Sidan 515 av 548 FörstaFörsta ... 15415465505513514515516517525 ... SistaSista
Resultat 5 141 till 5 150 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5141
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Härligt resonemang av kluringar. Kanske man kan grilla korv medans man åker.

  2. #5142
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Många kluringar där ute. Om man gör el i en brunkolspanna kan man köra miljövänlig elbil.
    Jan

  3. #5143
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Många kluringar där ute. Om man gör el i en brunkolspanna kan man köra miljövänlig elbil.
    Lika korkat som att kalla torv för förnyelsebar bränsle.
    Jan-Olov

  4. #5144
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Lika korkat som att kalla torv för förnyelsebar bränsle.
    Att köra miljövänligt är oftast en definition som förare gör för att mildra sitt samvete. El tillverkas ju på många olika sätt, torv, brunkol, olja, och kärnkraft, för att inte tala om hur allt tillverkas som utgör fordonet eller de komponenter som utgör kraftverket. Alla mekaniska fordon är ju miljöbovar i större eller mindre utsträckning.
    Kom att tänka på strofen , "sol, vind och vatten", där har vi nog det mest miljövänliga alternativet.
    " en ska ente ha brått"

  5. #5145
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Solpaneler på garagetaket och säkra upp med en vindsnurra för mulna dagar att ladda batterierna med så är man kanske på en rel. miljövänlig sida. Sen beror effekten av vad det gick åt i energi för att tillverka prylarna..
    Ove

  6. #5146
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Solpaneler på garagetaket och säkra upp med en vindsnurra för mulna dagar att ladda batterierna med så är man kanske på en rel. miljövänlig sida. Sen beror effekten av vad det gick åt i energi för att tillverka prylarna..
    Problemet är väl att man måste ladda några gånger mellan Linneryd å Sjötorp. Blir nog möe vindfång med solpaneler på Varaslätten.
    Jan

  7. #5147
    Sätt flexibla solfångare på en mast så kan du ta hjälp av vinden.
    Jan-Olov

  8. #5148
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Problemet är väl att man måste ladda några gånger mellan Linneryd å Sjötorp. Blir nog möe vindfång med solpaneler på Varaslätten.
    Tror nog det löser sig. När det är dags för dig att skifta ut GS;en så finns det nog nån hoj som går på vätgas istället. Bränslecell och elmotor blir grejer det - tyst och fint. Då kan du byta till en hjälm som släpper in ljud så att du kan njuta av fågelsången.
    Ove

  9. #5149
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kom å tänka på ... Det är nog inte helt tokigt det där att jag köpt mig en båt som bara går för segel ( ja lite med vrickåra också, men...).

    Med det världsläge vi har så kan det lätt hända att oljan bara stryps och vi har inget att hälla i tanken. Vägtrafik funkar inte, båtar kan inte gå för motor o.s.v. I det läget har jag möjlighet att komma till butiken i stan för att handla godis, iallafall så länge det finns något i hyllorna. Sen får man väl lära sig den hederliga konsten att bränna hemma. Har ju bott i Värmland några år så jag kan iallafall teorin - typ som en sån där konsult. Fiska är alltid möjligt och någon form av självhushåll om det skulle bli långvarigt. Hoppas att vi inte kommer dit!

    I vilket fall som helst - bensin som bränsle kan vi snart räkna ut. Det mesta är redan förbrukat så kanske det funkar som motorbränsle ytterligare 10 - 20 år? De sista skvättarna kommer att bli så dyra så dom kommer nog att användas som parfym....
    Ove

  10. #5150
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kom å tänka på ... Det är nog inte helt tokigt det där att jag köpt mig en båt som bara går för segel ( ja lite med vrickåra också, men...).

    Med det världsläge vi har så kan det lätt hända att oljan bara stryps och vi har inget att hälla i tanken. Vägtrafik funkar inte, båtar kan inte gå för motor o.s.v. I det läget har jag möjlighet att komma till butiken i stan för att handla godis, iallafall så länge det finns något i hyllorna. Sen får man väl lära sig den hederliga konsten att bränna hemma. Har ju bott i Värmland några år så jag kan iallafall teorin - typ som en sån där konsult. Fiska är alltid möjligt och någon form av självhushåll om det skulle bli långvarigt. Hoppas att vi inte kommer dit!

    I vilket fall som helst - bensin som bränsle kan vi snart räkna ut. Det mesta är redan förbrukat så kanske det funkar som motorbränsle ytterligare 10 - 20 år? De sista skvättarna kommer att bli så dyra så dom kommer nog att användas som parfym....
    Ja men, då har vi ju kommit till gengasen. Tänk vad många arbetstillfällen det skulle ge. Då skulle nog skogsskötseln bli bättre. Man ser ju fruktansvärt mycket areal vildvuxen ogallrad skog då man är ute och åker.
    Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-12-19 klockan 12:33.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •