Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: ljus och ljud

  1. #1

    ljus och ljud

    tänkte få igång lite snack om detta , jag förstår att många vill förbjuda MC , jag körde en liten sväng nu på morronen , och på mindre än 2 mil mötte jag 6-7 hojar vara av 2 hade extraljus som var tända och det e inget kul båda bländade , sen tänkte jag undrar hur många liv som räddas av att det sitter ljuddämpare som för ett jävla liv på hojar, nästa fundering e varför e det bara glidare som har extraljusen tända , jag har aldrig sett en sporthoj med helljuset tändt på dagen ,
    jag vet att jag sticker ut hakan men det är en smäll jag får ta

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ett halvljus igång och inget annat dagtid tycker jag. Och det ska vara rätt inställt. Lagen som säger att endast ett ljus får vara igång som halvljus på en mc är för att man under inga omständigheter ska kunna tro att det man möter är en bil med två halvljus utan verkligen en tvåhjuling. Speciellt under mörkerkörning. Sen kör ju många bilister med ett trasigt halvljus men det är ju en annan historia...

    Det behöver inte vara ett helljus du ser utan helt enkelt ett halvljus som pekar uppåt. Kan ju tänkta mig att om man välter eller slår i på något sätt så kollar man inte halvljusinställningen det första man gör. Jo jag gör det men jag är ju inte "alla".

    Sen finns de ju dom som under alla förhållanden vill synas, typ "se här kommer jag på min mc" Vad gäller avgassystem så låter ett standard dito tillräckligt tycker jag för att visa med tydlighet att nu kommer en mc.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-09-27 klockan 11:53.

  3. #3
    Medlem Jonxars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Så här står det i STR MC-boken årgång 2007 Sjunde upplagan.

    Rätt belysning vid rätt tillfälle
    På dagen
    Vid körning i dagsljus ska normalt halvljuset vara tänt, men även varsellyktor eller dimstrålkastare får vara tända. Du får kombinera ditt halvljus eller dimstrålkastare med en eller två varsellyktor.
    Har du två varsellyktor ska de vara monterade så att de tilsammans med halvljuset eller dimstrålkastare bildar en ljustriangel. Observera att detta gäller mc och inte bil.

    I mörker, gryning eller skymning ska halvljuset vara tänt.
    Tänk på att i mörker får halvljuset inte kombineras med varsellykta eller dimstrålkastare. (Det är endast på dagen som det får kombineras.)

    I dimma eller kraftig nederbörd (såväl i mörker som under dagsljus) ska halvljusstrålkastare eller dimstrålkastare användas.

    Helljus
    När du kör i mörker ska du ha helljuset tänt om inte vägens belysning ger mycket bra sikt.
    I lagen står inget om antalet heljusstrålkastare. Du får alltså ha hur många som helst.
    Du får kombinera helljuset med andra typer av lyktor och strålkastare.

Liknande ämnen

  1. Ljud
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 22:59
  2. Härlig ljud
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-14, 16:53
  3. Problem med ljus
    Av jokkela i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 20:15
  4. "varsel/parkerings-ljus" i blinkers? Lagligt?
    Av MIKKEH i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 14:48
  5. bilteamas x-ljus?
    Av jocke.a i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •