Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Svagt rassel

  1. #41
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jag kan tänka mig att man behöver verktyget då det verkar som om kammen håller ner shimsen och släpper man på kammen så borde de flesta shims flyga all värdens väg. Tänker jag rätt nu?

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suzuki-GS550-DOHC.jpg
    Gamla Suzuki's har i allmänhet överliggande shims som på din bild. Men det är inte fjäderbelastat och flyger iväg om man lyfter kammen, det är bara ditlagt ovanpå ventilkoppen. Verktyget har du för att trycka ner ventilen och kunna plocka ut och byta shimset utan att lyfta på kammarna. Fiffigt men inte lika varvtåligt som med shimset under koppen.

  2. #42
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Gamla Suzuki's har i allmänhet överliggande shims som på din bild. Men det är inte fjäderbelastat och flyger iväg om man lyfter kammen, det är bara ditlagt ovanpå ventilkoppen. Verktyget har du för att trycka ner ventilen och kunna plocka ut och byta shimset utan att lyfta på kammarna. Fiffigt men inte lika varvtåligt som med shimset under koppen.
    Det är precis som Jåke skriver!

    Var ruskigt länge sedan jag hade hojen och sålde shimssatsen och verktyget samtidigt som hojen! Hursomhelst är det ingen svår operation att fixa!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #43
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Nej det verkar vara ett ganska lätt jobb efter tittat i verkstadshandboken. Jag har redan lyft på kåpan till kamaxlarna och kikat lite där under.
    Dock så tror jag kanske får omvärdera vad det kan vara igen.

    Det verkar som om kamkjedjan gått emot kåpan lite ( kanske 5 mm långt och en mm ljupt spår) så det syns att det är lite nerslitet. Kan inte förstå varför, kamkjedjespännaren verkade vara ok. Även när jag lyfte på kamkjedjan så verkade den vara lagom spänd. Ett litet glapp men inte mer. Något som alla Youtubefilmer jag tittat på angående kamjedjor säger är rätt.

    Skulle det kanske kunna vara så att någon tidigare person använt en packning som inte varit tillräckligt tjock.

    Innan jag skruvade isär kollade jag upp ljudet en gång till. Det är först när motorn blivit varm som ljudet kommer.

    ska passa på att mäta och vid behov justera ventilerna eftersom jag redan är inne och rotar i de delarna av motorn.

  4. #44
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    3

    Startkoppling

    Hallå. Konstaterade nu precis på min Suzuki gs1000g -81, att startkopplingen var trasig. Märkte först att startmotorn inte alltid kuggade i utan frihjulade en del samt ibland slog. Tänkte inte så mycket mer på de. Efter att ha kört motorcykeln ett par vändor till så hörde ja nå svagt ljud som knackade vid tomgång samt i ännu högre frekvens vid dragläge på kopplingen och lågt varv. Vid vissa höga vartal rassla de ganska friskt. Ja bytte olja som ja blev tillsagd att göra av funbike här i Västerås.
    Detta hjälpte inte så ja bestämde mig. För att ta bort vänstra sidokåpan på motorn och kolla dreven till startmotorn. De såg fina ut men startkopplingen satt löst axialt och kunde vridas en halv cm åt båda håll. Detta har med högsta sannolikhet orsakat missljudet.

    Att tillägga är att mannen som ägde motorcykeln innan mig hade gått på och lagat den med svetsen. Vet inte exakt hur startkopplingen fungerar eftersom ja inte har någon avdragare till svänghjulet. Någon som har en ny startkoppling liggandes? Har hört att de inte ska vara så billiga nya... Kan ju hoppas de bara är smeta på lite fräsch locktite och dra åt insexskruvarna som går igenom startkopplingen in i svänghjulet.

    Detta kan ju möjligen vara samma problem som den som startade forumet har.

  5. #45
    Hej Petlof

    Jag har ett svänghjul till en GS 750 med startmotorkoppling monterad, tyvärr så är det en spricka i höljet till kopplingen vilket är ett klassiskt fel på gamla GS modellerna och detta i sin tur gör att startmotorkopplingen inte griper in riktigt på vevaxeln (slirar)
    Har även en egenhändigt tillverkad svänghjulsavdragare som fungerar utmärkt tillsammans med en ”mutterknackare”
    Har du tur så är ditt hölje till startmotorkopplingen helt och då kan du använda de andra delarna från min koppling till att sätta ihop en hel.
    Svänghjul, startkoppling och min svänghjulsavdragare kan du få gratis av mig mot fraktkostnad om du vill.
    Se bifogade bilder.

    /Manne
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    3
    Hej.

    Låter helt klart intressant. Troligen fixar ja fram en avdragare imorgon bitti. Isf kan ja kolla lite dimensioner. Återkommer imorgon hur de går:-). Har du måtten på din? Diameter på svänghjulet där startkopplingen går på samt måtten mellan insexskruvarna. Vad vill du ha för kalaset?

    Hälsningar
    Peter

  7. #47
    Lite mått från mina grejor
    Ytterdiameter svänghjul 118mm, ytterdiameter startmotorkoppling 96mm, centrummått insexskruvar till startmotorkoppling 56mm
    Hör av dig när du fått av svänghjulet (kan sitta som f*n) och tagit lite mått på dina grejor.
    Lycka till.

    /Manne
    If carlsberg made bikes, it would have been an XJR

  8. #48
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Vad roligt att det verkar lösa sig för er. Kom på att det kanske kan vara på tiden att ge alla som gett mig feedback i ärendet ett stort TACK och en liten uppdatering.

    Efter jag fann spåret i ventilkåpan släppte jag på muttern till kjedjespännaren och drog runt motorn. Kedjan spändes faktiskt ganska mycket mer så jag tror problemet är löst (för andra gången). Sedan dess har jag ägnat min garagetid till att knacka ut en ny packning till ventilkåpan. Det tog sin lilla tid men nu är den klar. Jag använde 1.5 mm packningsmaterial istället för de 1.2 mm som jag uppmätte den gamla till. Tror att det skulle fungerat utan skrammel med den gamla packningen men den såg så dålig ut så jag passade på att göra en ny. Verkar inte kunna sabba något genom att använda tjockare packning så jag tänkte öka marginalerna lite när man ändå var igång.

    För att förenkla tillgängligheten för ventilkåpan tog jag bort förgasaren och upptäckte då att de gummin mellan luftburk och förgasare som sitter på läcker som ett såll. Verkar faktiskt inte ens vara avsett för min hoj. Jag har dock kommit på en finurlig lösning som jag tror kommer fungera utmärkt. Kommer senare publicera lite bilder på det så ni alla kan få er ett litet garv. Dock kommer både ni och jag få vänta på bilderna då jag ska iväg till en utbildning i två veckor.

    Tänkte passa på att åtgärda ett oljelekage i oljekylaren innan jag startar hojen igen. Vet inte riktigt om jag ska ta kylaren till en svetsfirma eller hitta en begagnad kylare. men det återstår att se.

    återkommer efter provstartning av hojen.
    /Gurra

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    3
    Nu har ja fått bort den med en bult och mutterknackare. Insexskruvarna som skulle fixera startkopplingen kunde ja skruva bort för hand! Hade ju inte varit så spännande om någon av skruvarna åkt ut och slagit sönder allt i sin väg.. Lagade även startkopplingen med svetsen Godset var inte sprucket utan hade bara fläkts upp lite i botten där fjädrarna sitter. Måtten stämmer inte riktigt överens med den som du hade. Tackar ändå för erbjudandet!

    Har hört mig för på mc-demonteringar och mc-skrotar. Imorgon om allt stämmer så beställer ja en bättre begagnad från en gs 850. Tydligen så ska det sitta likadan startkoppling på dem som på gs 1000.

    Funkar inte de så sätter ja på den ja lagat och beställer nya fjädrar och rullar från en av mc-skrotarna. En ny startkoppling skulle kosta 4000kr!!

    /Peter

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  3. Rassel/Gnissel från motorn
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •