Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Väggrepp på skrapad asfalt

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52

    Väggrepp på skrapad asfalt

    Hej! Är det någon mer än jag som tycker det är slirigt och slinkigt att köra på vägpartier där asfalten är räfflad av en vägskrapa? Vad beror detta fenomen på? Att det ligger löst grus uppe på asfalten? Eller själva räfflorna?
    Eva

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Menar du de längsgående räfflorna som täcker hela vägbanan? Nej jag tycker inte de är så kusliga, jag släpper bara greppet om styret lite grann och klämmer åt tanken med knäna. Kan jag ökar jag även farten lite så blir hojen mer stabil.

  3. #3
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Min vän enduroåkaren säger att om man upplever slirigt och ostadigt så ge "järnet" så blir det stabilare Det är på grus det;D men gäller även på limmat underlag.

    Räfflad asfalt är inte kul, ibland. Både räfflor och löst grus kan vara orsaken till ditt obehag men så länge som det går rakt fram så är det enklast att gasa lätt, stabilisera med knäna och håll inte järnhårt i styret så kommer det att gå galant. Visserligen kommer du att känna en viss ostabilitet men det är helt OK.

    Jag noterar att du kör en 250. Där brukar det sitta smala däck och min teori är att det ger mer effekt till "slinkighet" över längsgående räfflor. Obehagligt? Ja! Farligt? Nej!

  4. #4
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Hallå.
    Skrapad eller fräst, de båda vägarna uppvisar samma fenomen, precis som du beskriver, slingrigt.
    Det är inte mycket till anläggningsyta mot asfalten en mc har igentligen, beror lite på vad det är för hoj men mellan en femkronas storlek till en tennisbolls omkrets ungefär kanske och då blir minsta lilla "repa" i underlaget kännbart både fram och bak på tvåhjulingar, även på våra fyrhjulingar, bilarna så käns det en del isamband med fräsningar och så.

    Oftast ingen fara, men inger en obehags känsla som inte går att ta miste på, iregel inget annat än bara det heller.
    På samma sätt som lite grus på asfalt kan få adrenalinet till ett rejält påslag. Blir dock lika överraskad varje gång och det verkar som jag aldrig slutar att säga "skit" tyst för mig själv var gång det händer!
    Återfalls skogsmulle!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Evavind Visa inlägg
    Hej! Är det någon mer än jag som tycker det är slirigt och slinkigt att köra på vägpartier där asfalten är räfflad av en vägskrapa? Vad beror detta fenomen på? Att det ligger löst grus uppe på asfalten? Eller själva räfflorna?
    Eva
    Ligger det löst grus ovanpå asfalten blir det alltid halt men jag tror inte att det är det du reagerat på här.
    Om du kör längs räfflor efter väghyvel, asfaltsskarvar eller spår i sliten asfalt kommer dina däck att vilja klättra upp på den högsta punkten vilket gör att hojen får ett eget liv och vill luta från sida till sida. Ingen fara men kan kännas lite lustigt.
    Jag upplever att det känns mindre på hög hoj med smala däck än på en låg med breda däck. Slitaget spelar också en stor roll - ju plattare ju värre.
    Kan kännas obehagligt när man gjort ett längre uppehåll med körning men så länge man inte pressar "på gränsen" så är det ingen fara. Ger bara en känsla att man åker 2-hjul.

    Glömde! Göteborg! spårvagnsspår! Dom är hala som is, kör över dom med så stor vinkel som möjligt för dom är luriga!
    Senast redigerat av Ove den 2009-10-06 klockan 09:22.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    52
    Halloj alla! Tack för många bra svar. Roligt att det finns ett ställe där man just kan ställa frågor av denna sort. Jo, spårvagns-spår har jag lärt mig att tackla, men jag är ju också bosatt här.
    ha en bra dag!

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Evavind: knip bara åt med knäna mot tanken, släpp lite på greppet på styret och låt hojen sköta sin uppgift så ska det gå bra. Om du ändå tycker den vinglar – öka farten lite till om du kan så ska du se att hojen blir mer stabil.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Om du tycker spåren efter en skrapa känns olustigt kan du testa spårvagnsspår på en riktigt ojämn gata med gatsten, gärna lite fuktigt efter dagens regn också... Var lite mer spänning än jag önskade mig i tillvaron.

    Som alla nämnt känns det konstigare än det är. Så länge man inte gör alltför konstiga manövrer är det bara att knipa åt tanken lite mer och sitta ledigt med överkroppen.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gör som många redan föreslagit, ökar farten lite. Precis som på grus stabiliserar det sig. Fegar man och kör sakta känns det mycket obehagligare. Känner det inte som något egentligt problem för egen del. Tror inte räfflorna på "Bulten kommer störa oss som kör mer "normalt". Återstår att se vilket resultat det ger på antalet olyckor....
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag gillar det inte. I Svensson-fart kan det (beroende på däck m.m.) bli rejält olustigt.
    Var för övrigt vanligt på tyska autobahn förr som medel mot vattenplaning.
    Håller med om att det ofta lönar sig att elda på lite extra men...

Liknande ämnen

  1. Skrapad aluminiunkåpa
    Av MEHall i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 19:46
  2. Ny asfalt = såphal
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-07-05, 10:30
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •