Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: ATT SYNAS

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    ATT SYNAS

    Det billigaste, men det effektivaste verkar ju att bära en varselväst. Kanske inte kul att ha om man vill visa sitt nya racingställ, men......
    Ett annat sätt att få mera uppmärksamhet bakifrån är ju att montera ett extra bromsljus.
    För de som har en topbox så finns det ett ca 30 cm långt LEDljus hos Biltema, som kan moteras undertill med ett par skruvar. På de flesta hojar finns det en kabelkoppling under dynan där strömmen kan tas ut.
    Extra reflexer finns att köpa arkvis och kan monteras på hojsidorna för att öka synligheten. Utgå från att bilisterna av någon anledning inte ser så bra.

    Gult är inte fult

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Personligen tror jag reflexväst och reflexdekaler mest handlar om falsk trygghet, att bilisterna inte uppfattar oss har inte med visuella problem att göra utan handlar nog mer om varseblivning. Xenonlysen, extra bromsljus, aggressiv körning eller polismålning funkar förmodligen bättre.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Personligen tror jag reflexväst och reflexdekaler mest handlar om falsk trygghet, att bilisterna inte uppfattar oss har inte med visuella problem att göra utan handlar nog mer om varseblivning. Xenonlysen, extra bromsljus, aggressiv körning eller polismålning funkar förmodligen bättre.
    Köra på helljus är ett effektivt sätt att synas bättre på dagtid. Risken att blända är obefintlig men man syns bra.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    eller polismålning funkar förmodligen bättre.[/QUOTE]

    får mig att tänka på ghostrider....kanske hade funkat...

    själv har jag ett otroligt packutrymme under sadeln på apan...viker jag ihop varselvästen
    med ett gnutta precision så får den plats där...så de e bara o hänga på vid skymning...

  5. #5
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Ett slipon å lite tokvarvning kombinerat med tutan har räddat mig några gånger från att ha blivit prejad.
    KTM 950SM

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Kan inte hålla med.

    Varselfärger måste vara det som syns bäst dagtid.

    Kommer man tex mot en korsning och några motorcyklister rullar ut och någon är mörkt klädda och någon har väst eller annan framträdande färger så dras i a f mina ögon mot varsel.

    Lika så de ggr jag (fy mig) kör lite halvslö så vaknar i a f jag till när något i varselfärg dyker upp i närheten. Antingen om det är vägarbete eller motorcyklist.

    Personligt så tycker jag svarta kläder hör hemma i skogen och ljusa/färgglada på vägen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Min nästa jacka blir garanterat mer färgglad än den svarta som jag har idag. Och min svarta hjälm ska jag byta mot en silverfärgad. Om det gör att jag syns så lite som 1% bättre i trafiken, så kan det vara den procenten som räddar mig från en olycka. Vill dock inte ha en helgrön jacka utan en med färginslag på bröst och rygg. Ska leta runt lite på nätet i vinter. Tipsa gärna om ni hittar något dylikt.

  8. #8
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Vill dock inte ha en helgrön jacka utan en med färginslag på bröst och rygg. Ska leta runt lite på nätet i vinter. Tipsa gärna om ni hittar något dylikt.
    Jag fastnade för Handelsbodens Phantom Neon. Var den jacka som skydden satt absolut bäst på mig. Blir nästa års investering

    http://www.handelsboden.com/ShowProduct.aspx?prodid=39
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Ja, den ser helt okej ut. Ska svänga förbi där någon dag.

  10. #10
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Personligen tror jag reflexväst och reflexdekaler mest handlar om falsk trygghet, att bilisterna inte uppfattar oss har inte med visuella problem att göra utan handlar nog mer om varseblivning. Xenonlysen, extra bromsljus, aggressiv körning eller polismålning funkar förmodligen bättre.
    Håller med Molgan. Falsk trygghet betår ju hela sammhället av. Spara nu o Lev sen, trygghetstänkande som är en ren fantasi.
    I lagoma doser så funkar allt, antagligen är det när jag börjar att överdriva, oavsätt vad det gäller, som det inte funkar längre.

    Hem försäkring, huset brinner troligt vis ner i alla fall, och när alla mina vänner vill hjälpa mig med husrum, mat och kläder så blir de istort sätt avvisade med, tack! men jag har hemförsäkring och så lyfter jag luren till några riktiga skojjare och spekulanter istället.
    Falsk trygghet.

    OBS det är ett överdrivet exempel för att åskdligöra en en princip och inget riktigt exempel.

    Och med många försäkringar så blir jag djävligt ensam antagligen, dels måste jag arbeta och tjäna in stålarna till dessa osv osv.

    Jag älskar LAGOM... ordet Lagom, sveriges national ord. ... Love you... lagom!
    Återfalls skogsmulle!

Liknande ämnen

  1. Att ses och synas
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 16:49
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 07:58
  3. Hjälp oss att synas!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •