Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 41

Ämne: Touring/offroad

  1. #31
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här kan du hitta allt du vill veta om Africa Twin.

    Har många gånger genom åren varit sugen på en sådan, men aldrig kommit till skott.

    Vet att det fanns en tråd för en del år sedan på www.soe.se om en kille som haft en sådan som budhoj. Hojen helrenoverades efter 10.000 mil och om jag minns rätt var den oförskämt fräsch i motorn. Är dom bara skötta som dom ska är dom nog närmast outslitliga.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #32
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Här kan du hitta allt du vill veta om Africa Twin.

    Har många gånger genom åren varit sugen på en sådan, men aldrig kommit till skott.

    Vet att det fanns en tråd för en del år sedan på www.soe.se om en kille som haft en sådan som budhoj. Hojen helrenoverades efter 10.000 mil och om jag minns rätt var den oförskämt fräsch i motorn. Är dom bara skötta som dom ska är dom nog närmast outslitliga.
    Du är guld mats!
    Nu är det bara för mig att hitta info om alla andra modeller också. =)

  3. #33
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  4. #34
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Grattis =)
    Även fast det säkert är vemodigt måste det vara kul att den ska iväg på en sådan hejdundrande resa =)

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Låter som en rejäl resa.

    Ett av de bästa val han kunde göra av fordon för en sådan expedition!
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Låter som en rejäl resa.

    Ett av de bästa val han kunde göra av fordon för en sådan expedition!
    Ja skall bli spännande och se bilderna från den resan.
    Han hade en Honda Varadero innan men trodde Bumsen skulle passa bättre för uppgiften.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Bajen-Sam Visa inlägg
    Ja skall bli spännande och se bilderna från den resan.
    Han hade en Honda Varadero innan men trodde Bumsen skulle passa bättre för uppgiften.
    Det kallar jag ett understatement...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jag har spenderat ett par dagar med att titta på en hoj som jag skulle kunna ersätta Övningshojen med. Jag skulle behöva eran hjälp med att komma på fler hojar i samma stuk.

    Mina grundkrav är att man ska kunna köra touring bekvämt även om man är lång (är 190 cm). Den ska klara sig fint på både väg och grus så lite offroadstuk är lämpligt. Det får dock inte ske på för stor bekostnad av bekvämlighet. Den ska med andra ord även kunna sluka mil eftersom jag skulle vilja se mig om i Sverige och på sikt även Europa.

    Har ni förslag på hojar som skulle kunna passa så är jag tacksam. Dock har jag kikat på ett par som skulle kunna vara något för mig. Har ni information om hojarna så får ni gärna dela med er. + och - sökes

    Africa twin
    +
    Bra andrahandsvärde
    Verkar robust och klara både lite gruspisk samt äta mil på landsväg.
    möjlighet till mycket packning.

    -
    Verkar som många gått väldigt långt


    Triumph tiger
    Verkar vara som en africa twin fast dyrare och mer bett i.

    BMW f650
    minusen för denna hoj verkar vara att den är designad för kortare personer. kan 190 CM åka bekvämt på denna?


    Ja nu har ni en ide om vad jag skulle behöva för en hoj. Lite ideer skulle uppskattar så jag har något att drömma om i vinter. Måste dock lägga till att jag inte är den mest välbetalda så smärtgränsen går 40-50k. En lägre kostnad skulle uppskattas =)
    Om du nu funderar på en AT tycker jag inte du ska glömma Transalpen som är en mer civiliserad version på samma koncept från Honda. AT:n togs fram av Honda i slutet på 80-talet för att konkurrera med BMW i Dakarrallyt och har därför en stadigare och tyngre ram och en råare motor än Transalpen. TA:n anses därför av många vara trevligare som touringhoj med sin mjukare och mer vibrationsfriare motor.

    Läste en artikel av en motorjournalist i en äldre Bike, Fredrik Lundgren som skrev så här:
    "Transalpen är ingen seriös grusracer (för framtung), utan den är mer en allroandhoj. Den är mycket bekväm på långturerna, då den går betydligt mjukare och mer vibrationsfritt än sin storebror Africa Twin. Transalpen är en hoj som passar lika bra som pendlare till och från jobbet, eller som semesterhoj med passagerar och packning."

    Har själv åkt TA i 7 år så man kanske är lite part i målet men är man inte fixerad vid fart och motoreffekt utan mer intresserad av användbarhet, ekonomi och pålitlighet som är ett signum för Transalpen så kan den vara ett alternativ att inte glömma bort. Under mina 7 år med TA:n har jag aldrig haft någon driftsstörning utan den startar och bara går och går. Något jag uppskattar också är att den är vattenkyld eftersom jag ofta ligger och krypkör på små skogsvägar där en luftkyld hoj kanske skulle bli för varm. Vattenkylingen bidrar säkert också till motorernas rykte som nästan outslitliga där det finns ex. på motorer som gått 20.000 mil och mer som vid inspektion visat sig vara nästan som nya i motorn.
    En fin TA 600 kan du få för mellen 20000 - 30000 men du bör isåfall inte ha en äldre än en -94 då cykeln uppdaterades med bättre kåpa och frambroms. -97 kom dubbla bromsskivor fram dessutom. En fin TA 650 som jag betraktar som en ännu mer landsvägsanpassad version av Transalpen från -00 kan du nog hitta för under 40000 idag. Både TA 600 och 650 har dessutom 21 tums framhjul vilket är en sällsynthet idag på en touringvänlig allroandhoj vilket är en fördel för stabiliteten på dåliga vägar. Såg att du bor i Örebro vilket inte är långt från Askersund så är du intresserad av att kolla in TA:n lite närmare så kan du höra dig via mailen här.
    Här hittar du annars det mesta om TA:n http://www.transalp.se/
    Senast redigerat av GeCe den 2009-10-17 klockan 18:52.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #39
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Den verkar definitivt vara ett fullgott alternativ till andra offroad/touringhojar.
    Att priset är lägre än ATn och man får mindre mil på mätaren verkar också vara gött.

    Hur fungerar den för lite längre personer? Skulle även vara kul att se din hoj någon gång. Tyvärr är min nerplockad så jag inte kan köra den än =) Om jag fixar en bil kanske jag hör av mig och kommer förbi =)

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Den verkar definitivt vara ett fullgott alternativ till andra offroad/touringhojar.
    Att priset är lägre än ATn och man får mindre mil på mätaren verkar också vara gött.

    Hur fungerar den för lite längre personer? Skulle även vara kul att se din hoj någon gång. Tyvärr är min nerplockad så jag inte kan köra den än =) Om jag fixar en bil kanske jag hör av mig och kommer förbi =)

    Har sett långa personer som kört TA så det är nog inga problem. Sitthöjden är 840 lite beroende på hur du vill ha bakdämparen inställd så det blir nog lagom bekvämt. Det som alltid och på de flesta cyklar med kåpa kan orsaka irritation är att komma överens med kåpglaset. Är man lång som du är nog det enklaste att använda orginal eftersom det nog skulle vara svårt och dyrt att hitta ett högt glas som skulle funka för dig med din längd och slippa turbulens och oljud i hjälmen.

    Du är välkommen att hälsa på vare sig det är med bil eller hoj. Min säsong är inte slut ännu på länge hoppas jag, så alternativt kan jag söka upp dig då jag ofta är åt Örebro hållet Alltid trevligt med nya hoj kontakter.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  2. Offroad/touring
    Av Greven i forum Offroad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 12:57
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  4. Skyddsjacka för offroad
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 10:55
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •