Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Däckmontering och balansering

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    men jag vet många som har köpt däck online och fått såkallade andra sortering,men det behöver ju inte bara vara så.
    Den stora förtjänsten som Däckonline troligen gör är rent logistisk, dvs de samordnar olika däckinköp efter rådande "överproduktion/överlager" som finns på olika ställen runt om i Europa.

    Vissa däck som man kan beställa via Däckolnline är inte ens tillverkade ännu...(står i specarna för vissa däck).

    Däcken är E-märkta, datummärkta och avsedda för europeiska marknaden.
    Att tro att det finns däcktillverkare som producerar speciella "nordendäck" eller liknande är lite naivt.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  2. #22
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Känns inte helt sannolikt med andrasortering. Kan det kanske vara något rykte som däckhandlare sprider för att skydda sin egen verksamhet? Har köpt mycket grusdäck från Tyskland, England och Spanien tidigare. Det var exakt samma däck som såldes i Sverige. Färska och med alla korrekta märkningar etc. I alla fall kunde inte jag märka någon skillnad. Brukade tjäna runt 1.500:- per set däck fram/bak, inklusive frakten. Senast köpte jag ölandsvägsdäck från http://www.hojdack.se bra pris och snabb leverans. Var många år sedan jag köpte däck hos någon handlare. Vet att en del har haft problem med vissa handlare på nätet, felleveranser har väl varit största problemet. Har dock alltid fått vad jag beställt och på utlovad tid. Montering av däcken har jag gjort hos WheelerDealer eller Vianor i Stockholm. Runt 200:- per däck har det kostat.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #23
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag har kikat på priset som däckonline tar för ett däck till min hoj,det handlar om 100kr per däck mot listpris har du sedan egen rabatt eller smc rabatt 25% på michelin hos bla euromaster,och då ingår montering o balansering så då blir det ju knappast billigare
    De senaste 6-7 åren har jag bara köpt däck online och monterat själv. Jag betalar mellan 2-3000,- för en hel uppsättning däck inklusive frakt (Metzeler M3/Michelin Power One/Bridgestone BT014...). Även från helt svensk onlinefirma. Jag misstänker att t.ex Euromaster och andra gått ner kraftigt i priser och börjar komma ikapp, men jag tycker forfarande inte det är värt besväret om man inte har personliga känningar. Det tar mig inte längre tid att lägga om däcken själv när hjulen ändå måste av än att passa en tid hos en verkstad. Men jag har kanske lämpligare hoj än er med större järn, och det har ju viss betydelse.

  4. #24
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tror nästan att jag ska testa att lägga om även landsvägsdäcken själv. Bör ju inte vara värre än till grushojen, slipper ju dessutom slangen. Bör då nästan vara lättare.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Hej detta är ett utdrag från däckonline,det skiljer ju runt en hundring bara sedan,tillkommer ju montering och balansering,om man inte gör det själv.

    Bridgestone

    Däcktillverkare från Japan, producerar däck till formel 1. Kvalitetsprodukt i det högre prissegmentet.

    BT 021 RE 190/50 ZR17 TL 73(W) Kawasaki GTR 1400 (ab 07), Suzuki GSX 1300 R Hayabusa ab 2008 (ab 08)
    •Vi levererar enbart däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.



    Angivet pris*: 1966,12 SEK!
    Enbart via oss endast 1843,80 SEK
    Det är alltså 6 procent mindre!
    Leveranskostnaderna är inkluderade i priset

  6. #26
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Smile

    Konsten är att hitta rätt däck för dig å hojen. få dom bra pålagda å välbalanserade. Någon hundralapp hit eller dit,sa smålänningen. För att få ut många mil på däcket fins två knep. Högt lufttryck å köra krokigt å slita upp hela däcket.
    Jan

  7. #27
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Konsten är att hitta rätt däck för dig å hojen. få dom bra pålagda å välbalanserade. Någon hundralapp hit eller dit,sa smålänningen. För att få ut många mil på däcket fins två knep. Högt lufttryck å köra krokigt å slita upp hela däcket.
    Hej jodå det är som du säger,man skall ha lite mer luft än var som står i manualen.Många kör ju med för lite luft.Det jag menar med 100kr hit och dit,är ju att däckonline skulle vara så otroligt billiga,men det skiljer ju bara en hundring mot ordinarie pris som dom uppgivit.Sedan är det ju inte så svårt att hitta rätt däck,finns inte så många att välja på till min hoj,michelin är ju givna om man skall ha det bästa enl min mening och erfarenhet,sedan när det skall vara extra förstärkta så är det inte många som har det,har åkt fjr1300 några år och det gäller även gtr1400 som jag har nu=mycket effekt tung, hoj,osv kräver riktiga däck

  8. #28
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tror nästan att jag ska testa att lägga om även landsvägsdäcken själv. Bör ju inte vara värre än till grushojen, slipper ju dessutom slangen. Bör då nästan vara lättare.
    Det ÄR lättare, med bara en aning vana utan att bli race-mek och en enkel hoj byter man bägge på runt timmen. Inräknat att man måste ta bort och sätta tillbaka hjulen på hojen samt balansera. Definitivt inte mer än en och enhalv.

    Råkar man få med sig en öl och solen skiner utanför garagedörren dessutom...

    Värre med typen FJR/GTR misstänker jag, mycket skruva där bara för att få bort bakhjulet som kanske inte är så skoj.

  9. #29
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag köpte däck med vit sida till min Dragstar 650 och tjänade 1200kr minus 300kr för monteringen, så vad man ev. tjänar beror nog helt och hållet på vilka däck man köper. Jag kommer iaf. att fortsätta köpa där och montera dom själva i fortsättningen.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  10. #30
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Hej jodå det är som du säger,man skall ha lite mer luft än var som står i manualen...
    Det beror nog på vad man prioriterar, grepp eller livslängd.

Liknande ämnen

  1. Montering och balansering däcket i Malmö ?
    Av charlyno i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •