Sidan 508 av 548 FörstaFörsta ... 8408458498506507508509510518 ... SistaSista
Resultat 5 071 till 5 080 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5071
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Från Kongsberg körde jag först V 88 ( första rondellen) norrut till Svene där v 40 tog vid ...........V 13 är oxå otroligt varierande beträffande vägstandard. Smal kurvig till bred fin tvåfilig. naturligtvis med lite tunnlar här och var.
    Så 88:an är mer körvärd än 40:an, då? 40:an blir ju kurvig och kul när man närmar sig Geilo, men första delen från Kongsberg är inte lika spännande.
    Väg 13 är som du skriver väldigt varierande, men mestadels en fin hojväg från norr till söder. Bitvis är den kanonfin att köra, tänker bl a på stigningen mot Röldal.

    EDIT: annars är den vägen jag skrev om ett gott alternativ. 37:an är mestadels fin körning. Sedan blir det smalare och sämre beläggning. Men en fin tur över fjället!
    Senast redigerat av TMax500 den 2016-10-31 klockan 21:28.

  2. #5072
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Så 88:an är mer körvärd än 40:an, då? 40:an blir ju kurvig och kul när man närmar sig Geilo, men första delen från Kongsberg är inte lika spännande.
    Väg 13 är som du skriver väldigt varierande, men mestadels en fin hojväg från norr till söder. Bitvis är den kanonfin att köra, tänker bl a på stigningen mot Röldal.

    EDIT: annars är den vägen jag skrev om ett gott alternativ. 37:an är mestadels fin körning. Sedan blir det smalare och sämre beläggning. Men en fin tur över fjället!
    Från Kongsberg kör man på östra sidan av älvenl, då heter vägen 88. Vid Svene går väg 88 ihop med väg 40. På den västra sidan heter vägen 40 och är inte lika slingrig och krokig.
    Vägarnas beläggning eller inte spelar ingen som helst roll för jag kör en Transalp.

  3. #5073
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Huvva! Bitande kallt ute trots att det inte blåser idag. Nu är det mesta inhöstat som inte ska övervintra ute. Jobbade med att ta isär utemöbler för att kunna få in dom i förråd i morse och det slutade med att jag blev stående under het dusch en halvtimma för att tina upp igen.

    Snurrat runt en bra stund för att samla ihop plaster och färgburkar till frostfri förvaring tills det är dags igen och imorgon får jag väl börja en runda med batteriladdning på allt som jag inte kört i sommar.

    Trots att jag är minimalist till min läggning har jag allt för många prylar som ska ses till och även om jag gör det på lägstanivå är det allt för mycket som ska ses till. Kanske ska kolla på bostadsmarknaden om det finns något grävlinggryt ledigt?
    Ove

  4. #5074
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Huvva! Bitande kallt ute trots att det inte blåser idag. Nu är det mesta inhöstat som inte ska övervintra ute. Jobbade med att ta isär utemöbler för att kunna få in dom i förråd i morse och det slutade med att jag blev stående under het dusch en halvtimma för att tina upp igen.

    Snurrat runt en bra stund för att samla ihop plaster och färgburkar till frostfri förvaring tills det är dags igen och imorgon får jag väl börja en runda med batteriladdning på allt som jag inte kört i sommar.

    Trots att jag är minimalist till min läggning har jag allt för många prylar som ska ses till och även om jag gör det på lägstanivå är det allt för mycket som ska ses till. Kanske ska kolla på bostadsmarknaden om det finns något grävlinggryt ledigt?
    Kyligt. Kossorna får gå in om dom fryser. Bestämmer själva. Snäll husse. GSen körts ner till Bromölla för service på Öhlindämparna. Är det i november som stora vemodet rullar in ?
    Jan

  5. #5075
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Är det i november som stora vemodet rullar in ?
    Vet inte? Pensionär med flextid för allt. Bror min, pensionär han också har nyss börjat med vårveden och jag kommer att vara med där också - vårjobb i höstens tid...
    Ove

  6. #5076
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vet inte? Pensionär med flextid för allt. Bror min, pensionär han också har nyss börjat med vårveden och jag kommer att vara med där också - vårjobb i höstens tid...
    Det är ju bra om man någon gång kan ligga i framkant av det som måste göras.

    Har sysslat med lite reparationsarbete på uthusen och lagt in nytt plastklickgolv i hallen. Lite målarfärg på dörrarna, så håller det länge igen. Den gamla mattan var från 70-talet.

    Tog en 10-milatur med hojkhojen förra söndan i ett kanonfint väder, men nu stundar vintriga förhållanden. Har ju både dubbdäck och skidor till Transalpen, så jag funderar. Blir det barvinter, så vill jag inte sätta på dubbdäcken, för grusvägarna tar dubben på en dag.

  7. #5077
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Snö norrut och snö söderut men när jag tittar ut så är det bart. Rätt vanligt att det är så. Blåser något förbannat och kallt är det - bara att sitta inne och peta in en pinne i brasan emellanåt. Blir väl bättre när det lugnat av och jag själv vant mig vid kylan.
    Ove

  8. #5078
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Snö norrut och snö söderut men när jag tittar ut så är det bart. Rätt vanligt att det är så. Blåser något förbannat och kallt är det - bara att sitta inne och peta in en pinne i brasan emellanåt. Blir väl bättre när det lugnat av och jag själv vant mig vid kylan.
    Kanske förvinter på gång, men det brukar ju bli milt igen.
    Kommer ihåg ett år då det snöade första älgjaktsdagen och inte blev varmt förrän veckan före påsk. Vi jobbade på några öar i skärgården utanför Roslagen då och vi åkte bil på isen. Jäkligt kallt, så pass att Bottenhavet frös och det stakades en vinterväg mellan Umeå och Wasa Hämtade hem verktygen helgen före påsk. Under påsken blåste det upp en storm och sedan var det isfritt.
    Vintern efter fick vi en jäkla massa snö och lagom kallt.
    Vintern därpå, kanske 15 cm sö och ingen kyla att tala om.
    Många är ju inte tillräckligt gamla för att minnas vintrarna på 40-50 talet då vi var små. Mest kommer man ihåg massor av snö. Jag hade 5 km till skolan, så det blev alla upptänkliga fortskaffningsmedel. Gå eller cykla, spark eller skidor
    Har skidor till Transalpen och dubbdäck, som jag funderar på att montera.

  9. #5079
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Äntligen är det stora sandlådekriget över verkar det som. Vi får väl se om det blir "tramp" i klaveret eller inte.

  10. #5080
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kan väl knappast skyllas på Trump, men vad händer?

    En granne som brukar använda max 4 timmar för att komma på plats i Stockholm fick köra 14 timmar i går för samma resa... Visserligen ligger Stockholm väldigt ocentralt där ute på kanten, nästan så man får ta till sjökort sista biten, men ändå? Beror det på vädret allena eller är beredskapen för snöfall helt otillräcklig?
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •