Sidan 67 av 548 FörstaFörsta ... 1757656667686977117167 ... SistaSista
Resultat 661 till 670 av 5473

Ämne: 60+

  1. #661
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Det är lika illa här i mina trakter med sprickor i asfalt och vågiga vägar. Så det blir till att ta det lika vackert som vanligt. Bråttom och MC hänger liksom inte ihop för mig. Och dessutom vill man ju gärna hinna med att se sig om när man är ute och åker, det är liksom det som är vitsen för mig med mitt bikande. Skåda fågel t.ex!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #662
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Min grusväg är riktigt pucklig nu, va nära att fara ut genom stängda takluckan på traktorn i dag.
    Jan

  3. #663
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Min grusväg är riktigt pucklig nu, va nära att fara ut genom stängda takluckan på traktorn i dag.
    Tat´försiktigt gamle man. Har själv försökt stånga mig ut genom en traktorhytt och huvvaligen va´de´gjorde ont!!

    Hytten däremot klarade sig oskadd. Rejäla grejer dom där Caterpillarbandlastarna!

    Vad som hände var att jag körde med skopan full över en tjälknota och maskineländet tippade framåt hastigt och stannade när skopan slog i backen. men det gjorde inte jag. Inte förrän jag träffade mitt i krysset mellan tak och vindruta. Vilken j - a smäll!!!

  4. #664
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Post

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tat´försiktigt gamle man. Har själv försökt stånga mig ut genom en traktorhytt och huvvaligen va´de´gjorde ont!!

    Hytten däremot klarade sig oskadd. Rejäla grejer dom där Caterpillarbandlastarna!

    Vad som hände var att jag körde med skopan full över en tjälknota och maskineländet tippade framåt hastigt och stannade när skopan slog i backen. men det gjorde inte jag. Inte förrän jag träffade mitt i krysset mellan tak och vindruta. Vilken j - a smäll!!!

    Dä ä dä jag alltid sagt, Caterpillarbandlastare är livsfarliga att köra! Och något som jag haft tur är klarat ifrån också!


    Men har ett annat problem för nu har jag tvingats sjukskriva bästa "fågelskådarmotorcykeln" ( anmäls till långordstävlingen ) Kom nämligen underfund med och lagom till vårens första självande sekunder klantigt nog, att styrlagret ska bytas. Beställning av dessa och jobbet gör nog att det kan ta kanske upp till ett par veckor innan hojen är klar. Och Yamman är ju inte ihopskruvad ännu heller. Shit och skäms på mig för min slöhet.
    TA:n har nog i ett tidigare liv fått kört lite för mycket rakt fram verkar det som så det kan inte vara mitt fel iallafall för jag är en så djäkla dålig "raktframmotorcyklist".

    Lite frusterande också med tanke på att svanarna blir fler och fler för var dag vid Tysslningen också! ???
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #665
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    :TA:n har nog i ett tidigare liv fått kört lite för mycket rakt fram verkar det som så det kan inte vara mitt fel iallafall för jag är en så djäkla dålig "raktframmotorcyklist".

    Lite frusterande också med tanke på att svanarna blir fler och fler för var dag vid Tysslningen också! ???
    Lugn och fin nu GeCe. Du får väl vara innovativ och titta runt i garaget. Står det inte en tredje maskin där?

    Och sen det där mer raksträckor - visst är det ett elände! Plattslitna däck och förstörda styrlager (och uttråkad förare)

    Hur många svanar har vi nu? Jag har sett bara några få sträcka förbi parvis. Men jag blev glad att se och höra en hel svärm med småfåglar nu på morgonen, jag tror det var kungsfågel. Pyttesmå fåglar som kvittrade i varenda gren omkring mig. Våren är riktigt på väg nu!
    Senast redigerat av Ove den 2010-03-24 klockan 09:03.

  6. #666
    En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.
    Jan-Olov

  7. #667
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Lugn och fin nu GeCe. Du får väl vara innovativ och titta runt i garaget. Står det inte en tredje maskin där?

    Och sen det där mer raksträckor - visst är det ett elände! Plattslitna däck och förstörda styrlager (och uttråkad förare)

    Hur många svanar har vi nu? Jag har sett bara några få sträcka förbi parvis. Men jag blev glad att se och höra en hel svärm med småfåglar nu på morgonen, jag tror det var kungsfågel. Pyttesmå fåglar som kvittrade i varenda gren omkring mig. Våren är riktigt på väg nu!

    Du har rätt Ove, tur att du påminde mig det finns ett tredje ben....f..låt mc.....Innova......innovativ ;D ..... att åka på och den går nog bra att åka på ändå till Tranorna också om så är.
    Svanarna uppges idag ( onsdag ) till 178 st. och det är i procent räknat en ansenlig höjning från de första 6 i söndags. Men än är ingen ko på isen vi har flera veckor på oss. Och ormarna är nog inte tillhanda förrän om en 5-7 veckor c:a.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-03-24 klockan 11:47.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #668
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.

    Av Kungsfågeln flyttar en del ned till mellaneuropa och en del stannar men de trivs inte längre norrut som du nämde själv.

    Sädesärlan är en typisk flyttare å ända ned till afrika kan de ta sig för övervintring. En trevlig pippi som verkar gilla att vara i närheten av människoboningar. Vi har haft ett par vid stugan i alla år som alltid fått ungar så länge jag minns, och det är över 50 år. Häckplatsen verkar gå i arv mellan generationerna liksom stugan.

    Vetja om jag också är fågeltokig ???
    Senast redigerat av GeCe den 2010-03-24 klockan 11:48.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #669
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.
    Jodå! visst har du rätt, men en del flyttar också som tur är. Gjort ett litet klipp från Sveriges Ornitologiska Förening som är en bra källa:

    En del kungsfåglar lämnar landet under vinterhalvåret, men de flesta är stannfåglar. Detta kan under vissa år leda till att upp till 90% av populationen i norr dör som en följd av sträng kyla. Den höga vinterdödligheten kompenseras dock snabbt, eftersom arten lägger två kullar med i genomsnitt nio ungar per kull. Uppgifter från 1900-talet visar att Kungsfågeln spritt sig allt längre norrut och idag finns det 2.000.000 - 5.000.000 häckande par i Sverige.
    Pigga på att föröka sig tydligen!

  10. #670
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.
    Kan berätta att när jag i slutet av -60 talet knegade i skogen kom jag under kalla vinterdagar att få studera dessa vackra små fjäderbollar på riktigt nära håll. Det var före de uppvärmda kojornas intåg och istället tändes en rejäl brasa där man satt och tuggade i sig ostmackan. Elden verkade uppskattas av dem och de var verkligen närgångna och orädda. Kom ofta och satte sig på mössan eller handen,ja det var riktigt trevliga små pippin och stiliga med sina vad jag minns varierande färgsättningar på huvudena. Det var just kalla vinterdagar man såg dem i flock nu är det länge sen jag sett nån överhuvud taget vilket kanske kan skyllas på avtagande synförmåga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •