Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Avgasknallar och går inte utan att ge gas

  1. #1
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174

    Avgasknallar och går inte utan att ge gas

    Tjena!

    Håller på med mitt bygge och har kommit till delen med avgasröret..


    Hojen jag bygger på är en suzuki gsx 750f från 1989.


    Original så sitter ljuddämparna på var sin sida om bakhjulet men mitt ser ut så här:





    För ett tag sen startade den inte alls så jag köpte nya tändstift och nu när ja startar så får ja hålla inne startknappen och samtidigt ge gas för att den ska gå, släpper jag gasen så ger hojen ifrån sig en avgasknall och dör..

    Jag började också skruva på tomgången (skruven på vänster sida hojen?)av någon konstig anledning för att kanske få det att funka men utan resultat, vet inte om det har något med saken att göra just nu..

    Jag gissar på att hojen får för mycket soppa och att det är det jag måste justera med kanske mindre munstycken?



    Hur ska jag får hojen att gå genom att BARA använda startknappen och sen gå på tomgång??



    Självklart fattar jag att mitt avgassystem inte fungerar lika dant som original och jag har räknat med att få problem, men jag är mer insatt i att måla och forma saker så den mekaniska biten behöver jag lite hjälp med.

    Man kan ju alltid lämna in hojen för bänkning men det kostar pengar..


    Tack för hjälpen!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Bekymmret utan motstånd i avgassystemet ger väldigt mager blandning, mao så behöver du säkert feta upp blandningen för att inte riskera smälta ventiler/kolvar, men i första hand, testa spruta med startgas vid uppstart och se om den går, gör den det? kontrollera om du har färsk bensin i tanken/rengör förgasarna om dom har stått med bensin i? vad är det för bränslekran? Vacumstyrd?

  3. #3
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    Bekymmret utan motstånd i avgassystemet ger väldigt mager blandning, mao så behöver du säkert feta upp blandningen för att inte riskera smälta ventiler/kolvar, men i första hand, testa spruta med startgas vid uppstart och se om den går, gör den det? kontrollera om du har färsk bensin i tanken/rengör förgasarna om dom har stått med bensin i? vad är det för bränslekran? Vacumstyrd?
    Jag har byggt "ljuddämpare" i rören men dom ger väl inte tillräckligt med motstånd.

    Det kanske kan funka om man byter till mindre munstycken och/eller byter till sportluftfilter för att få bättre blandning?

    Ska testa startgas imorn då..

    soppan borde inte vara särskilt gammal och förgasarna har jag ingen aning om, kranen har 3 slangar inkopplade..mer vet jag inte haha.

    tack för hjälpen!

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Prova att öka motståndet i rören med tex brickor så kan du se om det ändrar gången.Sedan om du ska ändra munstycken så bör det vara större munstycken för jag håller med "pinnen" att blandningen är för mager

  5. #5
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Prova att öka motståndet i rören med tex brickor så kan du se om det ändrar gången.Sedan om du ska ändra munstycken så bör det vara större munstycken för jag håller med "pinnen" att blandningen är för mager
    jag tog ut den gamla ljuddämparen och byggde på den lite med stoppning men det verkade inte bli någon skillnad. när ni skrev magert tog jag de som att det var en blandning med för mycket soppa??

    kollade tändstiften nyss, helt svarta och jag köpte dom även idag..

  6. #6
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    kanske borde bygga tillbaka till original, det här känns som lite för svårt för mig just nu haha. sparar projektet till en annan dag!

    tack iaf för all hjälp!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Känns spontant att den borde gå på tomgång oavsett avgassystem. Däremot är det ju inte bra då motorn tenderar gå magert precis som nämnts ovan.
    Som vanligt kolla ventilspelet, rengör förgasarna i med nya(eller rena) stift, går den inte på det så skulle jag kanske byggt tillbaka. Eller det kanske är enkelt att hänga på de gamla ljuddämparna bara för att testa?

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Känns spontant att den borde gå på tomgång oavsett avgassystem. Däremot är det ju inte bra då motorn tenderar gå magert precis som nämnts ovan.
    Som vanligt kolla ventilspelet, rengör förgasarna i med nya(eller rena) stift, går den inte på det så skulle jag kanske byggt tillbaka. Eller det kanske är enkelt att hänga på de gamla ljuddämparna bara för att testa?
    Håller med,inte stannar hojen bara för att man tar bort dämparna,låter som något annat fel

  9. #9
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med,inte stannar hojen bara för att man tar bort dämparna,låter som något annat fel
    Den funkade bra innan jag bytte men ska sätta ihop originalet och se vad som händer annars blir de förgasarundersökning

  10. #10
    Ankan1
    Gäst
    Normalt sett så går en mc motor igång även om rören är helt borta.

    Ex http://www.youtube.com/watch?v=UXqQHmouDlM

    Eller http://www.youtube.com/results?searc...5l1.7.1.2l11l0
    Senast redigerat av Ankan1 den 2011-12-21 klockan 16:08.

Liknande ämnen

  1. Besiktning men inte utan missöden.
    Av Gurrag i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 21:04
  2. AJAJ utan motor
    Av Gurrag i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 19:57
  3. Med och utan ABS
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 13:05
  4. Dator utan tangentbord + mus (!)
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 16:36
  5. För de utan mc-kort..
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •