Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: Touring/offroad

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Bajen-Sam Visa inlägg
    En helt enkelt alldeles underbar hoj! Tveka inte -köp!
    Fast, det är lite tråkigt att vara som alla andra, 2 av 3 vi mötte i alperna föll under kategorin "män i övre medelåldern på bumse". Roligare med en hoj som sticker ut. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tycker att en GS 1100 duger till allt från långtouring med två personer och packning till grusvägsåka. En perfekt kompromiss, om man bara vill ha en hoj.
    Precis som Lucas säger kan man få två hojar för under femtiotusen. Efter en tid inser man att det är roligast med en hoj som är avpassad för ändamålet. Dom senaste åren har jag haft en grushoj och en en touringhoj. Till i år har jag dessutom utökat med en cruiser, för avspänd körning i lugn takt. Alla har sin charm och jag vill egentligen inte vara utan någon av dom, men den mest mångkunniga är touringhojen. Dom andra två är mer nischade och gör sig bäst i sitt rätta element.

    Det var enklare när jag började åka hoj, då fanns i stort sett Kawasaki Z900 och Honda CB750 och sen var det inte så mycket mer att fundera över. Nu finns det så oändligt många modeller och typer av hojar att man blir alldeles trött av att komma på vad man gillar.
    Har ingen aning om vilken hoj som varit "bäst", den hojen finns nog inte utan det varierar från dag till dag. Kul är det hursomhelst men det är dumt att investera alltför mycket pengar i en hoj innan man kört några säsonger. Visst finns det människor som köper en hoj och håller fast vid den år efter år, men dom är lätträknade.

    Efter en tid vill nästan alla testa någon annan typ eller modell och då är det bra att inte förlora så mycket pengar som man gör om man köper nytt eller nästan nytt. Begagnat anser jag vara det som gäller i början. Kan forfarande efter trettiofem år inte kategoriskt säga vilken hojtyp jag gillar mest...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Bra beskrivning, när man kommer till en go grusväg kan man inte alltid köra hem å byta hoj.
    Jan

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är nästan sjukligt, men jag funderar nästan alltid över vilken eller vilka hojar jag ska ha nästa gång. Har aldrig kommit till den punkten att jag ens tror att den här hojen ska jag bli "gammal med". Det närmaste jag kommit är med min 1100GS som jag körde under sex år och niotusen mil. Den hoj jag haft näst längst var min Honda CB750-81 som jag hade i sex år och femtusen mil. Tycker det talar för att GS:en var en rätt bra hoj på många sätt. Kände aldrig behovet av att byta upp mig till 1150-modellen. Ansåg att skillnaden var för liten.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    F650 GS är nog mera en tjejhoj, tycker jag. För mig med mina 175 cm över havet är den lagom. Föregångaren som jag har är bra på alla sorts underlag, t o m på kostigar, i lerpölar och genom vattensamlingar men den nya med twinmotor sågas. De flesta har då köpt en F800 GS just för att den passar på alla sorts underlag. Den nya F650 GS med twinmotor trivs inte överallt, säger de som provat den utan trivs helst på asfalt bara. Det är inte många F650 GS med enstånkare som säljs och jag förstår dem, den är kanon helt enkelt.
    Modellen togs bort när den nya twinmotormodellen kom men snart härjade Asiens poliser för de har enstånkarmodellen som polis-mc och i USA återuppstod den som modellen G650 GS.

    Lycka till med köpet, hoppas du hittar en alltiallo-mc du trivs bra med.

  6. #16
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    F650 GS är nog mera en tjejhoj, tycker jag. För mig med mina 175 cm över havet är den lagom. Föregångaren som jag har är bra på alla sorts underlag, t o m på kostigar, i lerpölar och genom vattensamlingar men den nya med twinmotor sågas. De flesta har då köpt en F800 GS just för att den passar på alla sorts underlag. Den nya F650 GS med twinmotor trivs inte överallt, säger de som provat den utan trivs helst på asfalt bara. Det är inte många F650 GS med enstånkare som säljs och jag förstår dem, den är kanon helt enkelt.
    Modellen togs bort när den nya twinmotormodellen kom men snart härjade Asiens poliser för de har enstånkarmodellen som polis-mc och i USA återuppstod den som modellen G650 GS.

    Lycka till med köpet, hoppas du hittar en alltiallo-mc du trivs bra med.
    =), jo nog kommer jag hitta något fint jag har ju hela vintern på mig. För mig så är det nog det rätta just nu även fast mats ord om att det är svårt att hitta en hoj som klarar alla behov stämmer. För närvarande känner jag att kraften i min -81 suzuki (ca 80 hk) är mer än tillräckligt. och känner inte något större behov av mer motorkraft. Så sport och sport/touring maskinerna går därför bort även om vissa av den senare nämnda kanske kan vara bekväma.

  7. #17
    Medlem Texass avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Jämtland/Östersund
    Inlägg
    19
    Hej

    Glöm inte bort Yamaha TDM 850 och 900. Har inte provkört någon av dom men har bara hört positivt

    mvh//Texas

  8. #18
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Texas Visa inlägg
    Hej

    Glöm inte bort Yamaha TDM 850 och 900. Har inte provkört någon av dom men har bara hört positivt

    mvh//Texas
    Och V-strom´arna både 650 som är lätt och stark och 1000 som är riktigt potent och med ett 21 tums framhjul så är de helt grymma på grus båda två.

    Återfalls skogsmulle!

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av on2wheel Visa inlägg
    Och V-strom´arna både 650 som är lätt och stark och 1000 som är riktigt potent och med ett 21 tums framhjul så är de helt grymma på grus båda två.

    Vstrom 650 har samma spis som min SV, har kört mycke grusväg med den och det funkar kanon. =) Men Vstrom har väl inte 21" orginal?
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vill du prova runt lite så titta gärna på Suzuki DR. Jag verkligen gillar min 650 och så finns även storasystern, även den med enstånk. De kan fås för betydligt mindre peng än du nämner och kan ge en hel del.
    Då kanske du kan behålla gamlingen och ha en till, inte fel att ha lite att välja bland!

Liknande ämnen

  1. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  2. Offroad/touring
    Av Greven i forum Offroad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 12:57
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  4. Skyddsjacka för offroad
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 10:55
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •