Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Byta däck i förtid?

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Byta däck i förtid?

    Hej!

    Jag tycker att min hoj blev mycket bättre att köra med nytt framdäck, AVON Venom. Svårt att föklara då jag är ny på mc men däcket inger förtroende, greppar bra när jag bromsar och då även på grus. Glider över ojämnheter jämnt och fint och uppträder på ett bra sätt tycker jag. Det gamla var ju verkligen i maskopi med Hyland! Funderar på att byta även bak fast det inte är utslitet än. Vet ju inte hur gammalt det är men med tanke på att mc:n rullat 100 mil per år innan jag fick ta över styret så kan ju bakdäcket vara flera år gammalt.

    Är jag ovanligt nojig om jag byter ett bakdäck som inte är utslitet?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2009-09-08 klockan 22:35.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    nej inte är du nojig du kommer att märka skillnad om ditt bakdäck nu är gammalt och torrt och du nu byter till ett nytt bakdäck.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg


    Är jag ovanligt nojig om jag byter ett bakdäck som inte är utslitet?
    Absolut inte nojig, bara intelligent!

    Man brukar kunna se hur gammalt däcket är på en fyrsiffrig kod som talar om vecka och år däcket är producerat. Vill minnas att det är i den ordningen. Står det då 2709 betyder det att däcket är tillverkat vecka 27 i år. Däck blir gamla och förlorar mycket av sina egenskaper utan att vara utslitna vad gäller mönster, så du kommer definitivt att tjäna på ett byte. Ditt framdäck var för övrigt något av det värsta jag sett användas. Överträffas bara av en kille i BMW-klubben som alltid kör omkring på däck som andra kasserat för länge sedan. Han byter inte förrän däcket i princip smäller. Hela hojen är i samma skick som däcken. Har aldrig sett någon annan BMW som så väl uppfyller alla kriterier för en "Ratbike".
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ska kolla efter koden imorgon när det är ljust.

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Inte nog med att däcket åldrats; dagens däck har dessutom betydligt bättre egenskaper än vad gårdagens hade som nya.

    Har du "de gamla dimensionerna" på din Kawa och är det i så fall problem med utbudet?

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Har du "de gamla dimensionerna" på din Kawa och är det i så fall problem med utbudet?
    Har ingen aning men fram har jag 100/90 19 och bak 130/90 16. Med framdäck nämndes både dunlop, michelin och det jag valde hos däckgubben. AVON Venom X heter det där fram och tanken om jag byter är att lägga Venom X även där bak. Dessa däck är tydligen bra till rätt pris har jag hört.

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Har ingen aning men fram har jag 100/90 19 och bak 130/90 16. Med framdäck nämndes både dunlop, michelin och det jag valde hos däckgubben. AVON Venom X heter det där fram och tanken om jag byter är att lägga Venom X även där bak. Dessa däck är tydligen bra till rätt pris har jag hört.
    Jamän då finns det ju ett riktigt bra utbud, speciellt som det väl räcker med H-klassning.

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jamän då finns det ju ett riktigt bra utbud, speciellt som det väl räcker med H-klassning.
    57H står det på framdäcket och det gjorde det även på det gamla. Max 210 km/ tim ska H betyda och mc:n gör 180 enligt handboken.

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    mc:n gör 180 enligt handboken.
    Vanu, har du inte toppfartstestat? =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    ang däck

    Hej ska bara tillägga att mina orginaldäck märke okänt är väldigt hårda så dom är lite obehagliga när det är tex blöt efter ett regn.Vilken sort kör ni på finns det tex mjuka däck som funkar bra mvh Fistkiller8)

Liknande ämnen

  1. Byta stator
    Av Motard450 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-09-07, 20:41
  2. Hur ofta ska man byta hoj?
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 17:05
  3. Varför byta hoj?
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 11:19
  4. Byta däck, köregenskaper förändras?
    Av Evavind i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •