Sidan 521 av 548 FörstaFörsta ... 21421471511519520521522523531 ... SistaSista
Resultat 5 201 till 5 210 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5201
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Grönt i södern också nu. Traktorn går ut med timmer från skogen. Ska bli virke för dom som bygger.
    Verkar vara mycket skräpvirke nu för tiden. Undrar om det beror på att väldigt mycket gran vuxit på gammal odlingsmark. Väger ju nästan ingentig. Kommer ihåg då man var ung och dessutom starkare, så vägde ju en grov planka en hel del beroende på att det var ganska tätt mellan årsringarna.

  2. #5202
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Verkar vara mycket skräpvirke nu för tiden. Undrar om det beror på att väldigt mycket gran vuxit på gammal odlingsmark. Väger ju nästan ingentig. Kommer ihåg då man var ung och dessutom starkare, så vägde ju en grov planka en hel del beroende på att det var ganska tätt mellan årsringarna.
    Egentligen inte så konstigt. Gran växer på vad som tidigare varit odlingsmark och en del skogsgödsling har förekommit. Det ger ett snabbvuxet virke som är lätt och dessvärre också rötkänsligt. Dom gamla senväxta skogarna är numera riktigt sällsynta.

    Jag hade nöjet att snida en gubbe i svältväxt fura som jag gissar fälldes på 1600-talet och hade suttit i ett gammalt hus. Vilken fantastisk träbit! Årsringarna var så täta att det knappt gick att räkna dom och när jag satte kniven till flöt den genom träet absolut jämnt - så som den inte gör i nyare furu.
    Ove

  3. #5203
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Efter kriget behövdes mycket virke. Man högg ner hela skogen å planterade ny. Alla träd va lika stora vilket gynnade tillväxten. Plantorna va rätt för volymtillväxt på föryngringsytorna. Nu börjar vi skörda detta virke.
    Jan

  4. #5204
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Efter kriget behövdes mycket virke. Man högg ner hela skogen å planterade ny. Alla träd va lika stora vilket gynnade tillväxten. Plantorna va rätt för volymtillväxt på föryngringsytorna. Nu börjar vi skörda detta virke.
    Ja då ser vi frukten av stordriften, sämre kvalité. Den skog som sköts efter ditt recept frambringar ju virke av hög, stark kvalité.
    Jag köpte några granplankor till garaget. Väger ju nästan ingenting.
    Jobbade för några år sedan med ryskt lärkträ. Där kunde årsringarna nästan vara svåra att räkna.
    Vi fick ett parti från Danmark, där det kunde vara mellan 0,5 till 1 cm mellan årsringarna.

  5. #5205
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Stod på vedgymmet idag och klöv. En del bitar av gran var lätta som balsa medan andra var faktiskt ganska tunga och täta i växten. Man kan nästan lista ut varifrån de olika bitarna kommer för det är rensvirke från skog och sånt som stått bredvid åker. Dom tunga ger bättre träning...

    Klippt idag inför den annalkande våren så nu har jag bara lite hår kvar som började växa under puberteten - på överläppen. Resten är borta bortsett från ögonbrynen - luftigt men lite svalt.

    Bra att minska sin volym om man har varit tokig nog att skaffa en extremt trång båt. I ett jävvla trångt utrymme står ett 60 - 80 A/h batteri som jag ska försöka trixa ut. Det är bara det att man ska helst ha axlar som en snok för att liggande på sidan komma till, och sen ska det lyftas också... Hur?
    Ove

  6. #5206
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Stod på vedgymmet idag och klöv. En del bitar av gran var lätta som balsa medan andra var faktiskt ganska tunga och täta i växten. Man kan nästan lista ut varifrån de olika bitarna kommer för det är rensvirke från skog och sånt som stått bredvid åker. Dom tunga ger bättre träning...

    Klippt idag inför den annalkande våren så nu har jag bara lite hår kvar som började växa under puberteten - på överläppen. Resten är borta bortsett från ögonbrynen - luftigt men lite svalt.

    Bra att minska sin volym om man har varit tokig nog att skaffa en extremt trång båt. I ett jävvla trångt utrymme står ett 60 - 80 A/h batteri som jag ska försöka trixa ut. Det är bara det att man ska helst ha axlar som en snok för att liggande på sidan komma till, och sen ska det lyftas också... Hur?
    Hm, du får använda din fru . Hon är ju mycket mindre än dig.

  7. #5207
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hm, du får använda din fru . Hon är ju mycket mindre än dig.
    Ett annat tipps,ta motorsåget o öppna sidan så du kommer åt smidigt.
    Jan-Olov

  8. #5208
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hm, du får använda din fru . Hon är ju mycket mindre än dig.


    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Ett annat tipps,ta motorsåget o öppna sidan så du kommer åt smidigt.
    Nog mera realistiskt förslag än Olles är jag rädd. Men jag får nog se till att träna mina muskler och tunna ut kroppen mer än att bara kapa håret så går det nog på något sätt. Kostar nog några revben för man får ligga över en tröskel också.
    Ove

  9. #5209
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg




    Nog mera realistiskt förslag än Olles är jag rädd. Men jag får nog se till att träna mina muskler och tunna ut kroppen mer än att bara kapa håret så går det nog på något sätt. Kostar nog några revben för man får ligga över en tröskel också.
    Någon liten smidig yngling bord du väl kunna hitta som kan hjälpa dig. Men, i dag klarar de nog inget tyngre än en Ipod.
    Garaget har fått tak och ytterpanelen är nog snart färdig. Går så sakteliga framåt pga. det är två pensionärer som knogar på. Bara att hoppas att försäkringspengarna räcker till en liten timpenning i alla fall.

  10. #5210
    Bjud på pilsner o lite gott att äta så kommer du nog långt. Som jag känner nu så är jag ganska pratsjuk när jag träffar någon annan frugan, lite riktigt kärasnack är inte fel.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •