Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Vinterklädsel

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Vinterklädsel

    Hej!

    Jag tog mitt körkort i torsdags :-) Eftersom jag kommer in så sent på säsongen men har en förhoppning om att kunna köra så länge som möjligt. Bara det inte är snö och glashalt.
    Så jag undrar hur ni klär er för att klara kylan, några tips?

    /Daniel

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Grattis till körkortet!

    Det var verkligen i elfte timmen...

    Generellt sett är det termosprincipen, alltså flera lager med kläder, som gäller för att hålla sig varm. Hellre flera tunna lager än få tjocka. Värmehandtag är guld värt, liksom styrmuffar, vilka finns på Biltema för en billig penning. För egen del brukar jag ha någon typ av underställ för löping etc. närmast kroppen och utanpå detta ett ställ i Ullfrotté. Mer än så behöver inte jag under mina ordinarie mc-kläder, i dom temperaturer som är aktuella för min del.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag var och ska igen till Älvdalen och köra mc i snö. Där kan det vara neråt -20°C på morgnarna. Jag klädde mig enligt flerlagerprincipen där underst hade jag ett microfleeceställ, om jag då svettades blev inte kläderna närmast kroppen fuktiga. Bra att ha sånt underställ på sig. Utanpå det understället hade jag diverse skydd som benskydd och ryggskydd. Sen klädde jag på mig en tröja, 2-lagers mc-tröja utanpå ryggskydd och allt. För säkerhets skull hade jag en till tröja, gärna lite halvstor så värmen fick fritt spelutrymme runt kroppen, då slapp jag frysa.

    Runt 0°C har jag en tvålagers mc-tröja samt fodret i jackan och byxorna. En collegetröja går lika bra men en 2-lagerströja är tunnare men lika varm. Man rör sig bättre i en sån tröja. På benen innanför mc-byxan har jag vanliga långkalsonger, inget annat.

    Jag har försvarets tumvantar när jag kör hoj i snö och på vintern. De är vanliga tumvantar av ull, utanpå har jag de i läder som står emot vinddrag. Det är för det mesta fingerhandskarna som gör att man fryser främst om fingrarna. På min Hva 256 har jag inga värmehandtag och det var inga problem att köra hoj i -16°C.

  4. #4
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    För att hålla värme skall man klä sig efter trelagersprincipen.

    Lager 1 närmast huden skall transportera bort fukten. Är det risk att man blir svettig så skall det absolut inte vara bomull som blir blött utan helst ett underställ.
    Lager 2 skall hålla värme. Ull, fleece är bra. Tjocklek efter behov.
    Lager 3 är det yttre skyddet och skall vara vindtätt och eventuellt vattentätt.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-10-12 klockan 11:16.

  5. #5
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    =)
    Håller med föregående talare totalt.
    Lite beror på vilket typ av mcställ du har. Det finns allt från läderställ med perforeringar för att släppa igenom luft till vindtäta allvädersställ. Själv har jag nyss satt i fodret i mitt allvädersställ. På de få mil som jag har kört mc är det händerna och till viss del halsen som tar stryk först av kyla.

    Med ordentliga vindtäta vantar och en vindkrage i neopren eller skinn skyddar du de utsatta ställena. Sen så är det flerlagerprincipen som gäller för att hålla sig varm.

  6. #6
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Grattis... Kul.
    Precís som det beskrivs ovan, så flera tunna lager.

    En grej som också funkar, är ett sånt där billigt regnställ från Jula eller liknande, 169:- för både jacka och byxa.
    Om jag ska åka långt och länge, åka utan kropps ansträngning, utan aktiv körning på grusväg, i enduro spåret och så, så över mina lager av tunna kläder och mina ordinarie hojkläder drar jag på mig ett regnställ, ett sånt som inte andas typ, ett gamaldags, det skyddar mot utsugnaningen av den värme som finns i "lagren" av kläderna.

    Oftast så är det inte vinden som "tränger" in i kläderna framifrån utan det är det vakumet som bildas bakom oss "knuttar", som suger ut värmen med en enorm kraft, och med ett gamaldags tätt regnställ så klarar jag många mil i kylan.
    Bör dock stannas och vädras ur med jämna mellanrum, tas av, vändas och skakas av (tar ca ett par tre minuter) då all fukt stannar i kläderna, regnstället kan bli riktigt blött på insidan om jag inte rastar som vanligt var 8-14 mil typ.

    Ha det så kul... Det är antagligen långt till minusgraderna här i Stockholm allafall!
    Senast redigerat av on2wheel den 2009-10-12 klockan 14:12.
    Återfalls skogsmulle!

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här var vi verkligen ense.

    Lär tyda på att det inte finns någon bättre metod än den beskrivna att hålla sig varm på hojen!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Här var vi verkligen ense.

    Lär tyda på att det inte finns någon bättre metod än den beskrivna att hålla sig varm på hojen!
    Skulle i så fall kunna vara grabber (kemiskvärme).
    http://www.cyclecomponents.com/1/sv/...y-warmers.html

    Jag brukar ha i bakfickan när jag vintercyklar ifall det skulle behövas. Skall nog lägga en omgång i MC'n.
    Omgång = kropp, hand och tå/fot.
    Senast redigerat av Linnex den 2009-10-12 klockan 14:36.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Skulle i så fall kunna vara grabber (kemiskvärme).
    http://www.cyclecomponents.com/1/sv/...y-warmers.html

    Jag brukar ha i bakfickan när jag vintercyklar ifall det skulle behövas. Skall nog lägga en omgång i MC'n.
    Omgång = kropp, hand och tå/fot.
    Frugan brukar köra med dylika produkter i handskarna när hon känner sig frusen, som stillasittande passagerare utan värmehandtag. Hon tycker att det funkar utmärkt!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Det finns handvärmare på Biltema och liknande ställen. Man trycker till dom så värms de upp, håller värmen ca 6 timmar. Bara stoppa ner i vantarna/skorna. Det finns också eluppvärmda strumpor på Jula, tårna hålls varma med batteri. Tittar man bara runt så hittar man det ena och det andra. Jägarstrumpor är bra, de är av ull.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •