Sidan 533 av 548 FörstaFörsta ... 33433483523531532533534535543 ... SistaSista
Resultat 5 321 till 5 330 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5321
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=wbr;109063]Det gäller alltså att åka av bara den medan soppan finns och är överkomlig, sen får en ro eller gå. Undra om man kan hamstra soppa?[/QUOTE
    Man borde kunna hamstra soppan om den förvaras lufttätt. Frågan kommer då, om det finns flera vätskor i soppan som kanske separerar i olika skikt på lång sikt, om de har lite olika densitet. Har själv bara lyckats spara soppa kortare tid, men om du menar hamstring, så bör det ju gälla kanske 10 år, eller??

  2. #5322
    Jag tror nog att tillverkade alternativ utvecklas för det det är mycket som skall drivas som inte kan skrotas.
    Jan-Olov

  3. #5323
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag tror nog att tillverkade alternativ utvecklas för det det är mycket som skall drivas som inte kan skrotas.
    Fattar inte varför man inte satsar mera på vätgas som bränsle. Den är ju en outtömlig resurs. Kanske för att den är lite explosiv? Sätt en stor plastpåse på tundran som håller på att värmas upp och avger enorma mängder metangas.

  4. #5324
    Jag kan i te annat än hålla med det åtgår energi för att framställa och det finns nog ett mentalt motstånd.
    Jan-Olov

  5. #5325
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fattar inte varför man inte satsar mera på vätgas som bränsle. Den är ju en outtömlig resurs. Kanske för att den är lite explosiv?
    Man har väl nyss börjat med vätgas som drivkälla. Det har varit känt länge men olönsamt så därför har ingen utveckling skett, men det kommer...

    Sätt en stor plastpåse på tundran som håller på att värmas upp och avger enorma mängder metangas.
    Samma som ovan men används av en del entusiaster i liten skala + gasproduktion i en del avfalls och gödselanläggningar dyker upp, det är liknande princip. Gasdrivna bussar och bilar drivs på den gasen.
    Läste för några år sen om att man lagt plast över en sumphåla i någon sjö som bubblade konstant och fick värme till gården gratis. Kanske något att satsa på för dom som bor så till? Jag provade en gång att kasta en tändsticka på bubblor som jag trampade fram ur dybotten och sen fanns ingen anledning att vaxa benen den sommaren..
    Ove

  6. #5326
    Till fasta anläggningar funkar nog det men till fordon med begränsad yta o vikt är svårare, det enklaste är ändå något som kan tankas flytande. På tal om slippa vaxa benen, för många år sedan skötte jag en flispanna på 1MV
    och den hade lite egenheter för sig. Jag hade ett besök som var nyfiken på pannan och ville kolla vi gick ner till stokern där kan kollade han ville även kolla på fyren det gick bra men han fick en varning om att akta nosen för pannan kunde nysa tillbaka i bland, luckan öppnades men han var kvick att kolla trotts min varning och jag hörd att nu puffar den. Killen saknade både ögonbryn o hår den sommaren, men det såg ganska kul ut. En del lyssnar inte.
    Jan-Olov

  7. #5327
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Olle Å;109065]
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Det gäller alltså att åka av bara den medan soppan finns och är överkomlig, sen får en ro eller gå. Undra om man kan hamstra soppa?[/QUOTE
    Man borde kunna hamstra soppan om den förvaras lufttätt. Frågan kommer då, om det finns flera vätskor i soppan som kanske separerar i olika skikt på lång sikt, om de har lite olika densitet. Har själv bara lyckats spara soppa kortare tid, men om du menar hamstring, så bör det ju gälla kanske 10 år, eller??
    Nja , vi har ju ett alternativ till. Gengas. Tänk om det systemet kunde utvecklas lite mera med bättre hantering av askan och bränslet. Tyvärr är väl igångkörningen största problemet, speciellt om man bara skall till kiosken.
    Jobbigt system, men det funkade bra under kriget. Då hade man inget annat val.
    För några år sedan var det ett par entusiaster som byggde ett fungerande aggregat till en Volvo, så möjligheterna finns.

  8. #5328
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Googla på AB Åsbrink & Co Gengasaggregat. Visst fanns det doningar som passade mc.
    Ove

  9. #5329
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Googla på AB Åsbrink & Co Gengasaggregat. Visst fanns det doningar som passade mc.
    Skulle vara kul med ett aggregat i holken.
    Har kolla lite förut, verkar vara lite komplicerat med all rening osv.
    Undrar om det inte vore bättre att elda hemma och försöka komprimera gasen och få med den i en tank istället för att elda på färden??

  10. #5330
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Greta har lämnat garaget, såld... Hoppas att den nye ägaren kommer att ha det gott tillsammans med henne. Hos mig fick hon mest stå i garaget för jag har ju min favorit Sigrid som fick gå desto mer och det är ju långt ifrån optimalt för en hoj att stå parkerad långa tider.

    Skit samma, det känns som jag har fått ett hål i garaget men huvudsaken är att Greta får komma ut och ha kul.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •