Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: varför byter vissa styre??

  1. #1
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249

    varför byter vissa styre??

    Som sagt, varför byter man ut org. styre mot ett cross dito eller s.k. fatbar styre??
    Kan nån förklara för mig?
    KTM 950SM

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    För att det ser tufft ut! Bytte till fatbar på min Tenere för att orginal var för smalt, flexigt och för att bli av med vibrationer (och för att jag krökte orginalstyret i en vurpa..). Att man sätter crosstyre på streetfighters är väl förmodligen för bättre kontroll när man fightas eller vad man nu gör med en sån.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Att ändra på hojen gör man väll mäst för att det är kul att göra något eget med maskinen, inte för själva behovet. Säger man något annat är det mest bortförklaring för sig själv bara för att motivera ändringen.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Att ändra på hojen gör man väll mäst för att det är kul att göra något eget med maskinen, inte för själva behovet. Säger man något annat är det mest bortförklaring för sig själv bara för att motivera ändringen.
    Nja, det gäller nog inte alltid. Alla ändringar jag gjort på mina hojar har varit behovsstyrda. Enda ändringen jag gjort bara för nöjes skull var att slänga den enorma plastläppen bak på SV'n. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Det är lite som att fråga varför det finns motorcyklar med olika styren. Eller varför man bygger egna customhojar, eller fighters av sporthojar. Eller monterar packväskor för den delen... Det finns ett behov eller en vilja antingen att bara göra nåt eget, man vill ha en speciell hoj men trivs inte med/klarar inte sittställningen. Man vurpade och krökte originalet, man vill ha en annan vinkel för att originalet passar inte de långa/korta armar man har... osv

    En sporthoj med rakt och brett styre har oanad nöjespotential för den som inte kört. Väldigt lätthanterligt och busigt men samtidigt med sporthojens egentligen vansinniga prestanda. Ett sätt att få ner farten och upp busfaktorn, det är inte sååå roligt att harva runt på en original gixxer 750 i 70 knyck. Men montera att fatbar och släng kåpan så sitter man mer upprätt och har helt plötsligt en allroadhoj

    När det gäller hojar som redan har rakt styre... handlar det ofta om handledsvinklar istället.
    Senast redigerat av Jåke den 2009-09-24 klockan 07:41.

  6. #6
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Håller med...bytte på min gamla från 22mm till renthals fatbar..
    Lite högre o smalare än orginal...samtidigt packade jag upp sadeln
    ett par cm....o vipps hade jag en helt annan hoj där man
    riktigt kände att man hade kontroll på den i alla läge.

  7. #7
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    funderar på att testa att med cross styre på duccen...nu är det ju iofs ett brett o rakt styre på...men testa kan man ju o se vad man tycker.
    KTM 950SM

  8. #8
    Tycker att styre kan göra mer än man tror.. känner de som bytt och tyckt att hojen blivit som ny att hantera när det svänger.

    Testa, helt klart!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Chappis nerlagt ! kanske dags att porta vissa ..
    Av Foosi i forum Träffar & Körningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-10, 11:10
  2. Vissa dar vill man glömma....
    Av Mats Liifv i forum Off topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 15:48
  3. Hur man byter framhjul utan depåstöd
    Av Danne i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 08:09
  4. Vissa dagar..
    Av Molgan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 22:50
  5. Byter smuts
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •