Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Honda PCX

  1. #1

    Honda PCX



    Honda lanserar en ny scooter-modell vid namnet PCX. Tanken är att den ska säljas i både Europa och USA men tillverkas i Thailand, hur det påverkar priset återstår att se.

    125cc, fyrtakt samt nyheten "idling stop" vilket innebär att bensinmotorn stängs av vid stillastående för att spara på plånboken och miljön.

    Ny pendlarfavorit kanske?
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Samma teknik med att stänga av motorn finns på eumoppen Zoomer.
    Jan-Olov

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Samma teknik i alla nya MINI, tror BMW (som tillverkar MINI) har så också. Det är nåt nytt många börjar komma med. Om man står för länge och väntar startas motorn automatiskt för att ladda upp batteriet. Enbart i syfte att spara på miljön vid stillastående, jag tycker det är bra.

    Den är snygg den där scootern, fina färger, jag gillar färgsättningen.
    Senast redigerat av Nina den 2009-10-06 klockan 06:20. Anledning: Glömde...

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Samma teknik med att stänga av motorn finns på eumoppen Zoomer.

    Förmodar Jan-olov att du menar starta motorn, inte stänga av motorn....

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Nä jag tror han menar att när man stannar vid t ex rödljus stannar motorn. Så gör min MINI Cooper och det verkar den här Hondan göra också.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Nä jag tror han menar att när man stannar vid t ex rödljus stannar motorn. Så gör min MINI Cooper och det verkar den här Hondan göra också.
    Nina hängde med vad jag menade. Det går lite fort i bland.
    Jan-Olov

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Nina hängde med vad jag menade. Det går lite fort i bland.
    Zoomern har samma startprocedur som PCX:en, dvs finns ingen startmotor utan man på nåt sätt skickar ström åt andra hållet genom generatorn....som i sin tur blir sk "startmotor". Tror detta kallas för dynastart?
    Ett ganska spännande sätt att starta en motor. Man bara trycker på startknappen och den bara helt plötsligt går. Faktiskt ganska faschinerande. Rekommenderar nästa gång ni ser en Zoomer be och få starta

    Zoomern slår inte av motorn när man stannar som nämns. Varför jag vet?...jo, jag har för några veckor sedan blivit ägare till en sådan

    Senast redigerat av V Saarela den 2009-10-06 klockan 19:27.

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Zoomern slår inte av motorn när man stannar som nämns. Varför jag vet?...jo, jag har för några veckor sedan blivit ägare till en sådan
    Läste din reseberättelse från resan GBG-Finland-Boden på moped, skitkul! Zoomern verkar ju vara väldimensionerad för långtouring. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Kanske e de bra men e de inte så att starta en motor hela tiden släpper ut mer...el de va på
    de glada 80 talet när de fortfarande va "riktiga" gjutjärnsmotorer?

    Mitt samvete säger stäng av motorn vid ex järnvägs överfarter,bilköer etc...

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av tomahs900 Visa inlägg
    Mitt samvete säger stäng av motorn vid ex järnvägs överfarter,bilköer etc...
    Har alltid gjort likadant om jag inser att det kommer att ta lite mer tid än ett vanligt rödljus.
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •