Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Försäkringsbluff???

  1. #1
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359

    Försäkringsbluff???

    Ändrade idag lite med våra försäkringar på oss,hus,bil o gummans moppe...
    Passade på att fråga vad dom ville ha för min hoj om året...fick en chock..28400kr!!!

    Har den hos ett annat bolag o bet ca2800kr..(offroad försäkring)

    Va ju bara tvungen att fråga varför dom har en sån premie och fick som svar av
    henne:

    Olycksstatistiken på just denna motorcykel är hög o därav den höga premien.

    ???
    Olycksstatistik.....hur kan man ha en statistik på en modell som rullat 1 säsong?
    har kollat de flesta forum nu med folk som har en dd...ingen har klotat.
    Dom e dessutom ganska ovanliga...min handlare har sammanlagt sålt 8 ex
    varav en står kvar hos honom o en har jag.

    E de så att dom anser att många hk e en statistisk faktor?

    (Skulle va kul att veta hur många som e ute o rullar i sverige...nån som vet hur man tar reda på de?)

  2. #2
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Pratade med en nära Försäkrings värninna härom dagen ang detta.

    Svaret jag fick var: Det är "vårt" sätt att visa att vi inte vill förskäkra dessa fordon!
    Varför? Det är människor över vårt huvud som räknat ut och bestämt så.
    Varför inte säga det rakt ut till oss användare då?
    Ja säg det, det undrar vi också, kanske är det samma uträknande människor som räknat ut att det är bättre att göra så här!
    Så... De vill inte ha med oss hoj ägare att göra helt enkelt?
    Nej! Samtidigt som de sprider ut riskerna på olika modeller och märken mellan sig... De olika försäkringsbolagen tar typ någon "högriskare" var i någon osynlig deal.

    Okey!
    Återfalls skogsmulle!

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ta bort alla försäkringar ur bolaget och ta nån annan, berätta att du är besviken på dom och varför du tar bort alla försäkringar. Och du kan kolla med Transportstyrelsen hur många reggade det finns. Jag hade blivit sur och sagt att då kan de gott ha det och bett dom dra åt helsefyr.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det är just precis så dom gör, bolagen. Sätter en orimlig premie om dom inte vill ha oss som kunder.
    Det erkände dom till och med i Plus, när "terriern" Sverker pressade dom lite.

    Har man en hoj av den typen är det oftast lönsammast att vara sitt "eget" försäkringsbolag och sätta undan en lämplig summa varje år. Med dom premierna som gäller har man redan efter ett par år nästan betalt sin hoj en gång till, i bara premier.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Folksam vill för min Kawa LTD från 81 ha över 8 000: -/ år i helfärsäkring. Hon ursäktade sig när hon sa det och föreslog Moderna Sakförsäkringar/Bilsport som jag själv kollat innan. 1 644: - för helförsäkring hos dom.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Det är väldigt enkelt. För att få vara försäkringsbolag får du inte neka någon att lägga upp en försäkring. Däremot är det tillåtet att sätta en orimligt hög premie för att på så vis få kunderna att välja andra försäkringsbolag.

  7. #7
    Medlem Nickes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm - Hägersten
    Inlägg
    403
    Komiskt att denna tråd kom upp idag när jag själv haft ett litet 'snack' med mitt, numera, f.d. försäkringsbolag. Jag har årsförfallodag på min bil den 1 oktober så det damp ner ett nytt försäkringsbrev häromdagen. Dom hade höjt min försäkring med 1 500:- med motiveringen: -våra kostnader har höjts för just din biltyp, sa dom! Jag kollade snabbt runt bland olika bolag idag och hittade ett nytt bolag som var 1 500:- billigare

    Jag har kollat en längre tid att ha även mc försäkringen på samma bolag som bilen och hemmet, men icke! Det går fasiken inte att få dom under samma tak
    Försöker att hålla mig till tråden, fast modet är trådlöst

  8. #8
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Egentligen borde jag/vi/SMC dra igång en nationell kampanj mot försäkringsbolagen. Vi lämnar helt enkelt bolagen för det bolag som kan presentera den bästa helhetslösningen för ALLA hojåkare. Men jag antar att det redan prövats genom åren utan framgång. Försäkringsbolag, advokater och bilhandlare i loafers är bland det värsta jag vet.

  9. #9
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Jag valde bilsport försäkringen på min hoj, det var det bästa för mig även om dom har lite krav som 2 godkända lås och att hojen måste stå inlåst mellan fyra väggar o tak nattetid.
    KTM 950SM

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har lite blandade intryck av försäkringsbolag. Har fått två bilar och en hoj stulna. Alla fallen blev mer eller mindre struliga med diverse förhalanden av bolagen Var inte alls nöjd med hanteringen.

    Fick ett helt annat intryck av de tre bolagen som var inblandade i min senaste olycka. Kan inte klaga på den behandling jag fick av TryggHansa, Folksam och IF. Ett av bolagen bedömde min invaliditetsgrad till tre procent medan de övriga två ansåg fem procent vara rimligt. Utnyttjade min rätt att överklaga vilket jag gjorde i ett mail där jag presenterade fakta angående de andra bolagens bedömning. Utan snack fick jag igenom min överklagan och ytterligare 40.000:-, vilka investerades i min Triumph. Faktiskt helt nöjd med alla kontakter jag haft med bolagen i detta ärende. Känns som att det gäller att ha tur med att få en god kontakt med skadehandläggaren. Höll hela tiden en dialog med alla tre, gäller att ligga på lite lagom. Det är först när skadan inträffar som man vet vad bolagen går för. Innan det hänt något är alla bäst, enligt egen utsago!
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •