Sidan 536 av 548 FörstaFörsta ... 36436486526534535536537538546 ... SistaSista
Resultat 5 351 till 5 360 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5351
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av tore Visa inlägg
    Hej
    Roligt se att ni finns o skriver på forumet vilket jag tyder som att ni är pigga o alerta

    Har servat o vinterplacerat hojen sen ett par veckor tillbaka så nu är den klar för våren 2018

    Just i dag är det klart o minus sju grader
    Vi är nog lite olika. Jag skall serva hojen inför vintersäsongen. Oljebyte och dubbdäck på. Om en månad kanske. Skitväder idag med regn och blåst. Den enda som inte bryr sig är min hund.

  2. #5352
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vi är nog lite olika. Jag skall serva hojen inför vintersäsongen. Oljebyte och dubbdäck på. Om en månad kanske. Skitväder idag med regn och blåst. Den enda som inte bryr sig är min hund.
    Blir någon liten tur vid fint väder. Börjar bli att djur å skog ska skötas.
    Jan

  3. #5353
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Hej Ove Nu har jag ställt hojen för vintern Hällt olja i kylaren och glykol i motorn inte rosta eller frysa Samt lagt batteriet i frysboxen Känner mej trygg med detta
    Bra jobbat!
    Ove

  4. #5354
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vi är nog lite olika. Jag skall serva hojen inför vintersäsongen. Oljebyte och dubbdäck på. Om en månad kanske. Skitväder idag med regn och blåst. Den enda som inte bryr sig är min hund.
    Har jobbat med att undanröja trafikhinder i form av älg. Min insats var passiv i år men det var kallt som skam i skogen, tar ett dygn att bli varm så nu har jag att göra med att elda ikapp... Räknar med att nå normal kroppstemperatur framåt Torsdag.

    Börjar nog bli för gammal för att jaga.

    Ekan ligger i marvatten och segelbåten väntar på att få färg innan frosten sätter in ordentligt. Vårrustning på hösten skapar stress. Hojarna är iallafall stallade i god tid - den ena förra hösten.
    Ove

  5. #5355
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Huvva! Nu är det höst.

    Började dagen med att ta mig till sjön för att se till ekan. Den låg i marvatten med ca. en cm. fribord kvar. Liten balanskonst att kliva i och ösa undan så att jag kunde sätta mig på en toft för att ösa tomt. Därefter fick jag ro en bit för att komma till en plats där det är möjligt att ta upp. Fan va det blir kallt om fingrarna att ro när det är is på årorna och inga handskar finnes.

    På vägarna låg det frusna löv och på enstaka vattenpölar var det tunn is - köra hoj var inget jag tänkte på i det läget. Undrar när första snön kommer?
    Ove

  6. #5356
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Huvva! Nu är det höst.

    Började dagen med att ta mig till sjön för att se till ekan. Den låg i marvatten med ca. en cm. fribord kvar. Liten balanskonst att kliva i och ösa undan så att jag kunde sätta mig på en toft för att ösa tomt. Därefter fick jag ro en bit för att komma till en plats där det är möjligt att ta upp. Fan va det blir kallt om fingrarna att ro när det är is på årorna och inga handskar finnes.

    På vägarna låg det frusna löv och på enstaka vattenpölar var det tunn is - köra hoj var inget jag tänkte på i det läget. Undrar när första snön kommer?
    Trist tid framöver. Tur man får köra traktor då. Går å lurar på om det blir nåt mer hojväder nu ?
    Jan

  7. #5357
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Trist tid framöver. Tur man får köra traktor då. Går å lurar på om det blir nåt mer hojväder nu ?
    Tja det är väl lite olika hur vi ser vintern komma. Hoppas på ordentligt med snö för att kunna ha ordentliga dubbdäck på hojen. Som tur är, har jag ju stödhjul på den. BMW är ju alldeles utmärkt att förse med stödhjul.p.g

  8. #5358
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lite händer det iallafall. En vargtik har råkat komma i närheten av Stockholm. Vargskräck och skyddsjakt!! Undrar hur många fårfarmare det finns i området....

    För övrigt är det halvkallt och kvicksilvret rör sig runt nollan, snön växlar ned blöta och det blir snorhalt på vägen. Batteriladdning gäller snart för mina hojar står i ide sen länge - faktiskt mer än ett år.

    Snart är det jul och jag hoppas på julefrid där man kan umgås på gammaldags sätt utan utan att stugan blir belamrad med julklappar. Vill inga ha och ger inga bort! Men mat ska det vara och det fixar jag gärna. Julafton kommer i år att inträffa minst 3 ggr med början 21/12 för vår del.
    Ove

  9. #5359
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jaa du. En verkligt omväxlande temperatur för tillfället. Var dock ute på en tur igår på diverse jättefina snötäckta småvägar. Det är ju löjligt att storstadsborna skall bli upprörda över att en varg setts i närheten av stan. Det är ju därför de vill att vargarna skall vara ute på landet.
    Att folk med litet förstånd skall få bestämma att djurägarna skall ha vargar bland sin boskap är ju alldeles absurt.
    Nu väntar ju julen med för oss en stillsam helg. Inga direkt julklappsbestyr. Barnbarnen får en liten slant och vi vuxna får väl ha det trevligt tillsammans. Ungdomarna är ju som vanligt psykiskt frånvarande med näsan riktad mot diverse skärmar.
    Hur skulle det vara att få en sidvagn monterad på din DR? Då kan du ha den till att uträtta en massa ärenden som att köra ut blommor och hämta gamla tanter eller gubbar. Sedan är det ju bra att ha ett stödhjul

  10. #5360
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hur skulle det vara att få en sidvagn monterad på din DR? Då kan du ha den till att uträtta en massa ärenden som att köra ut blommor och hämta gamla tanter eller gubbar. Sedan är det ju bra att ha ett stödhjul
    Då finge det vara värme i vagnen för både blommor och tanter fryser lätt. det gäller även gubbar.

    Nädu Olle, att bygga om ligger inte för mig. Däremot har det flugit genom skallen att kanske bygga en fungerande hoj i trä. Alltså inte plankor och timmer utan smäckert bygge i lamelllimmat av fanerstrimlor och epoxylim. Borde gå att få starkt och styvt nog för ram och swing. Fram finge det nog fortsatt vara stål. Ett evighetsprojekt, men evigheter står inte till mitt förfogande så det får vara.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •