Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49

Ämne: Svagt rassel

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Sitter kopplingskorgen på vänster sida av hojen där kopplingspinnen går in i motorn?
    Svar nej!, den sitter på höger sida på vänster sida där kopplingsvajern går in justeras kopplingsspelet som i sin tur trycker på en axel som går igenom motorn till höger sida där kopplingen sitter.
    Genom att dra i frikopplingshandtaget trycks lammellerna isär och det blir lite belastning på kopplingskorgen som då bör stabiliseras en aning med annorlunda ljud som följd.

    Detta gäller på min före detta suzuki gs 750 årsmodell 1979, vet ej årsmodell på din men vet att 750 och 850 av samma årsmodell är väldigt lika maskinellt
    Senast redigerat av Manne den 2009-10-08 klockan 21:51.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  2. #12
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Manne Visa inlägg
    Svar nej!, den sitter på höger sida på vänster sida där kopplingsvajern går in justeras kopplingsspelet som i sin tur trycker på en axel som går igenom motorn till höger sida där kopplingen sitter.
    Genom att dra i frikopplingshandtaget trycks lammellerna isär och det blir lite belastning på kopplingskorgen som då bör stabiliseras en aning med annorlunda ljud som följd.

    Detta gäller på min före detta suzuki gs 750 årsmodell 1979, vet ej årsmodell på din men vet att 750 och 850 av samma årsmodell är väldigt lika maskinellt
    Det var höger sida jag menade =) tackar för snabbt svar och rättelse. Berättar i morgon om missljudet försvinner av att man kopplar.

  3. #13
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Nu har jag varit och undersökt rasslet tydligt. Egentligen är det mer ett metall tar i annan metall ljud eller klinket där kniven tar i glaset när man ska hålla tal ljudet.

    Frekvensen på tomgång är ungefär samma som om man skulle räkna 123 123 123 osv. med varje 1a 2a och 3a motsvarar ljudet och mellanslaget en mindre paus (tidsmässigt tiden det tar och säga en siffra snabbt). Varvar man upp motorn långsamt ökar även hastigheten på missljudet tills det försvinner någon gång strax över 2000 varv.

    Det sker ingen förändring i ljudet beroende på läget på kopplingen men jag tycker det låter aningen högre på höger sida av motorn. Om det kommer från mitten (kamkjedjan) eller från höger (kopplingskorgen) kan jag inte avgöra. Lägger man örat mot kåpan över kopplingskorget hör man ljudet där men om det har fortplantat sig genom motorn är svårt att avgöra. Ville inte lägga örat på motorn för att höra om det var kamkjedjan. Grenröret och kylflänsarna verkade vara för varma.

    Finns det något annat sätt att se om kopplingskorgen sitter löst än att skriva isär motorn?

    Vad kan mer vara felet?
    Senast redigerat av Gurrag den 2009-10-09 klockan 12:47.

  4. #14
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Finns det något annat sätt att se om kopplingskorgen sitter löst än att skriva isär motorn?
    Nja... skruva isär motorn är väl att ta i om du ska kontollera kopplingskorgen, däremot så får du skruva bort kåpan på motorns högersida för att komma åt att "känna" på korgen och i värsta fall tappa ut oljan innan men det brukar i regel räcka med att ställa hojen på sidostödet så rinner ingen olja ut när du tar av kåpan.
    Skulle den nu vara lös så måste du demontera tryckplatta lamellfjädrar och lameller för att komma åt muttern som håller korgen, kolla din haynes handbok så ser du hur det hänger ihop.
    Skulle den va lös så skuva av den helt, rengör gängorna på axlen noga, köp ny låsbricka och montera tillbaka allt med lite locktite på gängorna och dra till rätt moment, glöm inte att låsa muttern med den nya brickan.

    Har lite bilder från ett kopplingsfjäderbyte på min XJR, inte samma som på din direkt men du kan få en uppfattning om vad som väntar dig bakom kåpan.
    Kolla här: http://web.telia.com/~u36407522/doku...ingsfjader.pdf
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  5. #15
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Vilken kannonmanual!!

    nu när man tydligt ser mojängerna som finns under kåpan måste man som en tvättäkta novis fråga vilken del som är kopplingskorgen. Räcker det med att se att hela paketet därinne sitter fast eller är det en speciell del?

    När jag var i garaget så tog jag även tillfället i akt att skruva av locket där man fyller på motoroljan för att se om man kunde se något. Där satt runda plattor på rad. när man kopplade såg det ut som om den som satt längst in mot mitten inte satt fast mot de andra riktigt som det skulle. Den verkade glappa till lite varje gång man kopplade. Skulle detta kunna vara problemet med kopplingskorgen?

  6. #16
    Nu kan det ju se lite annorlunda ut bakom din kåpa än på min XJR men i det stora hela så fungerar det lika på de flesta hojar med våtkoppling.
    Den stora runda är kopplingskorgen och i korgen ligger lameller och stålplattor varvat om varandra det är de du såg genom oljepåfyllnadshålet.
    Du behöver inte ta ut lamellerna för att konstatera om korgen är lös eller ej utan du känner på hela det runda paketet om det känns glappt, gör det de så måste du plocka isär kopplingen och som jag skrev tidigare spänna fast korgen ordentligt.
    Nu är det ju inte säkert att det är just detta som är felet på din hoj men det kan ju vara en början på din felsökning i alla fall.
    Ge dig inte förrän du hittat det!
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  7. #17
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Manne Visa inlägg
    Nu kan det ju se lite annorlunda ut bakom din kåpa än på min XJR men i det stora hela så fungerar det lika på de flesta hojar med våtkoppling.
    Den stora runda är kopplingskorgen och i korgen ligger lameller och stålplattor varvat om varandra det är de du såg genom oljepåfyllnadshålet.
    Du behöver inte ta ut lamellerna för att konstatera om korgen är lös eller ej utan du känner på hela det runda paketet om det känns glappt, gör det de så måste du plocka isär kopplingen och som jag skrev tidigare spänna fast korgen ordentligt.
    Nu är det ju inte säkert att det är just detta som är felet på din hoj men det kan ju vara en början på din felsökning i alla fall.
    Ge dig inte förrän du hittat det!
    tänker inte ge mig =). Det verkar som om öppna upp vid kopplingen och kika lite där är en lätt och bra start på felsökningen.

  8. #18
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Om du inte är ägare av ett stetoskop, kan du använda en träpinne eller skruvmejsel för att spåra var missljud kommer från. Håll ena delen mot det misstänkta stället och tryck örat mot andra änden.

    Om det är snabb frekvens på ljudet, skulle det ju faktiskt kunna vara en ventil som står glappt också...

  9. #19
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Om du inte är ägare av ett stetoskop, kan du använda en träpinne eller skruvmejsel för att spåra var missljud kommer från. Håll ena delen mot det misstänkta stället och tryck örat mot andra änden.

    Om det är snabb frekvens på ljudet, skulle det ju faktiskt kunna vara en ventil som står glappt också...
    Jo tanken har slagit mig faktiskt. Tänkte att jag får försöka mig på en kontrollmätning och eventuellt en ventiljustering (min polare ska vara en hejare på det så han får hjälpa mig) när och om jag öppnar upp för att mäta om kamkjedjan är utsliten.

    Att man kan använda en skruvmejsel för att lyssna efter missljud verkar logiskt. Tack för att du sa det =)

  10. #20
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Logik är faktiskt mekens bästa verktyg.
    Att varsebli symptomen och sedan slå sig ned i en bekväm stol och fundera lite, det är en mycket bättre start på reparationen än att slita loss en massa prylar.

    Jag gjorde lumpen när det förväntade tempot i stridigheterna var lägre än idag och min chef sa' "Det är aldrig mer bråttom än att du har tid att sätta dig på en stubbe och röka en halv cigarrett innan du fattar ditt beslut, Gustavsson!" Tänkvärt!

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  3. Rassel/Gnissel från motorn
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •