Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 49

Ämne: Svagt rassel

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Logik är faktiskt mekens bästa verktyg.
    Att varsebli symptomen och sedan slå sig ned i en bekväm stol och fundera lite, det är en mycket bättre start på reparationen än att slita loss en massa prylar.

    Jag gjorde lumpen när det förväntade tempot i stridigheterna var lägre än idag och min chef sa' "Det är aldrig mer bråttom än att du har tid att sätta dig på en stubbe och röka en halv cigarrett innan du fattar ditt beslut, Gustavsson!" Tänkvärt!
    Engelsk visdom vid akut kris: Make a cup of tea.

  2. #22
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Att man kan använda en skruvmejsel för att lyssna efter missljud verkar logiskt. Tack för att du sa det =)
    Det är en flitigt använd metod bland äldre bilmekar. Inte minst "Bosse Bildoktor" använder den gärna...
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #23
    Jag har använt en skruvmejsel många gånger på det sättet, lagerfel hörs jättetydligt.
    Jan-Olov

  4. #24
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    =)
    Var på jobbet idag och pratade med en gammal hojåkare och hemmamekaniker. Skulle få låna lite utrustning för att kolla lite enklare grejer först som kompretionsfel och tändningsfel.

    Ska till garaget för en mekdag på måndag. Tänkte utgå från enkelhet. Prova det enklaste förs och sedan felsöka de svårare delarna efter hand. Man kanske får mer och mer kläm på det medan man håller på.

  5. #25
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Vi utvecklas alla och alla har vi börjat en gång.
    Din målsättning är klok och du verkar vara "av rätta virket".

    Lycka till o fortsätt rapportera.

  6. #26
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Idag tänkte jag ha en lång dag i garaget för att om möjligt hitta problemet med motorn.

    Det började sissådär. Efter ha burit lite grejer till garaget från förrådet började magen kurra och jag gick till pizzerian. Väl där beställde jag random pizza och väntade i ca tio minuter så kom servitören. Det gick snabbt tänkte jag och högg in. Det visade sig att de serverat mig fel pizza och försökte åtgärda problemet genom att hugga den ur mina händer och försöka servera den till killen som egentligen skulle ha den. Killen utbryter att han fanimej inte tänker äta en pizza som var halväten varpå de skickar tillbaka den till mig. Skojiga filurer de där pizzabagarna.

    Vidare skulle jag inhandla lite verktyg på biltema och gick för att hämta min cykel som stod vid tågstationen. På väg dit stötte jag på en man som satt halvdöd intill sin cykel. Folk sket i det och bara gick förbi. Härligt samhälle vi har. Ringde till sos och berättade problemet. Någon minut senare kom en polisbil innrullande och jag kände att jag kunde fortsätta till min cykel. När jag gått några meter till kom ambulansen med fullt påslag av sirener.

    Vidare mot biltema. Köpte min momentnyckel men glömde att köpa en gummiklubba. Väl tillbaka till garaget monterade jag av tank och sadel. Tömde tanken i bensindunkar. Förbaskat att man tankade fullt just innan hojen började låta illa. Försökte skruva upp alla skruvar runt kåpan över kopplingen men en var i så dåligt skick att man bara rundade till den. Imorgon blir de att ta med borrmaskin och borra bort huvudet av den. Det blir att byta ut alla skruvar mot likadana fast som man kan dra med hylsa eller insektsnyckel.


    Sen var dagen slut. I morgon blir det ytterligare en spännande dag i garaget.

    Är det någon som har en ide om var man kan hitta ett bra utbud av skruvar/bultar?
    Senast redigerat av Gurrag den 2009-10-12 klockan 20:36.

  7. #27
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Sådär. Nu har jag äntligen fått upp kåpan vid kopplingen.

    Kopplingspinnen som sitter i mitten verkar vara väldigt lös även om det inte går att dra ut den. Ska den sitta fast eller vara lös?

    Hur mycket kan man anse att kopplingskorgen kan sitta löst. när jag vickar lite på den verkar det som den glappar 2-5 mm. Är det som det ska vara eller inte?

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Hur mycket kan man anse att kopplingskorgen kan sitta löst. när jag vickar lite på den verkar det som den glappar 2-5 mm. Är det som det ska vara eller inte?
    Hur har du kollat glappet, har du dragit i kopplingskorgen rakt ut i axiell riktning och sedan fört in den igen eller har du ”vickat” korgen uppåt och nedåt?

    Är glappet i axiell riktning så är det troligtvis inte så stor fara utan där finns nästan alltid ett litet glapp.
    Glappar det däremot vid koll upp och ned så mycket som 5 mm. så hade jag demonterat hela kopplingen och kollat efter defekter på t.ex. centrummutter, splines, nållager, mm. och jag tror att det sitter någon typ av kopplingsryckutjämnare bakom korgen med ett antal fjädrar som kan vara slut.

    Har tyvärr inte min haynes repbok kvar längre från min GS 750 så detta är bara vad jag kan minnas från mekandet med min 750.
    Har du en rephandbok på din hoj så använd den om du ska ge dig på att demontera kopplingen för där finns en hel del brickor och annat ”mojs” som måste hamna rätt vid ihopmonteringen igen.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  9. #29
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Manne Visa inlägg
    Hur har du kollat glappet, har du dragit i kopplingskorgen rakt ut i axiell riktning och sedan fört in den igen eller har du ”vickat” korgen uppåt och nedåt?

    Är glappet i axiell riktning så är det troligtvis inte så stor fara utan där finns nästan alltid ett litet glapp.
    Glappar det däremot vid koll upp och ned så mycket som 5 mm. så hade jag demonterat hela kopplingen och kollat efter defekter på t.ex. centrummutter, splines, nållager, mm. och jag tror att det sitter någon typ av kopplingsryckutjämnare bakom korgen med ett antal fjädrar som kan vara slut.

    Har tyvärr inte min haynes repbok kvar längre från min GS 750 så detta är bara vad jag kan minnas från mekandet med min 750.
    Har du en rephandbok på din hoj så använd den om du ska ge dig på att demontera kopplingen för där finns en hel del brickor och annat ”mojs” som måste hamna rätt vid ihopmonteringen igen.
    Axeln glappar både ut och in samt mycket när man vickar uppåt och neråt. Mycket och räknat i centimeter.

    Hela paketet glappar någon m.m. När jag vickar upp och ner på den.

    Det blir nog att man monterar isär allt för att kolla. Om inte för att bli en bättre mekaniker. Gött att ha gjort de mesta åtminstone en gång innan man börjar greja med dyrare maskiner som man troligtvis kommer köpa senare.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Axeln glappar både ut och in samt mycket när man vickar uppåt och neråt. Mycket och räknat i centimeter
    VA!? om den glappar centimeter så starta absolut inte motorn igen innan du demonterat kopplingen och lokaliserat felet.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  3. Rassel/Gnissel från motorn
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •