Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Kjells och Karins jordenruntresa

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Kjells och Karins jordenruntresa

    Här kan du följa Kjells och Karins jordenruntresa!

    En resa som många av oss säkert skulle vilja göra. Nu kan vi ta del av den via datorn. Ett, inte helt tokigt, sätt att "resa" under offseason!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Intressant läsning i mörkret som är här och kommer att stanna några månader.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    det ska bli kul att följa med på deras resa här på forumet.

  4. #4

    Post Kul med respons...

    Hej Hojen.nu

    Kul att vi hamnat här. Nu är vi i Vietnam under tiden som vi väntar på våra motorcyklar som är på väg till Thailand. Både jag och Kjell saknar våra "älsklingar" och längtar efter att få köra runt i Thailand mm. Hoppas att ni finner nöje i läsningen från vår resa och tänk på att vi tycker att det är jätteroligt att få respons på inläggen. Små goa kommentarer om hur det är hemma i Svedala.

    Var rädda om er på vägarna...

    Kjell o Karin Jansson
    för tillfället i Vietnam

  5. #5
    Hej Kjell och Karin!

    Jag har en liten fråga om er packning. Det ser ut på någon bild som om ni har en packrulle fastsatt bakpå sadeln. Är den på något sätt fastlåst? Jag ska själv till Sydamerika med en kompis, och vi kommer ha packrullar på hojarna. Det finns speciella vajernät som är tänkta att användas för att låsa fast en ryggsäck med. Är ni rädda att någon ska stjäla något från hojarna?

    mvh Jonas

  6. #6

    Post Angående packningen

    Ja det är riktigt att vi har packsäckar bak på min hoj. I dessa har vi väldigt lätta grejor. Där finns våra självuppblåsbara liggunderlag, sovsäckarna och kuddar samt en liten tunn filt var. Jag har bara spännt dessa runt min toppbox med ett spännband och det har räckt hittils eftersom de är så lätta.

    På de ställen där vi kännt oss "säkra" så som i hotellgarage, bevakade parkeringar eller på landet där risken kanske inte är så stor, har vi låtit allt vara kvar på hojarna. Vi har lås på lådorna och hjälmarna kan vi låsa fast med väldigt enkla små vajerlås med sifferkombinations lås. Annars är det till att ta av allt löst och konka med sig till sitt nattläger, tyvärr.

    Har man som vi stora lådor och boxar så är det lätt att fästa extra utanpåliggande packning med hjälp at spännband. Vi har också var sitt billigt elastigt "packnät" från biltema med oss och dessa använder vi utanpå den andra packningen om vi behöver stoppa in en jacka, tröja eller någonting vi handlar på vägen.

    Behöver ni extra packväskor så kan vi varmt rekommendera biltemas "cykelväskor" som vi har fram på hojarna. Dessa är jätte bra, täta och tåliga. Jag har till och med krockat och den blev visserligen trasig men det gick att laga med silvertejp. Kjell har själv gjort fästena till dem och skruvat fast på hojarna men det var inte särskilt svårt att lösa enligt honom. Jag tror att det finns bilder på hur fästena ser ut.

    Lycka till med er resa, jag har lagt till er blogg som en favorit och kommer att titta in där då och då.

    Varma hälsningar
    Kjell o Karin

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Vilket äventyr. Hoppas man själv nån gång får möjligheten att lätta ankaret och bege sig, fast det lär väl dröja ett par decennier. Fortsatt trevlig resa! =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Detta ska bli spännande läsning.
    Lycka till på er resa!

  9. #9

    Thumbs up Tack...

    Tack skall ni ha. Vi försöker att alltid vara rädd om oss och att inte ta onödiga risker. Det är illa nog att ge sig till att köra motorcykel på en del ställen..... Ha ha

  10. #10
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773
    spännande läsning!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •