Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: ATT SYNAS

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Är rätt glad att jag hade fyra försäkringar som föll ut när jag kraschade. Kändes lagom för mig....
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Nog finns många brancher bara för att de säljer falsk trygghet. Men den florocerande gula färgen syns bra och för tankarna till den färgsättningen som utryckningsfordon har.

    Tror att varseväst fungerar fint

  3. #13
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Nog finns många brancher bara för att de säljer falsk trygghet. Men den florocerande gula färgen syns bra och för tankarna till den färgsättningen som utryckningsfordon har.

    Tror att varseväst fungerar fint
    Tycker att det skulle vara lag på att allt vilt skulle ha varselvästar

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Ingen risk för bländning med helljus är nog en fråga om vad man har för helljus... En 50W xenonlampa är inte att leka med! Folk blinkade irriterat även när jag körde med felskruvat halvljus första dagarna, och då var det med den fabriksmonterade standardlampan.

    Vid tillfälle ska det kompletteras med stripes på strategiska ställen, bland annat dessa, samt en vit Schuberthhjälm och Rukkajacka i svart/neon. Man ska ju se ut som någonting farligt för att inte bara synas utan även ses!

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Falsk trygghet tycker jag. Risken finns att man tror att man syns som en blinkande julgran med en reflexväst vilket inte är fallet. De bilister som får hjärnsläpp får hjärnsläpp och ser inte vad som än kommer körande hur det än ser ut. Tittar inte bilisten eller sysslar med annat så kvittar det ju vad jag har på mig för kläder.

    Köra med insidan av huvudet och ta sin plats på vägen är en bättre melodi. T ex. hålla avståndet och ligga lite till vänster i körbanan om man har någon framför sig för att inte bli osynlig bakom bilen för mötande trafik. Något som många mc-åkare skulle göra är att ställa in halvljuset med en för ändamålet avsedd apparatur, typ den de har på besiktingen. Står det rätt när man kör rakt fram så bländar halvljuset flera gånger under acceleration vilket är helt naturligt och ökar märkbart synbarheten för att det är en mc.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-09-22 klockan 21:11.

  6. #16
    detta har ju varit uppe många gånger och är en hårt diskuterad fråga , hel ljus visst men i bland möter jag glidare som kör med helljus och 2 extraljus tända . detta gillar inte jag , men körde ett rally i söndags och bland oss körde en kille med 2 svaga gula extraljus och han syntes lång väg , sen vad det gäller kläder finns det tester som visar att en vit hjälm syns bäst , och det med väst , det e ju frivilligt men allt som kan underlätta att vi syns måste väl vara ett + om nu inte folk ser oss måste vi ju hj'lpa dem att se oss , detta är vad jag tycker

  7. #17

    jonas

    kolla Lindstands jag har en skinn jacka med neon gula inlägg den syns kanon

  8. #18
    Det med att köra med helljus på dagen det gör jag när solen står lågt och jag har den i ryggen, detta gör nästan alltid att bilister blinkar på mig.
    Varaderon har dubbla lampor och de lyser bra, Dragstaren jag hade tidigare gjorde jag på samma sätt men ingen noterade helljuset med blink.
    Jan-Olov

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Falsk trygghet tycker jag. Risken finns att man tror att man syns som en blinkande julgran med en reflexväst vilket inte är fallet. De bilister som får hjärnsläpp får hjärnsläpp och ser inte vad som än kommer körande hur det än ser ut. Tittar inte bilisten eller sysslar med annat så kvittar det ju vad jag har på mig för kläder.

    Köra med insidan av huvudet och ta sin plats på vägen är en bättre melodi. T ex. hålla avståndet och ligga lite till vänster i körbanan om man har någon framför sig för att inte bli osynlig bakom bilen för mötande trafik. Något som många mc-åkare skulle göra är att ställa in halvljuset med en för ändamålet avsedd apparatur, typ den de har på besiktingen. Står det rätt när man kör rakt fram så bländar halvljuset flera gånger under acceleration vilket är helt naturligt och ökar märkbart synbarheten för att det är en mc.
    Du har helt rätt, man ska inte köra som om dylika färger och annat gör en osårbar, det är givetvis inte tanken, men om man med hjälp av starka färger, reflekterande material, etc. kan få åtminstone en person att vakna till och komma på att man ska titta efter motorcyklar också tycker jag det är värt det.

    Om det sedan kan få en och annan bilist eller till och med MC-förare att ta det lite lugnare för att de får för sig att man är någon annan är ju inte det heller fel.

    Kör som om du är osynlig och bli glatt överraskad när någon visar hänsyn!

Liknande ämnen

  1. Att ses och synas
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 16:49
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 07:58
  3. Hjälp oss att synas!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •