Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Småförkylda eller....

  1. #1
    Medlem on2wheels avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    202

    Småförkylda eller....

    Läste i Allt om vetenskap här nu i nr 8:

    Att våra underarmar och våra händer är kroppens egna regnskogar!!??
    Att det är på dessa ytor, underarmar och händer, som våra kroppar "odlar" en myriad av olika bakteriestammar, ja hela regnskogar av småkryp, nyttiga och välbehövliga för oss människor, till skydd mot andra icke så nyttiga bakterier och virus, vars uppgifter är hitta nya områden att angripa och/eller inta. Spännande läsning!

    Och nu då, i dessa våra "influensatider"... Då vi inte bara ser till att få alkohol (bedövningsmedel) i oss, utan nu också får chansen att hälla den över oss i rikliga mängder, i tron om att alkoholen ska skydda oss från att bli drabbade av "svininfluensan", en "influnsa" som jag personligen tror att vi varit drabbade av sedan lång tid tillbaka, kanske ända sedan vi lärde oss att krossa druvor.

    Allvarligt... nu i dessa tider då vi borde var extra måna om att våra egna "regnskogar" mår bra och frodas extra väl, så istället så gör vi som vanligt, precis helt tvärt om, vi dränker nu dessa våra egna "kulturer" med ren alkohol , och gör antagligen även dessa "varelser" motagliga för alkoholismens gissel. Inte nog med det, genom detta handlande så sätts dessa livsviktiga system helt ur spel, och kampen mot svinflunsor och dylikt är tillfälligt över. Istället vinglar våra små vänner omkring i våra regnskogar, vilsna men tillsammans, sida vid sida, sjungandes sluddriga "kampsånger" Eeyyee..........

    Hur bra kan det vara, jag bara undrar?

    Kanske är det våra hårt drabbade alkohol tillverkare, som i kristidens Sverige, bara råkat "uppfinna" ett nytt sätt att få alkoholkunsumtionen att ligga på en fortsatt hög nivå? vad vet jag!

    Lite konstigt är det nog i allafall, att de snabba lösningarna alltid tenderar att vara precis tvärtemot den fungerande lösningen.
    Och det är kanske just därför, som vi just nu, många av oss, springer och småsnorar, nu när vi åter en gång "tänkt till" och givit allt från minsta bacill till mer allvarliga virus, en egen ny gräddfil och fritt fram till sina nya tillväxtområden, våra egna regnskogar, och min erfarenhet av rejäla fylle kalas mellan olika kulturer är, även om de ofta börjar väldigt trevligt och bra, så slutar de nästan alltid i fullständig katastrof!

    Som vanlig, lyckligtvis, får vi hoppas att en sån som jag har riktigt fel även den här gången!!??..... Skrattar, för tänk om det var så, att en sådan här "knäppgök" som jag, skulle ha det minsta rätt någonstans.... Arma mänsklighet, var månne hade det blivit av den då!

    "helga" på nu, alla vänner, kanske syns vi på våra vägar... 2o)
    Senast redigerat av on2wheel den 2009-09-05 klockan 19:40.

  2. #2
    Det är väl känt sedan länge att överdriven hygien tenderar att ta bort de nyttiga bakterierna tillsammans med de mindre nyttiga. Lite som att bränna ned huset för att bli av med råttorna. Dessutom har huden en naturlig fetthinna som också far illa.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Som vanligt är det väl så att "lagom är bäst!"
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Det är väl känt sedan länge att överdriven hygien tenderar att ta bort de nyttiga bakterierna tillsammans med de mindre nyttiga. Lite som att bränna ned huset för att bli av med råttorna. Dessutom har huden en naturlig fetthinna som också far illa.
    Detta gäller även detta överdrivna munsköjandet som vissa håller på med. Det bildas bakterier i munhålan som man omedvetet sväljer ner i magen och magen behöver dessa bakterier för att trivas.

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Detta gäller även detta överdrivna munsköjandet som vissa håller på med. Det bildas bakterier i munhålan som man omedvetet sväljer ner i magen och magen behöver dessa bakterier för att trivas.
    Ja, tandläkaren var förvånad över hur felfritt mitt garnityr var när jag kom in efter två decennier i flykt från tandläkarens långa arm. Enda orsaken som vi kunde komma på var att jag snusat. Slutade för ett år sen men nu ska jag börja om igen, hål vill man ju inte ha.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #6
    Kul att du verkar pigg, håller grissnuvan på att ge med sig?

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Kul att du verkar pigg, håller grissnuvan på att ge med sig?
    Ja idag när jag vaknade kändes det som vanligt, inte den där dödsångesten man vaknat med innan när det känts som att man ska kvävas. Man är nog tebax på jobbet på måndag (till mina studenters förtret).
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja, tandläkaren var förvånad över hur felfritt mitt garnityr var när jag kom in efter två decennier i flykt från tandläkarens långa arm. Enda orsaken som vi kunde komma på var att jag snusat. Slutade för ett år sen men nu ska jag börja om igen, hål vill man ju inte ha.
    Så säger dom att det är onyttigt att snusa.
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XCR 900 eller 700
    Av Patrik i forum Street
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 10:29
  2. Ska jag ge upp, eller vad?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:12
  3. CDI paj eller?
    Av Borken i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 21:07
  4. Bugg eller?
    Av MEHall i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 15:17
  5. ABS eller ej
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •