgaffeln om man vill köra i skogen. Funderar på att sätta dit gaffelben från en XR 600.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ja du Nible, det här med hojar är ju ett evigt tvistande. För er ungdomar finns ju Hondas XR 125. Det är ju en landsvägsreggad hoj som passar mycket bra på grus också. Inte så hög toppfart kanske, men det behövs inte på småvägar heller. Vet inte om de fortfarande tillverkas, men det finns begagnade till ett vettigt pris.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholms län
    Inlägg
    26
    Jo, det är ju begagnat jag ska ha också .

    Hondan såg för övrigt rätt ball ut faktiskt, har inte sett den förut. Den ser inte ut som en riktig sån där "vanlig" grushoj heller. Jag menar t.ex. http://www.travelizmo.com/kawasaki-k...-bike-2007.jpg Det är ju inte heller "vanliga grushojar" som jag är ute efter. Vill ha lite unikare utseende. Typ som Hondan.
    Ska titta lite mer på den. Läsa lite om den och så.

    Hög fart används väl inte ens så mycket på grus/offroad, am I not right?

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    huddik
    Inlägg
    2
    hej sväjs... ja ville bara höra om ni har nå bra att säga om husaberg fe 501 -97. ja har bestämt mej för att börja åka lite skoj å nu ska ja köpa en såndan. det blir nog mest småstigar å grusvägar. i atv storlek på småstigarna så det är inte för litet till att börja med. mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •