Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 49

Ämne: Svagt rassel

  1. #1
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736

    Svagt rassel

    Hejsan alla glada.

    Idag var jag ute och körde en rejäl sväng. En tank + lite till. Riktigt härligt. På kvällen svängde jag förbi FMCKs garage för att prata lite skit och titta lite på motorcykeln.

    När mcn går på tomgång har det hörts ett litet svagt rassel. Jag har tagit för givet att det är ett av inläggen i avgasröret som är löst och skramlar lite. Idag när vi (jag och fmcks grabbar) tittade på hojen verkade den rassla lite från motorn när den stod på tomgång. De trodde det var kamkedjan som behövdes spännas lite.

    När jag läste om detta i min mekboken till Mcn så verkar det som om kamkjedjan kan bli sliten och orsaka stora skador på motorn om den blir för sliten.

    Min fråga är om det räcker att spänna med kedjespännaren eller om man borde öppna upp motorn och mäta hur utsliten kjedjan blivit.

    Min fråga till er är hur svårt det är att frilägga kamkjedjan tillräckligt mycket för att mäta 20 länkar? (det antal man skulle mäta över)
    Ger man sig på detta är det något man bör tänka på (mer än att ha en vettig momentnyckel?

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Är det som det brukar vara, räcker det att lyfta väck ventilkåpan. Utförs lämpligen i samband med ventiljustering.

    Saknar du verkstadshandbok? Köp en! Jätteviktigt att inte göra fel med kamkedjespänneriet och det skiljer mycket mellan olika märken/modeller.

  3. #3
    Hej Gurrag!
    Har själv haft en suzuki gs 750 med nära 6000 mil på mätarn utan något anmärkningsvärt slitage på kamkedja eller spännare, motorn på gs 750/ 850 är en ganska pålitlig och slitstark konstruktion som lever länge om den får rätt omvårdnad med regelbundna oljebyten och justeringar.
    Däremot finns det ju mer eller mindre vanliga problem på gs motorn, trasig startkoppling är ett och som kanske i ditt fall en lös kopplingskorg som kan leva rövare, kolla detta först.
    Minns jag inte helt fel så sitter där en automatisk kamkedjespännare på 750 som sällan krånglar, men kolla den också för säkerhets skull.
    Hoppas att det löser sig med hojen!
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Är det som det brukar vara, räcker det att lyfta väck ventilkåpan. Utförs lämpligen i samband med ventiljustering.

    Saknar du verkstadshandbok? Köp en! Jätteviktigt att inte göra fel med kamkedjespänneriet och det skiljer mycket mellan olika märken/modeller.
    Har en haynes mekbok. =) står där hur man ska göra även om jag är mycket novis på meket så blir lite osäker i alla fall.

  5. #5
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Manne Visa inlägg
    Hej Gurrag!
    Har själv haft en suzuki gs 750 med nära 6000 mil på mätarn utan något anmärkningsvärt slitage på kamkedja eller spännare, motorn på gs 750/ 850 är en ganska pålitlig och slitstark konstruktion som lever länge om den får rätt omvårdnad med regelbundna oljebyten och justeringar.
    Däremot finns det ju mer eller mindre vanliga problem på gs motorn, trasig startkoppling är ett och som kanske i ditt fall en lös kopplingskorg som kan leva rövare, kolla detta först.
    Minns jag inte helt fel så sitter där en automatisk kamkedjespännare på 750 som sällan krånglar, men kolla den också för säkerhets skull.
    Hoppas att det löser sig med hojen!
    Tackar för konkreta tipps om vad det kan vara. Måste säga att rasslet kom men jämna mellanrum. typ 0.5 sec rassel 0.5 sec uppehåll

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Måste säga att rasslet kom men jämna mellanrum. typ 0.5 sec rassel 0.5 sec uppehåll
    ´

    Ändrar rasslet karraktär om du står på tomgång och drar in kopplingshandtaget, ökar, minskar eller oförändrat?
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Tackar för konkreta tipps om vad det kan vara. Måste säga att rasslet kom men jämna mellanrum. typ 0.5 sec rassel 0.5 sec uppehåll
    Då kan du nog avskriva kamkedjan som felkälla.

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Var och startade upp MCn idag.

    Ska dit en stund imorgon också. Idag lät det som om 2 metalldelar slog emot varandra någon några gånger i sekunden. Höjde man varven lät det snabbare och försvann när man ökade varvet ännu mer.

    Ska dit en sväng imorgon bitti och kolla upp vad som händer när jag fipplar med kopplings handtaget.

    Frågan är ifall man vågar testa lite på tomgång för att sedan ta en sväng och varmköra motorn och se ifall ljudet ändras?

    Finns det något mer sätt jag kan testa hojen på för att kanske lokalisera problemet närmare?

    Vad skulle ni rekomendera?

  9. #9
    Jag skulle inte kört någon längre tur utan att lokalisera vart missljudet kommer ifrån, kopplingskorgens centrummutter ska låsas av en bakomvarande bricka som bockas upp mot muttern vid montering,inte helt ovanligt att denna ger vika med ett metalliskt ljud som följer varvtalet om muttern gängats av lite och korgen sitter löst.
    Ljudet bör ändras om du frikopplar med motorn på tomgång, börja med att kolla detta annars får du leta vidare.
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  10. #10
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Sitter kopplingskorgen på vänster sida av hojen där kopplingspinnen går in i motorn?

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  3. Rassel/Gnissel från motorn
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •