Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Test av Dumma Idéer

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Wink Test av Dumma Idéer

    Hoppas att det är fler än jag som har saker att fundera över så jag provar med en ny tråd.

    Alla har vi problem med att det låter i hjälmarna. Mer eller mindre men det låter av vinden. Kan avhjälpas med proppar i öronen - men...

    Hur skulle det fungera om man satte en krans med hår runt visiret för att ta bort vinande och brus i skarven mot själva hjälmen? Finns det fler bullerkällor på hjälmen? Kanske skulle vara päls på hela. Skulle vara kul att se ett knuttegäng som står och kammar till vindrufset efter turen.

  2. #2
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Skulle vara kul att se ett knuttegäng som står och kammar till vindrufset efter turen.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    kan du inte fråga nån jägare om han inte kan avara lite älgskinn ,det blir det nog tystare och varmare i hjälmen

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Tyvärr är päls inte lösningen på bullret då det istället kan orsaka större problem. När varje strå i pälsen jobbar upp rätt frekvens kommer det att låta som man sitter med örat vid propellern på ett mindre trafikflygplan. =)

    Det är inte bara skarvarna som orsakar buller utan även luftflödet i sig och turbulensen som skapas på läsidan. Dessutom förstärks oljudet om det finns för mycket rymd innanför skalet, så man bör leta efter en hjälm som är så smal som möjligt över öronen. Runda hjälmar = oljud.
    Senast redigerat av Molgan den 2009-10-14 klockan 10:30.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Tyvärr är päls inte lösningen på bullret då det istället kan orsaka större problem. När varje strå i pälsen jobbar upp rätt frekvens kommer det att låta som man sitter med örat vid propellern på ett mindre trafikflygplan. =)
    Mja, vet inte om jag instämmer. Det som idén kommer ifrån är 70-talets polisonger. När jag hade riktigt yviga var det tystare i örona än när jag rakade bort dom.

    Testade ffa. vid skidåkning och även en del med MC. Det var ju inte farligt att åka utan hjälm då.

  6. #6
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hoppas att det är fler än jag som har saker att fundera över så jag provar med en ny tråd.

    Alla har vi problem med att det låter i hjälmarna. Mer eller mindre men det låter av vinden. Kan avhjälpas med proppar i öronen - men...

    Hur skulle det fungera om man satte en krans med hår runt visiret för att ta bort vinande och brus i skarven mot själva hjälmen? Finns det fler bullerkällor på hjälmen? Kanske skulle vara päls på hela. Skulle vara kul att se ett knuttegäng som står och kammar till vindrufset efter turen.
    Äntligen...
    Nu börjar det likna ett riktigt Forum.se
    Härligt Ove.
    Ibland kan jag få för mig att:
    Att vara klok = att göra saker som fungerar om och om igen, men är det så himla klokt. Ungefär som att titta på repris efter repris efter repris av samma tv program, år ut och år in. Antragligen så är det mer klok att att göra tvärtom, vad vet jag?

    Så att byta åsikt varje dag måste var riktigt klokt, men vi säger gärna om en sån person.... Den där, han kan ju inte vara riktigt klok!!! Märkligt! Snacka om dubbel moral.

    Men den här tråden är helt klart en klok tråd... Skrattar Tack Ove!

    Min erfarenhet av detta med "ljud" kring och i hjälmar är att vissa perioder så reagerar jag mer på ljud än andra.

    Bästa hjälmen jag åkt med i det avseendet är Nolan Jet classik, en matt svart hjälm med två vita ränder rakt över huvudet, ingen skärm och inga vent intag, inget visir, helt ren på allt.
    Den här hjälmen är klart tystas av alla hjälmar jag provat. Precis som Molgan skriver om att vara "smal" över öronen. Är denna hjälm riktigt smal, ja den är smal/tunn hela hjälmen, ser snarare ut som en tjock mössa på plats än en hjälm och antagligen så har det lika mycket skydd som en mössa också, men tyst är den, riktigt tyst!

    Vet inte vad som är bäst de perioder jag upplever att ljudet/bullret är på tagligt och störande, att vara riktigt irriterad och störd av buller när jag kör hoj , eller att ha för lite skydd på skallen, men tyst och lugnt och därmed bra förutsättningar att "varamed" i hojandet! Vad vet jag, kanske är det därför jag växlar även mellan olika hjälmar hela tiden.... Roffe har ett 20 tal hjälmar han växlar med?

    P.s. för något år sedan såg jag hjälmar med päls på, såg mer ut som "roliga" hjälmar, vet en som hade en sån hjälm, ska fråga honom om hans erfarenhet av den D.s.
    Återfalls skogsmulle!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av leffa Visa inlägg
    kan du inte fråga nån jägare om han inte kan avara lite älgskinn ,det blir det nog tystare och varmare i hjälmen
    Kan nog fixa älghåret själv men det är dålig kvalite på pälsen. Fast det är klart - om jag tar den biten med öron på...?... Nej det blir för kul.

    Rödräv eller ekorrsvans skulle nog bli bättre, mjukt och lagom långt.

  8. #8
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan nog fixa älghåret själv men det är dålig kvalite på pälsen. Fast det är klart - om jag tar den biten med öron på...?... Nej det blir för kul.

    Rödräv eller ekorrsvans skulle nog bli bättre, mjukt och lagom långt.
    Ja va kul, prova och lämna gärna rapport. I min värld så låter förslaget ovan som en god ide.
    Återfalls skogsmulle!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av on2wheel Visa inlägg
    Bästa hjälmen jag åkt med i det avseendet är Nolan Jet classik, en matt svart hjälm med två vita ränder rakt över huvudet, ingen skärm och inga vent intag, inget visir, helt ren på allt.
    Stämmer väl med min erfarenhet, visiret väsnas!

    Om man kan minska / få bort virvlarna i skarven vore nog en del av problemet löst. Bättre ljudmässigt utan men det är skönt att slippa få insekter, grus och fallande löv i ansiktet när man kör.

  10. #10
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Stämmer väl med min erfarenhet, visiret väsnas!

    Om man kan minska / få bort virvlarna i skarven vore nog en del av problemet löst. Bättre ljudmässigt utan men det är skönt att slippa få insekter, grus och fallande löv i ansiktet när man kör.
    Struten Ove, säger bara struten..... Kanske den hette något annat, du vet det där plexi röret som "gamlingarna" hade för att slippa få saker i fejjan, då för länge sedan.

    Kanske ett sånt "plexirör" och fin "päls" på krukan gör susen för "brusen".... Appropå Klokheter!! Skrattar
    Återfalls skogsmulle!

Liknande ämnen

  1. Test av budgethjälm
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-09-04, 13:47
  2. Test av actionkameror
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-05, 16:06
  3. Slut på ideer 07 Honda crf250r
    Av Sixxer i forum Offroad
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 21:19
  4. Ideer om bakskärmen
    Av klaus i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 13:58
  5. iq test
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •