Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Vinterklädsel

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hur tålig är en scooteroverall mot asfaltsfriktion?
    Troligen inte mycket sämre än de flesta mc-kläder i tyg. Självklart har man sedvanliga skydd under overallen.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hur tålig är en scooteroverall mot asfaltsfriktion?
    Ja, vart tog nu säkerheten vägen?!?

    Rucka inte på säkerheten.
    Allväderskläder med skydd funkar annars alldeles förträffligt.(skyddar också för asfalteksem) Lager på lager och sen lite extraskydd för vissa vitala delar....såsom hals etc.

  3. #23
    Vill ju nu inte låta som en.....

    .....men, känner att det blir lite fel att tuta i en "nybörjare" att man kan åka i skoteroverall etc. Har sett folk kana efter asfalt i betydligt mindre farter än vad skyltarna anger. Ingen vacker syn blir det. Bara tanken på att kana efter asfalt på baken. Huvva!

    Nej, till mc-körning ska man ha godkänd utrustning som tål en marksyning och framför allt att dom klarar av att kana en bit på asfalt. Det är väl ändå inte skogskörning vi pratar om?

    Sorry om nu nån tar illa upp, men anser att detta är ändå väldigt allvarlig sak att tänka på.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vill ju nu inte låta som en.....

    .....men, känner att det blir lite fel att tuta i en "nybörjare" att man kan åka i skoteroverall etc. Har sett folk kana efter asfalt i betydligt mindre farter än vad skyltarna anger. Ingen vacker syn blir det. Bara tanken på att kana efter asfalt på baken. Huvva!

    Nej, till mc-körning ska man ha godkänd utrustning som tål en marksyning och framför allt att dom klarar av att kana en bit på asfalt. Det är väl ändå inte skogskörning vi pratar om?

    Sorry om nu nån tar illa upp, men anser att detta är ändå väldigt allvarlig sak att tänka på.
    Tänker i samma banor! Chansen att man åker aschkana på vintern är ganska stor och då är det rimligt att skydda sig. Mitt vanliga ställ räcker ner till O med foder i och lite extra under.(det är väl lite för rymligt när det är varmt).

    Om overallen går utanpå MC.stället är det väl OK. Annars tycker jag att kroppsnära skydd under overallen borde fungera bra. Då tänker jag på den tunna jackan med alla skydd för övre delen + benskydd. Scooteroverallen verkar bara vara tänkt för mjuka landningar i snö men vad jag förstått så kör man även på hårda och ojämna underlag så det vore väl inte fel med samma skydd på snöscootern?
    Senast redigerat av Ove den 2009-10-13 klockan 08:34.

  5. #25
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Troligen inte mycket sämre än de flesta mc-kläder i tyg. Självklart har man sedvanliga skydd under overallen.
    Jag är inte alls lika säker på det.

    Allvädersställ till MC är ju förstärkt med tex kevlar och/eller cordura för att klara asfaltskas.

    Snöskotrar är ju inte byggda för att gå på asfalt utan i snö så därför ifrågasätter jag om de är gjorda för klara mer än snö/is kas.

    Tex så köpte jag en ATV jacka till grabben med tanke på EU-moped. Den är enbart gjord i nylon och enligt min uppfattning med obetydliga inbyggda skydd. Aldrig att jag vågar ta honom på MC'n med den jackan.

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har aldrig tänkt mig att man ska åka "naken" under en skoteroverall. Den ska funka som ett förstärkningsplagg ovanpå alla underkläder, kroppsnära skydd och eventuella "vanliga" mc-kläder. Med den användningen anser jag att det kan funka bra. Tror inte att någon skulle få för sig att åka i bara en overall, men man kan ju aldrig veta. Bra att vara tydlig på den punkten.

    Skulle inte heller åka i textilställ utan skyddsjacka, skyddsbyxor och benskydd under. De inbyggda skydden är sällan eller aldrig något att ha.

    Det är, troligen, förhållandevis få olyckor som innebär kasande på asfalten liknande de lowsiders man ser i exempelvis roadracing. Vanligast är nog kollision med annat fordon eller att man åker av vägen. I båda fallen är kasandet av ganska liten omfattning och klädseln i sig, textil eller skinn är inte avgörande. Det som i stället avgör utgången är av till vilken grad du har skyddat dig med ordentliga, kroppsnära skydd.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-10-13 klockan 16:05.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Medlem Bajon1s avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Degeberga,Skåne
    Inlägg
    22
    Försvarets ordonnansställ med foderet i.
    Finns inga andra alternativ när man kör Motorcykel 256A MT.
    Varm som en nygrillad korv
    Senast redigerat av Bajon1 den 2009-10-13 klockan 16:51.

  8. #28

  9. #29
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Bajon1 Visa inlägg
    Försvarets ordonnansställ med foderet i.
    Finns inga andra alternativ när man kör Motorcykel 256A MT.
    Varm som en nygrillad korv
    Menar du nalleställ eller de moderna? De moderna får man inte tag i, om man inte går med i FMCK förstås.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Noterade om oljan. Dom flesta startar nog från ett varmgarage och....
    ....det kan ju inte spela någon roll vad man har för olja i motorn så länge man kör. Däremot vid kallstart.....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •