Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 38

Ämne: Däckmontering och balansering

  1. #1
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Däckmontering och balansering

    Jag beställde däck från Däckonline till min moppe nu i höst och fick dem levererade hem, allt frid och fröjd.
    Men sen när dem skulle läggas på fälgen dök oviljan upp bland dem lokale däckhandlarna och fanns viljan hos någon var det så hutlöst betalt att hela förtjänsten skulle gå åt. Nu till funderingarna är det svårt att balansera själv och isåfall hur? Såg att dem sålde allt som behövdes för montering och balansering på Biltema för en styv tusing, balanserings apparaten såg ut som på länken nedan, men jag förstår inte riktigt hur man ska göra men här finns det säkert någon som gör...


    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=145222
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Det är inte svårt alls egentligen. Balanseringen görs bara genom att klistra vikt längst upp på fälgen när den stannat. Du märker rätt snart att hjulet vill stanna på ett visst sätt. Monterar du däcket korrekt behöver du knappt balansera heller...

  3. #3
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jag beställde däck från Däckonline till min moppe nu i höst och fick dem levererade hem, allt frid och fröjd.
    Men sen när dem skulle läggas på fälgen dök oviljan upp bland dem lokale däckhandlarna och fanns viljan hos någon var det så hutlöst betalt att hela förtjänsten skulle gå åt.
    Inte direkt svar på din fråga, men när jag beställde från dem i somras kunde jag få däcken direkt levererade till några av deras samarbetspartners. Efter en liten rundringning till de som var listade och med lite olika priserbjudanden så visade det sig att de som låg närmast var billigast med.
    De tog 200:- per däck för montering och balansering, då om de fick hjulen levererade löst.
    Kändes helt klart prisvärt och jag fick förmånen att lära mig montera av och på hjulen samtidigt

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Fick ett löst däck monterat och balanserat på en Vianorverkstad i Stockholm för runt 200:-, kolla om det finns någon sådan i närheten av där du bor.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag betalade 150kr/hjul men det var i en ort som låg rätt långt bort men en arbetskamrat bodde där så han lämnade in dem men annars längs min färdväg till och från jobb (14 mil tor) låg priserna på 200-500kr per löst hjul och då vi har 3 motorcyklar och 2 mopeder som ska ha däck så kan man ju tjäna en slant om året på att göra det själv.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Jag skaffade mig en sådan här till att lägga om mina däck till grushojen. Funkar rätt bra tycker jag. Köpte den från Touringbutiken för en knapp tusenlapp.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Om du beställer däck från hojdäck.se istället för den andra kan du utan problem ta med dig hjulen till närmaste Vianor-verkstad och få däcken omlagda. Jag tror t o m att du kan få däcken levererade direkt till Vianor, men är inte helt säker där. Annars är som sagt omläggning av slanglösa däck inte så svårt som det kan se ut på verkstaden, har man bara vågat en gång är det snart gjort nästa vända.

    En sån där däckskrängarpryl är dock ett måste, iaf nån variant. Däcken sitter ganska hårt i fälgen och det kan vara ett helsike att få loss dem annars. Sen behövs däckspasta som man penslar på, men Yes utspätt med lite vatten går lika bra. Det är för att hindra gummit från att nypa fast mot fälgen, det är ju trots allt gjort för fäste och inte glid

    Fälgskydd finns även det på Touringbutiken, om man inte gör egna av lite armerad slang och sedan är det bara lite mod och 3 däcksmejslar som krävs...
    Senast redigerat av Jåke den 2009-10-25 klockan 21:05.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Nu till funderingarna är det svårt att balansera själv och isåfall hur? Såg att dem sålde allt som behövdes för montering och balansering på Biltema för en styv tusing, balanserings apparaten såg ut som på länken nedan, men jag förstår inte riktigt hur man ska göra men här finns det säkert någon som gör...

    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=145222
    Skitenkelt! Fick lära mig hur man gör en statisk balansering av min däcksleverantör: Sätt i axeln och sätt lite snurr på hjulet medan du håller i axeln. Tyngsta delen stannar neråt - vikter på toppen tills det inte stannar i samma läge.

    Har provat att inte balansera och balanserat i maskin. Ungefär samma skakiga resultat för båda. Det bästa är det jag beskrev och det är gratis, sånär som på vikterna och det duger med en sån balansering t.o.m. för tävlingshojar.

  9. #9
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Skrattar....
    Nu ligger mc-däckhandlarna pyrt till.
    Som sagt det är mycket enklare än vad vi tror, pröva både omläggning och balansering hemma i garaget rekomenderas.

    För att få loss det slanglösa däcket från fälg kanten, då funkar ett vanligt mellan stort skruvstycke alldeles utmärkt, kläm ihop däcket (skydda det mot eventuelt vassa kanter, typ två små brädlappar, tjock trasa osv.) lås det ihopklämt med tving, flytta en liten bit i skruvstycket och kläm igen, tills det hoppar bort, in på fälgen. Funkar också med slangdäck såklart.

    (Det behövs ofta en kompressor med lufttank för att sedan få i luft i det nya däcket, så att det kläms ut och håller tätt, men det går också, beror lite på hur det ser ut, att med vanlig hand pump få i luft också.)

    Tips: En sån här "stiftpenna" för dörr listerna, till våra bilar, med gummi skyddande och smörjande medel, funkar ypperligt till att smörja däcket med för lättare glid, vid både avtagning och påkrängning!
    Återfalls skogsmulle!

  10. #10
    Kan kanske vara till hjälp för dom som vill prova själv.
    http://www.xjr1300.se/dokument/change_tyre.pdf
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

Liknande ämnen

  1. Montering och balansering däcket i Malmö ?
    Av charlyno i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •