Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 41

Ämne: Touring/offroad

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    Touring/offroad

    Jag har spenderat ett par dagar med att titta på en hoj som jag skulle kunna ersätta Övningshojen med. Jag skulle behöva eran hjälp med att komma på fler hojar i samma stuk.

    Mina grundkrav är att man ska kunna köra touring bekvämt även om man är lång (är 190 cm). Den ska klara sig fint på både väg och grus så lite offroadstuk är lämpligt. Det får dock inte ske på för stor bekostnad av bekvämlighet. Den ska med andra ord även kunna sluka mil eftersom jag skulle vilja se mig om i Sverige och på sikt även Europa.

    Har ni förslag på hojar som skulle kunna passa så är jag tacksam. Dock har jag kikat på ett par som skulle kunna vara något för mig. Har ni information om hojarna så får ni gärna dela med er. + och - sökes

    Africa twin
    +
    Bra andrahandsvärde
    Verkar robust och klara både lite gruspisk samt äta mil på landsväg.
    möjlighet till mycket packning.

    -
    Verkar som många gått väldigt långt


    Triumph tiger
    Verkar vara som en africa twin fast dyrare och mer bett i.

    BMW f650
    minusen för denna hoj verkar vara att den är designad för kortare personer. kan 190 CM åka bekvämt på denna?


    Ja nu har ni en ide om vad jag skulle behöva för en hoj. Lite ideer skulle uppskattar så jag har något att drömma om i vinter. Måste dock lägga till att jag inte är den mest välbetalda så smärtgränsen går 40-50k. En lägre kostnad skulle uppskattas =)
    Senast redigerat av Gurrag den 2009-10-08 klockan 16:48.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    För 40K borde det gå att hitta en BMW1100GS. Mycket hoj för pengarna.
    Jan

  3. #3
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Tja!
    Africanen ++++Tror jag på, rätt pengar, hållbar och går att åka långt på samtidigt som det går att "sprätta grus" med.

    R 1100 GS Behöver vara enR 1150 GS då det är en väldig skilnad, kolla lite med killarna och tjejerna på bmwclubben som antagligen l´kört båda ett tag. Vet bara vad de sa till mig när jag åkte med dem för 14 dagar sedan ang 1100 gs en väldig skillnad i allt!

    Tigern är riktigt tung....

    (Jag brukar kolla som du gör och sen kompleterar jag med att kolla regnr hos transportstyrelsen och då tittar jag på vikt och kw)

    Aprilia elefant te.x. ligger på helt rätt nivå och stannar där också vad gäller pris.

    Gamla Yamaha XTZ 660 tenere, helt rätt i allt, pengar, vikt, reservdelar, andrahandsvärde osv osv,

    Lite att börja med typ!!

    Ha det!
    Återfalls skogsmulle!

  4. #4
    Säljer troligen min BMW R1150 GS 2001 på lördag för 50 000:-
    Men är du snabb och bjuder mer så kan hojen bli din.
    http://norrteljebikers.forumportal.s...s-2001-t8.html
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Har ägt dem alla.1100,1150,1200GS. Trivdes bra med 1100,lite tung, men bra chassi å motorn räcker. Nu va det under 50K det handlade om. Underhållsfri hoj med kardan å insprutningsmotor. Plasttanken kan bli lite ful.
    Jan

  6. #6
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Ser ut som en mycket fin MC men tanken är att jag ska spara ihop till pengarna till våren genom att leva snålt och kanske sälja hojen jag har nu. 50k ligger några månader längre bort än 40k och jag skulle tippa på att du vill ha hojen såld långt innan jag har pengarna. Tack för ett fint erbjudande dock=)

    Du kanske kan berätta om din totaluppfattning om MCn. Mina preferenser är som tidigare sagts att man ska kunna sitta hyffsat bekvämt (även om jag är lång) under än längre färd och att man ska kunna busa till det lite på en grusväg och annan offroadkörning =)

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    AT'n är en riktigt bra maskin, slår Tigern (som helst ska ha asfalt under sulorna) med flera hästlängder när det kommer till grusåka och äventyrstouring. Kolla in AT-forumet för info, mycket trevliga människor där man kan fråga om allt. F650´n är nog inte lika bekväm, och det är en enstånka så landsvägstouring är väl inte optimalt för den om man tycker komfort och prestanda är nåt att ha. Jag tycker iofs att min enstånka är jättemysig att dra ut på äventyr med så man ska inte såga nåt pga faktablad innan man provat.

    En bekant har ägt en AT, 1100GS, 800GS, XR650 och lite annat äventyrsorienterat, och han säger alltid att AT'n är den bästa hoj han haft och den enda han ångrar att han sålt.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Ser ut som en mycket fin MC men tanken är att jag ska spara ihop till pengarna till våren genom att leva snålt och kanske sälja hojen jag har nu. 50k ligger några månader längre bort än 40k och jag skulle tippa på att du vill ha hojen såld långt innan jag har pengarna. Tack för ett fint erbjudande dock=)

    Du kanske kan berätta om din totaluppfattning om MCn. Mina preferenser är som tidigare sagts att man ska kunna sitta hyffsat bekvämt (även om jag är lång) under än längre färd och att man ska kunna busa till det lite på en grusväg och annan offroadkörning =)
    Jo priset är ett höstpris.

    Låter som någon av GS 1100/1150 modellerna skulle vara perfa för dig.
    Är ju en hög modell och det går ju att sänka fotpinnar och att höja styret.
    Sen kan man ställa sig upp när man behöver sträcka på sig.

    Har kört långfärd pendlat till jobbet lite grus ( Fråga Mats om gruskörning ) och hojen är en kung på vägen anser jag. Skulle gärna behålla den om plånboken varit större.

    Just nu är jag mer inne på custom, men jag skulle när som helst kunna skaffa mig en GS Bumse igen om jag skulle ha råd att ha flera hojar.

    Inte den snyggaste hojen direkt men helt klart en av de bästa.

    Titta på filmen Long Way Round så får du se vad hojen klarar, KTM hoppade av detta äventyr då kom BMW och rädda projektet.

    http://www.longwayround.com/html/lwr_dvm.html

    Tror de flesta som någon gång haft en GS Bumse instämmer nog i vad jag skriver.

    Lycka till i sökandet efter hoj.
    Senast redigerat av Bajen-Sam den 2009-10-08 klockan 21:16.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

  9. #9
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Känner igen mig i det du söker.
    För mig blev allt detta för mycket kompromiss åt alla håll och kanter, i alla läger.

    Så istället gjorde jag som många andra rekomenderade mig och skaffade mig en riktigt lätt grus sprättare och enduro hoj, ett landsvägs lok och skjuts hoj, en liten glidare osv osv.

    Inte av nyare och dyrare modeller, utan av märkesstämpelfria modeller, till en peng som aldrig kommer att sjunka en krona antagligen.... så den slanten jag hade i en hoj då, har vi i ett antal hojar idag och..... Vi slipper att tröttna på någon av dem, utan kan byta när det passar oss, flera gånger varje dag om så behövs, utan att förlora en krona, tvärtom faktiskt ingen av dem rullar extremt mycket mil nu, som den enda hojen gjorde hela tiden förut.
    För de slantar du pratar om kan du hitta två hojar som passr dina behov ganska lätt!

    Lycka till!
    Återfalls skogsmulle!

  10. #10
    Vill dock påpeka att offroad skall man nog glömma med en BMW GS Bumse, allt för tunga.

    Tycker Frasses resencion på Bike är klockren.

    (MUMSFILLIBABA!
    Här är drömhojen! Är du tvungen att bara åka en hoj så kan du sluta fundera på vad du ska välja!
    Men GS:en går det bra att åka på touring, köra i från plastraketer på den mycket kurviga favoritvägen, grusvägar och busa rent allmänt!
    Till och från jobbet tidiga morgnar och sena kvällar så är det gott med värmehandtag och abs.
    Helt underbar körställning.
    Bra vrid i boxermotorn, lyfter gärna lite på framhjulet vid axeleration. (Roligt över backkrön på fyran!)

    Mycket lätthanterlig trots sin storlek. vikten glöms bort så fort man börjat rulla. (Fast ska du baxa runt den för hand, gärna i lite lutning, så vill man gärna ringa bärgningskåren...)

    En helt enkelt alldeles underbar hoj! Tveka inte -köp!)
    Senast redigerat av Bajen-Sam den 2009-10-08 klockan 21:34.
    Besök gärna min hemsida livet på två hjul.
    http://www.nogg.se/BajenSamMC

    Eller min nya mc blogg, Bajen-Sam Biker från Roslagen.
    http://bajen-sambikerfranroslagen.blogspot.com

Liknande ämnen

  1. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  2. Offroad/touring
    Av Greven i forum Offroad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 12:57
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  4. Skyddsjacka för offroad
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 10:55
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •