Sidan 98 av 548 FörstaFörsta ... 488896979899100108148198 ... SistaSista
Resultat 971 till 980 av 5473

Ämne: 60+

  1. #971
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Satsar på djungel - och ökenhatten som redan är väl inoljad för säkerhets skull!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #972
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    I dag blir det heldag för 60+are i glasriket.
    Jan

  3. #973
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    60+ heldag började 09,00 å slutade kl 21,00, glas å utvandrarbygd va huvudtemat.
    Jan

  4. #974
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hemma igen men är förkyld nåt så infernaliskt.

    Körde vägbeskrivningen jag fått baklänges men jag har nog inte fattat allt som sades. För säkerhets skull navigerade jag efter solen som i huvudsak skulle lysa på ryggen. Den var dock inte helt pålitlig för vissa stunder hade jag de rakt framifrån? Kommer inte heller ihåg att Jan talade om vägar som slutade vid lador ute i skogen.

    Jag hade iallafall riktigt kul när jag drog fram, hostanes och snytanes, i Smålands skogar och en hel del grusväg blev det.

    Gårdagens övningar skedde under ledning av lots som seglat på världens alla hav så då var det bara att hänga på.

    Roligt att träffa kamraterna. Chappy var på plats, men dessvärre inte när vi var det så det mötet gick om intet.

    Bodde gjorde vi i Bergdala och det var bra. Men man bör fråga vad det är för mat som serveras och vad den kostar för vi fick betala ett hutlöst pris för tacos av enklaste sort (blandfärs + kryddpåse) + grönt och mest såser på burk, sånt där som ungarna överraskade sina föräldrar med när det begav sig.

    "Desserten" bestod av en minimal kladdkakebit med sprayburksgrädde. Kolla innan ni beställer - det KAN vara något som är värt priset.

  5. #975
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Det har varit kul att ha er här nere. Smålänska höglandets småvägsnät är en utmaning. Sparivern på tings som vägskyltar är uppenbar. Det händer att man får vända på någons gödselhög ibland.
    Å du Ove, man får inte ta av för mycket kläder bara för man råkar vara närmare lattetud noll.
    Jag kommer inte att rekomendera Bergdala värdshus mer som matställe.
    Jan

  6. #976
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det har varit kul att ha er här nere. Smålänska höglandets småvägsnät är en utmaning. Sparivern på tings som vägskyltar är uppenbar. Det händer att man får vända på någons gödselhög ibland.
    Å du Ove, man får inte ta av för mycket kläder bara för man råkar vara närmare lattetud noll.
    Jag kommer inte att rekomendera Bergdala värdshus mer som matställe.
    Det var verkligen kul och lärorikt att vara där.

    Smålands vägnät är skitkul och GPS må icke användas för då missar man det roliga. Jag fick vända några gånger men nån gödselhög såg jag inte till som tur var.

    OK! Jag har lär mig läxan ggr 2. Inte köra med AC på full effekt när man redan är svettig för då blir man förkyld!

    Boendet och frukosten var bra men det kan finnas goda skäl att varna för att det kan bli dyrt på kvällen.

  7. #977
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Gräsmattan nyklippt så jag är redo för midsommar nu. Kommer att köra ett Mcrally midsommardagen.
    Jan

  8. #978
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Även en annan med passagerare kom hem efter att ha tillbringat 4 dagar i glasriket å utvandrarbygder. Sitter här och kollat igenom 60 bilder från resan och intrycken är många. Hemresan på delvis krokiga vägar startade kl.09.00 tog 7 tim. och 20 min och 33 mil innan vi klev av motorcykeln kl 16.20 på garageuppfarten. Tid hos frissan som förberedelse inför nästa semesterresa till Italien fanns kl. 16.30 så det blev väl tajmat.

    Bland det mest bestående intrycken var vilket mc-paradis det Småländska vägnätet erbjuder. Vilka hojvägar, oj, oj, oj! Sexiga kurviga småvägar som gjorda för mc-körning för alla smakrikningar. Kanske inte optimalt för Sukan jag och min passagerare åkte på men har man inte allt för bråttom så funkar den också. Och bråttom ska man inte ha om man vill hinna med och se något också, och det vill man ju för det finns massor av natursköna vyer.

    Få skåda glashanteringen utförd av proffs i verkligheten är en upplevelse för att inte tala om utvandrarbygderna och torpet där inspelningerna gjordes av W.Mobergs "Utvandrarna". Ett annat bestående minne som nog kommer att etsa sig fast är den där otroliga stenmuren som var 8 meter bred och dessutom några okända meter på höjden eftersom murarna också går på djupet och delvis är nedgrävda. Se bild.

    Någonting man som mc-ist inte får missa heller vid ett besök i det Småländska landskapet om man är det minsta naturintresserad är den s.k. "cirkeln" i sjön Åsnen där vägen följer en långsmal ö i sjön. Prunkade bokskogar som omgärdar vägen både uppifrån och från sidorna ger ett mäktigt intryck förutom de vackra vyerna sjön ger när man glider fram. För även om vägen är inbjudande krokig för den gasglade så missar man nog poängen isåfall. Kommer man dessutom när äppelträden står i blom så blir upplevelsen ännu större.

    Smålandsresan 2010 043.jpg

    Smålandsresan 2010 034.jpg Här demonstrerar vår guide hur stenbrytningnen gick till vid W.Mobergs torp och berättar även hur det kan gå om det inte går som det var tänkt!

    Smålandsresan 2010 023.jpg Här en Glasmästare i sin yrkeshantering med ett konsthanverk som sen skulle transporteras till Holland för dekorering och sedan transporters tillbaks till samma Glasmästare för färdigställande. Blir nog inte billigt för köparen kanske.

    Hjärtligt tack till vår guide Jan för att du tog hand om oss och visade oss tillrätta under några väldigt intressanta och trevliga dagar i det Småländska riket.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-06-25 klockan 07:35.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #979
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Småland är fint och det kanske kommer fler foton om men ber snällt.

    Midsommaraftonen avslutades med en musikstund: En man som spelade fiol och nyckelharpa. Fantastiskt vad musik det finns i dom där sakerna när rätt person hanterar dom. Det handlade om folkmusik. Tyvärr är det väl så att de flesta numera inte bryr sig om att egentligen lyssna på den genren, men ensam fiol i en stenkyrka med den akustik som finns där är helt fantastiskt.

    Tidigare på dagen var det som vanligt fullt i byn eftersom stället räknas som "idyll". Diskutabelt när det är tillräckligt trångt och t.o.m. några galningar campar på tvären över gång och cykelväg i en plantering. Funderade på om jag skulle påpeka missen man avstod för begriper man inte bättre förstår man heller inga argument.

    Fin morgon - Moto-GP på TV;n - hojen står och väntar utanför. Svåra val.

  10. #980
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag som för min ålder är barnsligt förtjust i att köra hoj, startar väl vid 11,00 mot Sävsjöström för att köra Mcrally.
    Gott väder här, så det blir nog heldag på hojen.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •